بهبود پسوریازیس با مصرف موضعی مخلوط پودر گیاه گلرنگ و عسل
بهبود پسوریازیس با مصرف موضعی مخلوط پودر گیاه گلرنگ و عسل

گلرنگ (کاجیره، کاغاله، کافشه) بومی ایران است و در حال حاضر در بیشتر نقاط دنیا کشت می‌ شود. مخلوط پودر این گیاه با عسل را بر روی خشکه‏ های پسوریازیس بمالید، در بهبود این بیماری موثر می ‏باشد.

گلرنگ (کاجیره، کاغاله، کافشه) با نام علمی Carthamus tinctorius بومی ایران است و در حال حاضر در بیشتر نقاط دنیا کشت می‌ شود. مخلوط پودر این گیاه با عسل را بر روی خشکه‏ های پسوریازیس بمالید، در بهبود این بیماری موثر می ‏باشد.

مشخصات:

گلرنگ یکی از گیاهان دارویی است که در طب سنتی کاربرد دارد و دارای مشخصات زیر است؛ گیاهی است یکساله با ارتفاع در حدود ۶۵ سانتی متر کمی خاردار و منظره کلی ان بخصوص گل های آن شباهت با خارخسک دارد.

ترکیبات شیمیایی:

گل‌ های لوله‌ای این گیاه دارای ماده‌ای قرمز رنگ به نام کارتامین می‌ باشد که در آب به مقدار کم حل می‌ شود ولی در الکل محلول است. کارتامین به علت رنگ زیبایی که دارد در رنگرزی به کار می‌ رود. ماده زردرنگی نیز در گل این گیاه وجود دارد که زرد گلرنگی خوانده می‌ شود.

میوه گلرنگ دارای پروتئین و حدود ۶۰٪ روغن است که اگر به طریقه فشار سرد به دست آید روغن خوبی برای تغذیه است. این روغن حدود ۷٪ اسیدهای چرب اشباع شده، ۲۰٪ اسید اولئیک، ۶۵ ٪ اسید لینولئیک و ۵٪ اسید لینولنیک دارد.

خواص درمانی:

برای گلرنگ خاصیت قاعده آور و ضد التهاب و تحلیل برنده تومور مغزی قایل هستند.

اگر ۴۰ گرم شیره آن را با قند و شکر سرخ و یا عسل بخورند برای استسقاء عمومی یا التهاب عمومی بدن مفید است.

برای درمان خارش پوست و خارش ناشی از بهق ،برص یا ویتیلیگو ، آنرا با کمی سرکه بر روی محل عارضه بمالید و پس از ساعتی بشوئید.

مخلوط پودر این گیاه با عسل را بر روی خشکه‏ های پسوریازیس بمالید، در بهبود این بیماری موثر می ‏باشد.

خوردن یک الی دو فنجان از شیره تخم آن قبل از غذا برای کمک به دفع سنگ کلیه مفید است.

ماساژ با روغن آن بر روی کلیه یا محل درد خصوصا بعد از حمام روزی ۲ الی ۳ مرتبه برای درمان سوء مزاج کلیه مفید است.

خوردن یک الی دو گرم آن روزی دوبار صبح و شب قبل از غذا برای کمک به درمان گرفتگی عضلات مفید است.

  • منبع خبر : معارف گیاهی