حسگر جدید RSOM کمک به تشخیص و درمان بهتر پسوریازیس
حسگر جدید RSOM کمک به تشخیص و درمان بهتر پسوریازیس

در آزمایش‌ های صورت گرفته بر روی بیماران مبتلا به پسوریازیس، سامانه RSOM به دانشمندان امکان تعیین ضخامت پوست اشخاص، تراکم مویرگی و حجم کلی خون موجود در پوست را داد.

به گزارش سایت درمانی پسوریازیس و به نقل از Nature Biomedical Engineering، پزشکان معمولا بیماری التهابی پوست “پسوریازیس” (psoriasis) را با چشمانشان معاینه می کنند و این  شیوه آنچه در بخش عمقی‌تر پوست رُخ می‌ دهد را آشکار نمی‌ کند. حسگر جدیدی به نام (raster-scan optoacoustic mesoscopy (RSOM توسط دانشمندان “مرکز هلمهولتز” (Helmholtz Zentrum München) و دانشگاه صنعتی مونیخ ساخته شده است. در آزمایش‌ های صورت گرفته بر روی بیماران مبتلا به پسوریازیس، سامانه RSOM به دانشمندان امکان تعیین ضخامت پوست اشخاص، تراکم مویرگی، تعداد رگ‌های خونی و حجم کلی خون موجود در پوست را داد.

حسگر جدید RSOM کمک به تشخیص بهتر پسوریازیس:

پسوریازیس (صدفک یا داءالصدف) بیماری پوستی مزمن خودایمنی است؛ این بیماری هنگامی رخ می‌ دهد که سیستم ایمنی بدن سیگنال‌ های اشتباه می‌ فرستد. این سیگنال‌ ها باعث افزایش سرعت چرخه رشد سلول‌ های پوست و در نتیجه افزایش بیش از حد سلول‌ های این عضو از بدن می‌ شود.

این فناوری مجهز به پالس‌های لیزری ضعیفی است که برای حرارت دادن جزئی بافت تحت معاینه به کار می‌ روند. حرارت دادن موجب انبساط لحظه‌ای بافت می‌ شود و چنین شرایطی به نوبه خود باعث تولید امواج فراصوت می‌شود.

حسگر جدید قادر به شناسایی این امواج است و با تحلیل آن‌ها تصویر با وضوح بالایی از آنچه زیر پوست رخ می‌ دهد، ارائه می‌ دهد. یکی از ویژگی‌ های مهم این حسگر آن است که بیماران را در معرض تشعشات مضر قرار نمی‌ دهد.

در آزمایش‌های صورت گرفته بر روی بیماران مبتلا به پسوریازیس، سامانه RSOM به دانشمندان امکان تعیین ضخامت پوست اشخاص، تراکم مویرگی، تعداد رگ‌ های خونی و حجم کلی خون موجود در پوست را داد.

وجود چنین فناوری تصمیم‌گیری‌ جهت درمان بیماران را برای پزشکان آسان‌تر خواهد کرد. همچنین می‌توان از آن برای بررسی بیماری‌ های دیگر مانند سرطان پوست و دیابت استفاده کرد.

جزئیات حسگر ابداعی در Nature Biomedical Engineering قابل مشاهده است.