سیر ماده غذایی فوق العاده در کنترل پسوریازیس
سیر ماده غذایی فوق العاده در کنترل پسوریازیس

آلیسین موجود در سیر از اثرات مخرب رادیکال های آزاد جلوگیری می کند و با نابود کردن باکتری ها، در درمان جای ضایعات پوستی، بیماری های پوستی و پسوریازیس موثر است.

مطالعات محققان دانشگاه مریلند آمریکا نشان می دهد، سیر با کمترین مقدار کالری، عملکرد سیستم ایمنی بدن را کنترل و سلامت عمومی بدن را افزیش می دهد. با توجه به گزارش نشریه Angewandte Chemie، سیر گیاهی فوق العاده در درمان انواع ناراحتی های پوستی، آکنه و پسوریازیس محسوب می شود. آلیسین موجود در سیر از اثرات مخرب رادیکال های آزاد جلوگیری می کند و با نابود کردن باکتری ها، در درمان جای ضایعات پوستی، بیماری های پوستی و پسوریازیس موثر است.

سیر گیاهی دارویی:

هرچند همه سیر را به عنوان چاشنی می شناسند، اما سیر یک گیاه دارویی است. زمانیکه درباره خواص و فواید سیر صحبت می کنیم، باید بوی کمی که این گیاه دارویی ایجاد می کند را هم در نظر بگیریم، هرچند که این بو برای دوستداران این گیاه دارویی نه تنها آزاردهنده نبوده، بلکه حتی ممکن است، دوست داشتنی هم باشد. این گیاه خواص بیشماری دارد که در این مطلب به بررسی تعدای از مهمترین این خواص میپردازیم.

برخی از خواص سیر:

به گزارش سایت درمانی پسوریازیس، در طب سنتی، سیر به عنوان یک ماده غذایی فوق العاده (superfood) درنظر گرفته می شود. عطر و طعم سیر به دلیل وجود ترکیبی به نام آلیسین است.

برخی از خواص سیر عبارتند از:

حاوی ویتامین های گروه B، A و C و مواد معدنی پتاسیم، روی، آهن، مس، سلنیوم و منگنز است.

با مقادیر بالای آنتی اکسیدان، خاصیت ضد سرطانی دارد.

دردهای ناشی از آرتروز را کاهش می دهد.

باعث کاهش وزن می شود.

ضد آلرژی است.

میزان قند خون را کاهش می دهد.

از دندان درد جلوگیر می کند.

سیستم گوارشی را بهبود می بخشد.

کبد را تصفیه می کند.

در درمان بیماری پوستی پسوریازیس موثر است.

انواع حشرات مزاحم مانند پشه را دور می کند.

خاصیت ضد باکتری و ضد قارچ دارد.

از بروز تبخال جلوگیری می کند.

ترکیبی پیشنهادی از سیر برای پسوریازیس:

ترکیبی موضعی برای کنترل ضایعات پسوریازیس از سیر:

سیر ۲ حبه خرد شده

یک قاشق غذا خوری بلغور جو دو سر

۱ قطره روغن درخت چای

۳ قطره آب لیمو

یک قاشق غذاخوری عسل (مقدار کافی برای ساختن خمیر)

همه مواد به جز عسل را با هم مخلوط کرده سپس کم کم عسل را به مخلوط اضافه کرده به اندازه ای که چسبنده شود. یک لایه نازک از خمیر را روی ضایعات خود پخش کرده و اجازه دهید دو دقیقه روی پوست بماند. سپس به آرامی این ماده را از روی پوست بردارید و بعد پوست را با آب گرم بشویید. استفاده از این ترکیب سیر به طور قابل توجهی به کاهش ضایعات پسوریازیس و آکنه کمک می کند.

روغن سیر و پسوریازیس:

از آنجاییکه سیر خاصیت ضد التهابی دارد در تسکین پسوریازیس موثر است کمی روغن سیر را روی منطقه آسیب دیده بمالید. همچنین بهتر است سیر را داخل روغن پایه ای مانند روغن زیتون بریزید و سپس مناطق درگیر را با این روغن ماساژ دهید. این کار باعث نرمی پوست و کاهش خارش آن می شود.

مصرف سیر در بارداری و شیردهی:

مصرف مقدار کم سیر در دوران شیردهی و بارداری مجاز است اما به علت تاثیری که بر بو و طعم شیر دارد برخی نوزادان را ناراحت می کند. بنابراین بهتر است از مصرف سیر در دوران شیردهی اجتناب شود.

پیشنهادهایی برای رفع بوی سیر:

جویدن جعفری بعد از خوردن سیر بوی آن را از بین می‎برد یا این که ۲ دانه قهوه بوداده را بجوند.

اگر سیر را در کیسه‎ های برنج یا گندم بگذاریم از کرم‎خوردگی یا فاسدشدن آن‎ها جلوگیری می ‎کند.

خوردن کاهو بالای سیر بوی دهان را از بین می ‎برد همچنین سیب.

مقدار مصرف سیر:

به صورت معمول استفاده روزانه به مقدار ۴ گرم از سیر تازه (۱ حبه متوسط) یا مقادیر معادل آن از سایر محصولات سیر توصیه می‌ شود تا در طول زمان اثرات دارویی خود را بر جای گذارد. سیر سطوح سرمی دو آنزیم آنتی‌ اکسیدانی کاتالاز و گلوتاتیون پراکسیداز را افزایش می‌ دهد و با خنثی نمودن رادیکال‌ های آزاد اکسیژن که برای سلول‌ ها مضر هستند، موجب محافظت از آن‌ ها می‌ شود، لذا برای مراقبت از پوست و مو از سیر برای ترمیم موهای آسیب دیده و کاهش ریزش مو استفاده می‌ گردد.

عوارض زیاده روی در مصرف سیر:

سیر با آنکه خواص بسیاری دارد باید به حد اعتدال مصرف شود زیرا استفاده زیاد از آن در بعضی اشخاص موجب سردرد، ضعف نیروی جنسی، ضعف چشم و عوارض بواسیر می شود.

مصرف بیش از حد سیر با معده خالی باعث ناراحتی های گوارشی می شود.

همچنین گزارش هایی مبنی بر واکنش های آلرژیک در اثر استفاده زیاد سیر خام وجود دارد.

آنهائیکه معده ضعیف دارند و بطور کلی سیستم هاضمه آنها ضعیف است نباید در خوردن سیر افراط کنند.

کسانیکه یبوست دارند نباید سیر بخورند و برای رفع مضرات آن سیر را باید با آب و نمک پخته و کمی به آن روغن بادام اضافه کنید تا مضر نباشد.

اشخاصی که گرم مزاج هستند اگر می خواهند سیر بخورند طبق توصیه ابن سینا حکیم ایرانی باید سیر را بپزند یا از سیر ترشی استفاده کنند.

برای پختن سیر پس از پوست کندن آنرا بمدت سه دقیقه بخار دهید.

اشخاصی که دارای فشار خون پائین هستند نیز نباید سیر بخورند و همینطور کسانیکه آلرژی دارند نباید از سیر استفاده کنند. مصرف زیاد سیر ضعف دید به‎وجود می ‎آورد.

مصرف زیاد سیر باعث می‎شود که یُد جذب نشود.

مصرف زیاد سیر ایجاد کهیر می ‎کند.

بیمارانی که از داروهای ضد انعقاد استفاده می‌ کنند، باید در مصرف سیر احتیاط کنند. از این رو افرادی که جراحی می ‌کنند، باید ۷ تا ۱۰ روز پیش از جراحی از خوردن سیر خودداری کنند، چرا که سیر زمان خونریزی را ‏طولانی ‌تر می ‌کند. ‏

  • منبع خبر : نشریه Angewandte Chemie