آیا ارتباطی میان پسوریازیس و سرطان وجود دارد؟
آیا ارتباطی میان پسوریازیس و سرطان وجود دارد؟

برخی از پزشکان اعتقاد دارند که ابتلاء به پسوریازیس یا ارتریت پسوریاتیک می‎تواند ریسک ابتلاء به برخی انواع سرطان را در مردم افزایش دهد، اگرچه برای اثبات این ارتباط به تحقیق بیشتری نیاز است.

برخی از پزشکان اعتقاد دارند که ابتلاء به پسوریازیس یا ارتریت پسوریاتیک می‎تواند ریسک ابتلاء به برخی انواع سرطان را در مردم افزایش دهد، اگرچه برای اثبات این ارتباط به تحقیق بیشتری نیاز است. بعضی تحقیقات در عین حال پسوریازیس را به عنوان یک ریسک فاکتور برای چند بیماری دیگر شامل ارتریت پسوریاتیک شناسایی کرده‎اند. علی‎رغم این یافته‎ها برای تعیین پیوند دقیق میان پسوریازیس و سرطان به پژوهش بیشتری نیاز است.

آیا پسوریازیس با سرطان مرتبط است؟

اگرچه به تحقیق بیشتری در این مورد نیاز است، چنین به نظر می‎رسد که برخی پیوندها میان ابتلاء به پسوریازیس و افزایش خطر ابتلاء به برخی انواع سرطان در میان بعضی از مردم وجود دارد.
پژوهشگران در این مورد درگیر بحث هستند که آیا خود پسوریازیس یا درمان‎های شایع در مورد آن مثل استفاده از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی و درمان UV (پرتو ماوراء بنفش) افزایش دهنده ریسک سرطان در این مورد هستند.

برای مثال یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۶ به این جمع‎بندی رسید که اگرچه به میزان اندک، شانس ایجاد سرطان به علت ابتلاء فرد به پسوریازیس افزایش می‎یابد. بر مبنای یافته‎های مطالعه مورد اشاره، مردم دچار بیماری پسوریازیس به میزان جزئی در ریسکی بالاتر برای ابتلاء به ملانوما (مالانوم)، سرطان ریه، و سرطان پوست غیر ملانوما قرار دارند.

محققان به ارتباطی میان پسوریازیس و سرطان کولون، سرطان پروستات، سرطان پستان یا لوسمی دست پیدا نکردند.

پژوهش مورد بحث می‎گوید قرار گرفتن مردم در معرض درمان‎هایی مثل درمان با اشعه UV و کاربرد داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی می‎تواند راه ارتباطی بروز سرطان باشد.

به شکل جایگزین، افزایش جزئی در ریسک سرطان می‎تواند نتیجه کنش‌های التهابی مزمن پسوریازیس باشد.

محققان مطالعات بیشتری برای پیشگیری و کاوش در یافته‎های خود را توصیه می‎کنند. همچنین، آنها به متخصصان بیماری‎های پوستی پیشنهاد می‎دهند که دستورالعمل‎های کنونی غربالگری سرطان را مورد ملاحظه قرار دهند و آنها را در مورد مردم مبتلاء به پسوریازیس که تحت درمان قرار دارند استفاده کنند.

از سوی دیگر “بنیاد ملی پسوریازیس” می‎گوید مردم دچار پسوریازیس در ریسک بالاتری برای ابتلاء به ملانوم و سرطان‎های هماتولوژیک قرار دارند که برخی انواع سرطان‎های خون محسوب می‎شوند. گروه حمایتی مزبور می‎گوید که این ریسک از درمان‎های سیستمیک و نوردرمانی نشأت می‎گیرد.

مطالعه‎ای دیگر در “نشریه اپیدمیولوژی و تحقیقات خدمات بهداشتی” به این جمع‎بندی رسیده است که درمان فوتوتراپی (نوردرمانی) ممکن است مسبب افزایش ریسک مورد بحث در مردم مبتلاء به پسوریازیس باشد. اما مردم باید به خاطر داشته باشند که این مطالعه در فهرست دارای سوگیری علایق قرار دارد.

آیا یکی از آنها می‎تواند عامل ایجاد دیگری باشد؟

پسوریازیس می‎تواند یک ریسک فاکتور ایجاد سرطان باشد، اما پزشکان آن را یک علت مستقیم ایجاد سرطان تلقی نمی‎کنند. همچنین، سرطان نمی‎تواند مسبب ایجاد پسوریازیس باشد.
دانشمندان بر این باورند که علل پسوریازیس، اگرچه هنوز به طور کامل درک نشده‎اند، با عوامل ژنتیکی و محرک‎های خارجی مرتبط هستند.

آیا سرطان می‎تواند نمایی شبیه به پسوریازیس داشته باشد؟

پسوریازیس و سرطان‎های پوست دو نوع متفاوت و متمایز اختلال سلامت و بیماری محسوب می‎شوند. اما این احتمال هست که برخی انواع سرطان پوست به پسوریازیس شبیه باشند.
اگر کسی دچار نگرانی در مورد هر گونه تغییرات ایجاد شده در نمای ظاهری پوست خود باشد باید با پزشک مشورت کند.

برای مثال علایم پسوریازیس شامل موارد زیر است:

لکه‎های فلس مانند قرمز رنگ روی پوست که اغلب در اطراف مفاصل، چین و شکن‎های پوست، و روی جمجمه ظاهر می‎شوند

ترک خوردن یا خشک شدن پوست که می‎تواند به خونریزی منجر گردد

سوزش، خارش یا احساس درد

زمخت شدن ناخن انگشتان

در مقام مقایسه علایم سرطان پوست اغلب به شکل تغییری روی سطح پوست با نشانه‎های مندرج در زیر بروز می‎کند:

بافت زبر و زمخت پوست

صیقلی، برآمده، مرواریدی شکل یا موم شکل شدن پوست

بروز رنگ‎های غیر نرمال در پوست

فلس مانند شدن، خونریزی یا لایه برداشتن پوست

ایجاد حواشی تیره رنگ یا زبر در پوست

ایجاد تغییرات و رشد تغییرات در پوست به مرور زمان بدون اینکه از بین بروند

متمایز شدن به علت رشد سریع تغییرات

نامتقارن بودن از نظر اندازه

بروز رنگ قهوه‎ای در اغلب موارد که همچنین امکان بروز به رنگ آبی تیره، قرمز، سفید، زرد یا سیاه در زائده‎های پوستی وجود دارد.

پسوریازیس در اغلب موارد سطوح وسیعی از پوست را می‎پوشاند. سرطان پوست گرایش به کوچک‎تر بودن از نظر اندازه و محدود بودن به نواحی قرار گرفته در معرض آفتاب از خود نشان می‏‌دهد، اگرچه امکان آسیب دیدن هر نقطه از پوست بر اثر سرطان پوست وجود دارد.

پسوریازیس اغلب دوره‎هایی از طغیان بیماری را به دنبال دوره‎های پس‎رفت یا فروکش آن از خود نشان می‎دهد. سرطان پوست به مرور زمان دستخوش تغییر می‎شود، و علایم آن ممکن است در صورت عدم درمان تشدید شوند.

پیام همراه:

پسوریازیس باعث ایجاد سرطان نمی‎شود و سرطان نیز سبب بروز پسوریازیس نمی‎گردد. اما فرد مبتلاء به پسوریازیس در طول زندگی خود در ریسک بالاتری برای ابتلاء به برخی سرطان‎ها قرار دارد.

یا خود پسوریازیس بر مبنای سرشت این بیماری یا درمان‎های مورد استفاده برای مدیریت علایم آن ممکن است در پشت احتمال افزایش بروز برخی انواع سرطان قرار داشته باشد.

برای یافتن ارتباط میان پسوریازیس و افزایش ریسک ابتلاء به سرطان به تحقیق بیشتری نیاز است.

مردم مبتلاء به پسوریازیس باید با پزشک خود در مورد ریسک فاکتورهای ابتلاء به سرطان و نیز راهکارهای پیشگیری از این وضعیت مشورت کنند.