اسیدی که برای پسوریازیس مفید است!
اسیدی که برای پسوریازیس مفید است!

اولئیک اسید برای مرطوب ساختن پوست و تسکین مشکلات آن مثل اگزما، روزاسه و پسوریازیس بسیار مؤثر است.

اولئیک اسید فراوان ترین اسید چرب موجود در بافت بدن انسان است. این اسید در بسیاری از چربی ها و روغن های حیوانی و گیاهی هم یافت می شود. اولئیک اسید برای مرطوب ساختن پوست و تسکین مشکلات آن مثل اگزما، روزاسه و پسوریازیس بسیار مؤثر است.

کاربرد اسید اولئیک در صنایع آرایشی و بهداشتی:

تعداد چربی بالا اسید اولئیک آن را یک مرطوب کننده بزرگ می سازد به طوری که تعدادی از شرکت های لوازم آرایشی و بهداشتی آن را به لوسیون ها و صابون های آرایشی خود اضافه کرده تا توانایی خود را برای تولید محصولات مناسب برای تغذیه پوست بالا ببرند. اسید اولئیک اغلب قادر خواهد بود به سطح لایه های زیرین پوست نفوذ کرده و منجر به حفظ رطوبت طولانی مدت در سطح پوسن خواهد شد. در حال که لوسیون و کرم های عادی ممکن است روی سطح پوست بنشیند. این اسید می تواند با اسید چرب امگا۹ که نفوذ عمیق تری دارد ترکیب شود و نتایج رضایت بخش تری ایجاد نماید که غالبا قیمت که غالبا قیمت بیشتری هم دارد.

منابع اسید اولئیک:

اسید اولئیک در بسیاری از مغزها و دانه‌ها حاوی چربی و در بسیاری از ماکیان به خصوص مرغ و بوقلمون یافت می‌شود. جداسازی آن از منابع حیوانی چالش برانگیز و دشوار خواهد بود. در حالی که سبزیجات و دانه‌های روغنی منابع اصلی اسید اولئیک می‌باشند.

اسید اولئیک یک اسید چرب اشباع شده است که به طور طبیعی در بسیاری از منابع گیاهی و محصولات حیوانی یافت می شود. این ماده اسید چرب امگا ۹ است و به عنوان مثال به عنوان یکی از منابع سالم چربی در رژیم غذایی به شمار می آید. کارشناسان بهداشت اغلب استفاده از آن را در پخت و پز توصیه میکنند و همچنین این ترکیب به جای چربی های حیوانی در تعدادی از به اصطلاح غذاهای بهداشتی و محصولات رژیم غذایی استفاده می شود. کلزا و روغن هسته انگور نیز حاوی اسید اولئیک می باشند.

ترکیبات:

اسید اولئیک ترکیب یک اسید چرب است که فرمول مولکولی آن C18H34O2 که جرم مولی آن ۲۸۲٫۴۶۱۴ است. این ترکیب به صورت مایع روغنی با رنگ زرد کم رنگ است. چگالی این ترکیب ۰٫۸۹۵ gr/cm3  و دمای ذوب و جوش آن به ترتیب ۲۸۶ کلوین و۶۳۳ کلوین است این ترکیب در آب به صورت نا‌محلول بوده ولی در متانول و ترکیبات آلی به صورت محلول است.