علائم و درمان پسوریازیس کف دست در بیماران پسوریازیس
علائم و درمان پسوریازیس کف دست در بیماران پسوریازیس

اگر در پوست دست های خود احساس خارش می کنید، یا پوست کف دست هایتان ضخیم شده و ضایعاتی دارند، ممکن است دچار پسوریازیس پوست دست شده باشید که این بیماری عکس العمل شدید سیستم ایمنی است. پسوریازیس دست ها بسیار شایع بوده و در اکثر بیماران پسوریازیس ابتدا به صورت زبری و خشکی دستها […]

اگر در پوست دست های خود احساس خارش می کنید، یا پوست کف دست هایتان ضخیم شده و ضایعاتی دارند، ممکن است دچار پسوریازیس پوست دست شده باشید که این بیماری عکس العمل شدید سیستم ایمنی است. پسوریازیس دست ها بسیار شایع بوده و در اکثر بیماران پسوریازیس ابتدا به صورت زبری و خشکی دستها شروع شده و بعداً تبدیل به ضایعات قرمز رنگ و ملتهب شده که پوسته پوسته می‏ شوند و با خارش همراه هستند.

علائم پسوریازیس دست:

اگر درمان زود آغاز شود، بیماری کنترل می یابد و اگر درمان نشود به پسوریازیسی تحت حاد تبدیل می‌ شود. در پسوریازیسی تحت حاد قرمزی و ترشح از بین می‌ رود، ولی خشکی پوست شدت می‌ یابد و در مراحل آخر یعنی پسوریازیس مزمن که بیماری پوستی تداوم می‌ یابد پوست تیره، ضخیم و خارش‌ دار می‌ شود. در این مرحله، درمان دشوارتر و طولانی‌ تر است.

علاوه بر این در پسوریازیس دست ناحن ها هم به صورت شیار شیار شده و در آنها فرورفتگی هایی ایجاد می شود و سربند انگشت ها هم دچار پوسته ریزی می شوند. ترک، خونریزی، خارش از دیگر علائم پسوریازیس دست می باشد.

در دست ها همچنین ممکن است آرتریت پسوریاتیک انگشتان که نوعی اختلال خود ایمنی ناشی از پسوریازیس است و در آن بدن به اشتباه به بافت های سالم مفصل حمله ور می شود نیز ایجاد شود.

موارد تشدید کننده پسوریازیس دست ها:

مواد شوینده و پاک‌ کننده، سفید‌ کننده یا صابون‌ های با خاصیت قلیایی بالا برای بیماران دچار پسوریازیس دست به شدت مضر است. در مرحله اول درمانی این تماس باید قطع شود، یعنی لازم است خانم‌ ها هنگام شست‌ و شو با آب و مواد شوینده دست‌ هایشان را به دستکش مجهز کنند، اما دستکش‌ های لاتکسی که خانم‌ ها در این موارد استفاده می‌ کنند خود عامل حساسیت‌ زاست. برای از میان بردن این حساسیت هنگام استفاده از دستکش لازم است دستکش دیگری از نوع کتان یا نخی از زیر آن پوشیده شود تا پوست با پودر لاتکس تماس پیدا نکند.

پسوریازیسی دست در بیشتر مواقع بیماری خانم‌ های خانه‌دار است. این بیماری بر اثر تماس مکرر پوست دست با یک مواد شیمیایی تشدید می شود. مواد شیمیایی و آب به پوست آسیب می‌ زنند؛ یعنی باعث می‌ شود پوست، ظاهری نازیبا پیدا کند. برخی خانم‌ ها هم خود درمانی می‌ کنند که اغلب بی‌ فایده است،

راهکارهای درمانی پسوریازیس دست:

نکته مهم آنکه پوست کف دست ساختاری متفاوت با پوست بدن دارد برای همان روش کنترل پسوریازیس کف دست ها برنامه جداگانه و متفاوتی از پوست سایر بدن خواهد داشت. از آنجا که پوست کف دست مداما با سطوح مختلف برخورد دارد میزان ضخامتش زیادتر بوده و برای همین افرادی که با پسوریازیس کف دست مواجه می شوند معمولا در درمان دیرتر پاسخ مثبت میگیرند و دلیل این مساله هم ضخامت بیشتره پوست این ناحیه از بدن است. برای درمان و کنترل بیماری پوستی پسوریازیس در ناحیه دست ها می توان از روش های زیر استفاده کرد:

پماد دایوبت:

این پماد یکی دیگر از داروهای موضعی است که با هدف کنترل پسوریازیس و علایم آن تولید شده است. این پماد ساخت کمپانی معروف LEO می باشد و برخلاف سایر محصولات این شرکت حاوی مقدار کمی از کورتون است. پماد دایوبت فقط برای مصرف موضعی است و برای استفاده روی صورت توصیه نمی شود زیرا ممکن است باعث خارش یا اریتم پوست صورت گردد.

کرم ثمین:

کرم ثمین حاوی اوسرین بوده که این ماده در مراقبت و پیشگیری از عوارض ناشی از خشکی در پوست های افراد دارای اگزمای سرشتی (اتوپیک)، سن بالا، ایکتیوز، پسوریازیس و اگزمای دست و پا کاربرد وسیع دارد.

پماد کلوبتازول:

این پماد با تحريك ساخت آنزيم‌ های لازم، باعث كاهش پاسخ التهابی بیماری پوستی پسوریازیس می شود. اين دارو در درمان كوتاه مدت التهاب و خارش ناشي از ضایعات پوستی پسوریازیس تجویز می شود. كلوبتازول در گروه I كورتيكواستروئيدهای داراي فلوئور با قدرت اثر خيلي زياد قرار می گیرد و معمولاً در تدابير درماني پسوریازیس حاد كه به ديگر كورتيكواستروئيدهای با قدرت اثر كمتر پاسخ نداده‌اند، در نظر گرفته می شود.

تزریق زیر جلدی تریام هگزال:

این محصول در هنگام تشدید بیماری و یا در دوره حاد بیماری مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده نفوذپذیری مویرگی را معکوس نموده و باعث پایدارسازی لیزوزومی در سطح سلولی می شود و در نتیجه باعث جلوگیری و کنترل التهاب می شود

نکته مهم:

بیمارانی که بر روی دستان خود ضایعات پسوریازیس دارند می توانند برای تاثیر گذاری بیشتر داروهای موضعی شب ها قبل از خواب و یا حتی روزها بعد از استفاده از داروهای موضعی دست خود را با نایلون بپوشانند.

استفاده از مرطوب کننده ها:

داروهایی که استفاده می شوند در واقع برای برگرداندن پوست به حالت طبیعی و کنترل تکثیر بیش از حد سلول های پوستی هستند. اما فردی که پسوریازیس دست دارد باید حتما از کرم‌ های نرم‌ کننده، وازلین و گلیسیرین بعد از تماس دست با مواد شوینده استفاده کند. استفاده از این چربی اضافی و مصنوعی شدت بیماری را کمتر می‌ کند.

صابون مناسب:

صابون باید ملایم، خنثی و پرچرب باشد، اما تعداد دفعات استفاده از این صابون‌ ها هم باید با نظر پزشک باشد و نمی‌ توان برای بهبود سریع‌تر هر لحظه دست‌ ها را با این صابون‌ ها شست. هر بیماری باید از کرم و صابونی را که توسط پزشک تجویز شده است، استفاده کند و دستور دارویی را هم رعایت نماید. در این زمینه محصولات کل تار توصیه می شود.