خواص بسیار زیاد گلیسیرین برای بیماری پوستی پسوریازیس
خواص بسیار زیاد گلیسیرین برای بیماری پوستی پسوریازیس

گلیسیرین از آن دسته از موادی است که مادربزرگ‌ ها همیشه برای شادابی پوست و موی خود استفاده می‌ کردند. تنها خاصیت استفاده از این روغن مرطوب کردن پوست نیست و در بسیاری از محصولات سلامت و زیبایی پوست استفاده می‌ شود. گلیسیرین می‌ تواند رطوبت را به خود جذب کند و طراوت را به […]

گلیسیرین از آن دسته از موادی است که مادربزرگ‌ ها همیشه برای شادابی پوست و موی خود استفاده می‌ کردند. تنها خاصیت استفاده از این روغن مرطوب کردن پوست نیست و در بسیاری از محصولات سلامت و زیبایی پوست استفاده می‌ شود. گلیسیرین می‌ تواند رطوبت را به خود جذب کند و طراوت را به چهره شما بازگرداند. کافی است کمی بیشتر درباره خواص این روغن بدانید تا بتوانید ماسک‌ های زیادی را با آن درست کنید. گلیسیرین یك مرطوب‌ كننده عالی برای پوست است ولی تحقیقات جدیدی كه در مجله بین‌المللی تحقیقات پوستی منتشر شده‌است، نشان می‌ دهند كه اثر گلیسیرین خیلی فراتر از نرم نگه‌داشتن پوست است. تحقیقات جدید نشان می‌ دهند گلیسیرین به سلول‌ های پوستی كمك می‌ كنند تا بهتر رشد كنند و كامل شوند و رشد سلولی می‌ تواند برای درمان بعضی مشكلات پوستی مثل پسوريازيس و سرطان موثر باشد. همچنین گلیسیرین می‌ تواند زمان بهبود جراحت‌ ها را هم كوتاهتر كند و بافت‌ های پوستی برای بهبود سریعتر تحریك كند تا سلول‌ ها خودشان را ترمیم كنند.

گلیسیرین چیست:

گلیسیرین ترکیب پلیل است و این یک پلیل تکپار (مونومریک) یا الکل است که شامل سه گروه هیدروکسیل است. همچنین این جزء جدایی ناپذیر از تری گلیسیرید است. روغن گلیسیرین بی رنگ و بی بو است و دارای چسبندگی بسیار است و طعمی شیرین دارد. این ماده در فرآورده های داروئی نظیر شربت سرفه و اکسیر مورد استفاده قرار می گیرد. بعلاوه از آن در کرم و پماد به عنوان نگه دارنده و یا عامل نرم کننده استفاده می کنند. از موارد دیگر می توان به استفاده از گلیسیرین در محصولات مراقبتی پوست نظیر صابون، لوسیون و اسکراب های بدن اشاره کرد که خاصیت حفظ رطوبت در پوست را دارند. روغن گلیسیرین برای هر نوع پوستی مناسب است و در مقایسه با سایر محصولات مراقبتی پوست ارزان قیمت می باشد. البته مطمئن شوید که از نوع رقیق شده آن استفاده می کنید.

گلیسیرین مرطوب کننده قوی:

پوست ما به‌طور طبیعی مواد شیمیایی محلول در آبی را تولید می‌كند كه به‌ عنوان عامل‌ های مرطوب‌ كننده طبیعی شناخته می‌ شوند كه پوست را پر آب نگه می‌ دارند. گلیسیرین خیلی شبیه این عامل‌ های مرطوب‌ كننده طبیعی خود پوست است چون رطوبت محیط را جذب پوست می‌ كند. در واقع گلیسیرین قدرت حفاظتی پوست را بالا می‌ برد تا بتواند مواد شیمیایی مضر را دفع كند و در عوض میزان بیشتری آب در خود نگه دارد و در نتیجه پوست كمتر خشك می‌ شود. بعضی از دكترها عقیده دارند گلیسیرین بهترین ماده برای جلوگیری از خشك شدن پوست در بیماران پسوریازیس است.

خشك شدن پوست دست‌ ها در روزهای سرد زمستانی یك مشكل رایج بین اكثر بیماران پسوریازیس است. مقدار برابر گلیسیرین و گلاب را مخلوط كرده و به كار برید. برای نرم و سفید كردن دست هم می‌ توانید از گلیسیرین استفاده كنید، به اين طریق كه مقداری عسل و آب لیموترش را مخلوط كرده و به‌ مدت ۱۵تا ۲۰ دقیقه روی دست‌ ها بمالید و سپس بشویید.

گلیسیرین و پوست‌های خشک:

اگر به خاطر ضایعات پسوریازیس، پوستتان زبر شده است، می‌توانید با ساختن یك ترکیب از این زبری خلاص شوید، كافی است يك قسمت گلیسیرین را با يك قسمت عسل و ۲ قسمت آب مخلوط كنید و بعد به آن كمی آرد جو اضافه كنید تا مخلوط حالت خمیری پیدا كند و بتوان به‌صورت ماسك به‌ ضایعات مالید. این ماسك باید حدود ۲۰ دقیقه روی پوست باقی بماند و بعد آب بكشید، شما می‌ توانید به جای آب، شیر یا چای بابونه بریزید.

پوست را انعطاف‌پذیر می‌كند:

از مهم‌ترین مشكلاتی كه با بالارفتن سن برای پوست ایجاد می‌شود، از بین رفتن الاسیته یا انعطاف‌ پذیری آن است اما گلیسیرین می‌ تواند به پوست كمك كند تا انعطاف‌ پذیر باقی بماند. در سال‌های اخیر نتیجه تحقیقاتی در دانمارك منتشر شد كه عنوان می‌كرد حتی اگر ۱۰ دقیقه گلیسیرین روی پوست بماند می‌ تواند خاصیت انعطاف‌ پذیری بافت‌های پوستی را بهبود دهد، علاوه بر این تحقیقاتی نیز در آلمان انجام شد كه نشان می‌داد مصرف موضعی گلیسیرین روی ‌موش‌ ها، انعطاف‌ پذیری پوستشان را افزایش می‌ دهد.

ورم را بهبود می بخشد:

گلیسیرین می‌ تواند به پوست برای پاکسازی كمك كند به‌خصوص اگر دچار كبودی، التهاب و ورم شده باشد. تحقیقات نشان می‌ دهند محصولات و كرم‌ هایی كه حاوی گلیسیرین هستند می‌ توانند هم میزان كبودی را تا حد زیادی كم كنند و همزمان بهبود آن‌ها را كوتاهتر كنند و هم پوست شما را زودتر به حالت طبیعی بازگردانند.

پوست را آهنین می‌ کند:

تحقیقات علمی نشان می‌ دهند، استفاده از گلیسیرین می‌ تواند از پوست در مقابل حساسیت‌ ها و التهاب‌ ها محافظت كند. پژوهشی در سال ۱۹۹۸ انجام شد كه در مجله بین‌المللی پوست انتشار یافت؛ در این پژوهش پوست داوطلبان را در معرض مواد حساسیت‌ زا و التهاب‌ زا قرار دادند و بعد برای آن‌ها گلیسیرین تجویز كردند. گلیسیرین توانست بیشتر تاثيرات منفی مواد التهاب زا را از بین ببرد، در واقع مقاومت پوست را بالا ببرد تا بتواند از خود محافظت كند، علاوه بر این‌ ها به بازسازی سلول‌ های پوستی هم كمك كرد.

مواد بهداشتی حاوی گلیسیرین:

با خیال راحت می توانید از صابون ها و نرم کننده هایی که حاوی گلیسیرین هستند استفاده نمایید زیرا این ماده عوارض جانبی برای پوست ندارد. همچنین برای درمان بیماری های پوستی نظیر پسوریازیس و اگزما از آن استفاده می شود. با استفاده از گلیسیرین پوست شما همیشه هیدراته و سالم باقی می ماند.