آيا آفتاب در بهبود بيماری پسوریازیس تاثير دارد يا نه؟
آيا آفتاب در بهبود بيماری پسوریازیس تاثير دارد يا نه؟

یکی از سوالات شایع مبتلایان به بیماری پوستی پسوریازیس این است که آیا آفتاب در بهبود بیماری آنها تاثیر دارد یا نه؟ در جواب باید گفت که بله، نور آفتاب در بهبود بیماری موثر است. اشعه ماورای بنفش در تنظیم سیستم ایمنی پوست دخیل است. البته حواستان باشد که در این بیماری، مدت زمان و […]

یکی از سوالات شایع مبتلایان به بیماری پوستی پسوریازیس این است که آیا آفتاب در بهبود بیماری آنها تاثیر دارد یا نه؟ در جواب باید گفت که بله، نور آفتاب در بهبود بیماری موثر است. اشعه ماورای بنفش در تنظیم سیستم ایمنی پوست دخیل است. البته حواستان باشد که در این بیماری، مدت زمان و نحوه قرار گرفتن در معرض نور خورشید باید حساب شده باشد تا منجر به آفتاب سوختگی و آسیب های پوستی نشود.

آفتاب و پسوریازیس:

پسوریازیس نیز نوعی بیماری ایمنی است و نور آفتاب در تنظیم آن نقش دارد اما استفاده ناشیانه از اشعه ماورای بنفش خورشید به شکلی که سبب سوختگی پوست و برنزگی شود، می‌تواند سبب بدتر شدن بیماری شود. درمان‌ های مختلفی برحسب شدت، وسعت، زمان، سن بیمار و محل ضایعات پوستی در این بیماری به کار می‌ رود که یکی از آنها فتوتراپی یا استفاده از آفتاب مصنوعی است.

آفتاب در اندازه مختصر و با شدت کم و در زمان معین اثر درمانی و مثبت در بهبودی پسوریازیس دارد ولی در تعداد شدید و زمان طولانی می‌ تواند از طریق پدیده کوبنر (Kobner) باعث تشدید ضایعات پوستی شود. پسوریازیس یکی از شایع‌ ترین بیماری‌ های پوستی در ایران است که با پوسته‌ ریزی روی زمینه قرمز پوست همراه بوده و با دوره‌ های عود و خاموشی همراه است. در هر سنی می‌تواند بروز و هر قسمتی را می‌ تواند درگیر کند. علتش ناشناخته است ولی عوامل ژنتیکی، ایمنی، دارویی و محیطی را در بروز آن موثر می‌ دانند. مهم‌ترین ناهنجاری‌ای که در پسوریازیس اتفاق می‌ افتد افزایش سرعت تکثیر سلول‌های اپیدرم است؛ به طوری که در پوست طبیعی، سرعت رشد از سلول‌ های زیرین تا سطح پوست ۲۷ روز است و در پسوریازیس، تنها ۴ روز.

معمولا افرادی که به پسوریازیس مبتلا هستند، از تماس نور خورشید با پوست شان هراس دارند. اما مشاهده شده است که علائم ۸۰ درصد بیماران با قرار گرفتن در معرض نور خورشید بهبود یافته است. محققان به این نتیجه رسیدند که بعد از یک هفته درمان پزشکی، ظاهر پوست این افراد بهتر شده است، اما این تاثیر طولانی مدت نبوده است. در حالیکه بعد از یک ماه درمان با نور خورشید اثرات مثبت آن بین ۶ تا ۱۲ ماه ماندگار بوده است.

نور آفتاب جایگزین فتوتراپی:

در فتوتراپی یا PUVA از یک عامل خوراکی حساس‌ کننده به نور خورشید مانند پسورالن و سپس قرار گرفتن بدن در برابر نور فرابنفش استفاده می‌ شود. از آنجا که نور آفتاب علاوه بر فرابنفش A و B حاوی اشعه‌ فرابنفش و مادون قرمز و نور مریی نیز هست بنابراین دستگاه‌ هایی ساخته شده‌اند که به طور اختصاصی فقط فرابنفش A یا B متصاعد می‌ کنند ولی در شهرهایی که این دستگاه‌ ها وجود ندارد می‌ توان طبق تدابیری که پزشک اتخاذ می‌ کند از نور آفتاب برای درمان بیماری استفاده کرد.

چگونه آفتاب بگیریم:

بهتر است با پزشک مشورت کنید و ابتدا حدود ۸ تا ۱۵ دقیقه (متناسب با پوست، ساعت روز و مکان زندگی) در معرض نور خورشید قرار بگیرید. سپس می توانید به مرور و با نظر پزشک متخصص این مدت زمان را افزایش دهید.

دیگر مزایای آفتاب:

اختلالات خلقی و نور خورشید:

نیازی نیست به نتایج پژوهش ها مراجعه کنید. حتما در خودتان نیز مشاهده کرده اید که با فرا رسیدن فصل بهار و افزایش مدت و میزان تابش نور خورشید (طولانی شدن روزها) خلق و خویتان بهتر می شود. این مسئله ناشی از تحریکات هورمونی است که اشعه ماورای بنفش نور خورشید باعث آن می شود.

اضطراب و نور خورشید:

استرس و اضطراب از جمله عواملی است که با اشعه های خورشید کاهش پیدا می کنند. استرس هایی که در شرایط سختی مانند امتحانات یا داشتن مشاغل سخت و غیره بر فرد تحمیل می شود، با شروع فصل گرما و افزایش نور خورشید به میزان زیادی کاهش پیدا می کند. در نتیجه اگر خودتان را تحت استرس و فشارهای روحی شدید می بینید، هر روز در نور خورشید قدم بزنید.

پوکی استخوان و نور خورشید:

ویتامین D نقش موثری در متابولیسم کلسیم و فسفر و سلامت استخوان ها بر عهده دارد. اما برای اینکه این ویتامین به خوبی به وظایف خود عمل کند، باید ویتامین د مصرفی و ویتامین د که در بدن تولید می شود، متناسب باشد. در این صورت است که نقش نور آفتاب که باعث تولید ویتامین D در بدن می شود، اهمیت بیشتری پیدا می کند. پزشکان توصیه می کنند که روزانه بین ده تا پانزده دقیقه در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرید تا با پوستتان در تماس باشد. این کار به نفع اسکلت بدن تان خواهد بود و برای افرادی که دچار پوکی استخوان هستند، مفید است.