ارتباط پسوریازیس با خطر از دست دادن گسترده استخوان ها
ارتباط پسوریازیس با خطر از دست دادن گسترده استخوان ها

محققانی به رهبری اروین واگنر در مرکز ملی تحقیقات سرطان اسپانیا (CNIO) از ژن IL-17، کشف کرده اند که بیماران مبتلا به پسوریازیس تجربه از دست دادن بخش وسیعی از توده استخوانی خود را به عنوان یک نتیجه از بیماری تجربه می کنند. علاوه بر این، این مقاله که در حال حاضر در مجله ترجمه علوم […]

محققانی به رهبری اروین واگنر در مرکز ملی تحقیقات سرطان اسپانیا (CNIO) از ژن IL-17، کشف کرده اند که بیماران مبتلا به پسوریازیس تجربه از دست دادن بخش وسیعی از توده استخوانی خود را به عنوان یک نتیجه از بیماری تجربه می کنند.

علاوه بر این، این مقاله که در حال حاضر در مجله ترجمه علوم پزشکی منتشر شده، نشان دهنده ارتباط مولکولی است که بین پوست ملتهب و از دست دادن توده استخوانی ایجاد شده است. این کشف برجسته این امکان را برای درمان پسوریازیس با داروهایی که در حال حاضر در بازار و یا در مراحل پیشرفته کارآزمایی بالینی است با نتایج بهتر فراهم می کند.

پسوریازیس و توده استخوانی:

پسوریازیس خود یک اختلال مزمن ایمنی است و ۲% از جمعیت جهان و بیش از یک میلیون نفر در اسپانیا تاثیر می گذارد، و در برخی به صورت پوسته پوسته شدن پوست همراه با در معرض خطر قرار گرفتن ابتلا به برخی از انواع سندرم متابولیک ظاهر می شود که مستعد بیمارانی مانند بیماری های چاقی، دیابت و یا بیماری های قلبی و عروقی است.

در حال حاضر محققان CNIO از ویژگی های جدید این اختلال التهابی پرده برداشته اند. ما متوجه شدیم که پسوریازیس باعث از دست رفتن گسترده و مترقی بافت استخوان می شود، محقق اوزگه Uluckan، نویسنده ی اول این مطالعه توضیح می دهد.

«یک تخریب فعال از استخوان وجود دارد اما در مقابل، در طول چرخه بازسازی استخوان» استخوان به جای آنچه که تخریب شده است تشکیل شده است اما به دلیل سرعت تخریب در طول زمان توده استخوان بیماران راکاهش می دهد.

در این مطالعه با استفاده از یک مکانیسم می توان پرده برداری کرد که فعالیت استئوبلاست مهار می شود به طوری که سلول های تولید کننده استخوان ها می توانند در طول دوران کودکی و جوانی رشد کنند، و در شرایط خوب در بزرگسالی باقی می ماند، در هر صورت یک کانال ارتباطی بین پوست و استخوان وجود دارد.

سمت چپ تصویر بافت استخوان یک موش سالم را نشان می دهد. و در سمت راست ژن JunB را نشان می دهد که از استخوان حذف شده است و در آن از دست دادن بافت استخوانی دیده می شود

ژن IL-17، یک کانال ارتباطی بین پوست و استخوان:

در مطالعه قبلی تیم اروین واگنر در تولید یک مدل موش که از ژن JanB که به صورت اپیدرم بود تقلید آنچه که در طول اختلالات التهابی پوستی در انسان اتفاق می افتد را حذف کرده بود. در حال حاضر آنها مشاهده کرده اند که این موش جهش یافته با از دست رفتن استخوان رنج می برد. محققان دریافتند که سلول های ایمنی در پوست این مدل حیوانی مقادیر زیادی از پروتئین های سیستم ایمنی بدن است که فعالیت التهاب IL_17 ستوکین سفر را از طریق جریان خون به استخوان آغاز می کند.

هنگامی که این پروتئین در سلولهای استئوبلاست وجود دارد مانع از فعالیت های wnt است، که یک مسیر سیگنالینگ سلولی است که در شکل گیری اسکلت و در اختلالات خاص، مانند پوکی استخوان، ورم مفاصل و میلوم درگیر شده است. درمان این موش ها با به دست آوردن مجدد wnt مسدود کننده اجازه می دهد تا مسیر فعالیت طبیعی خود را بدست آورده و منجر به تشکیل استخوان شود.

در مدل موش دوم ناشی از بیان بیش از حد IL_17 در پوست، از دست دادن استخوان را نشان می دهد، و نشان می دهد که مقررات زدایی از پروتئین به علت این اثر از آن کافی است، آنها صد نمونه انسانی را با استفاده از وضوح بالای توموگرافی محیط کامپیوتری (Xtremect) که یک روش تصویربرداری شناخته شده است به عنوان بیوپسی استخوان مجازی است مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

درمان و کاربرد این تحقیق برای بیماری های دیگر:

آنها مشاهده کردند که ببماران مبتلا به پسوریازیس که استخوان از دست داده اند در مقایسه با افراد سالم با افرایش سطح سیکوتین مواجه هستند و با افزایش سطح سیتوکین IL-17A در خون و پیامدهای از دست دادن توده استخوانی برای بیماران مبتلا به پسوریازیس، با حضور بالا از این عوامل باید تحت نظارت قرار بگیرند.

درمان بیماران مبتلا به پسوریازیس با برخی از مسدود کننده ها که در بازار موجود است می تواند بر خلاف دیگر ترکیبات که ممکن است فقط التهاب پوست را تحت تاثیر قرار دهند نتایج مفیدتری در جلوگیری بر از دست دادن بافت داشته باشند. محقق Uluckan می گوید: آنتی بادی که در مسیر سیگنال دهی wnt نیز به عنوان یک درمان برای پوکی استخوان است در این موارد برای اثبات مفید است.

یافته های این مطالعه همچنین میتواند پیامد هایی برای دیگر اختلالات ایمنی داشته باشد.IL-17 به یک نقطه تمرکز برای بررسی سیستم ایمنی بدن تبدیل می شود. این مقررات زدایی نه تنها به پسوریازیس مرتبط است، بلکه بیماری های دیگر مانند آتریت، روماتوئید، بیماری التهابی روده را به دنبال دارد. در برخی موارد از دست دادن بافت استخوان در ۷۰℅موارد بیماری التهابی دیده شده است.
Uluckan توضیح می دهد برای مطالعه جالب خواهد بود که آیا IL-17 مسئول این اثر ثانویه است؟