قابلیت های تخم گشنیز در مقابله با بیماری پسوریازیس
قابلیت های تخم گشنیز در مقابله با بیماری پسوریازیس

مواد موجود در تخم گشنیز قابلیت خنثی سازی اثرات رادیکال‌ های آزاد را داشته و می‌ توانند در کاهش سطوح استرس اکسیداتیو، که خود موجب اگزما، پسوریازیس و روزاسه می‌ شود، نیز مفید باشد.

مواد موجود در تخم گشنیز قابلیت خنثی سازی اثرات رادیکال‌ های آزاد را داشته و می‌ توانند در کاهش سطوح استرس اکسیداتیو، که خود موجب اگزما، پسوریازیس و روزاسه می‌ شود، نیز مفید باشد. تخم گشنیز یکی از مشهورترین گیاهان دارویی است و از مواد مغذی و مزایای بسیاری برای سلامتی برخوردار می‌باشد. این ماده، که یکی از سنتی‌ترین داروهای گیاهی است، موضوع این نوشتار از سایت درمانی پسوریازیس می‌ باشد. در ادامه، به ارزش غذایی و خواص آن خواهیم پرداخت.

تخم گشنیز چیست؟

تخم گشنیز در واقع میوه‌ گیاه گشنیز است و بر پایه‌ آن نوعی ادویه نیز وجود دارد. این دانه‌ های گرد و قهوه‌ای در سرتاسر جهان برای افزایش طعم و عطر غذا مورد استفاده قرار می‌ گیرند. به طور کلی، تخم گشنیز یکی از مواد پر استفاده در غذاهای آسیایی است و از آن در خورش، سوسیس، نان، شیرینی و حتی ترشی نیز استفاده می‌شود.

ارزش غذایی تخم گشنیز:

تخم گشنیز مواد مغذی بسیاری دارد، از جمله فیبر، آنتی اکسیدان، ویتامین B، ویتامین C، پتاسیم، روی، مس، منیزیم، منگنز، آهن و کلسیم. بوی این ماده بیشتر به سبب آنتی اکسیدان‌ها و روغن‌ فرار آن است که این خود شامل  لینولئیک اسید، اولئیک اسید، لینالول، آلفا پینن و ترپن می‌باشد.

تنظیم سیستم ایمنی:

برخلاف بسیاری از ادویه جات، تخم گشنیز حاوی مقدار زیادی ویتامین C است و می‌ تواند در تنظیم سیستم ایمنی و افزایش قدرت بدن در برابر عوامل بیماری‌زا مفید باشد.

کاهش وزن:

از این دانه‌ها می‌توان در انواع رژیم لاغری استفاده کرد، چرا که پر فیبر هستند و موجب سیری می‌شوند و علاوه بر این سرعت متابولیسم بدن را نیز افزایش می‌ دهند.

عوارض جانبی:

تخم گشنیز با وجود خواص متعددی که دارد، عاری از عوارض جانبی نیست. نخست آن که اگر به جعفری و هر گونه گیاهی از خانواده‌ی چتریان آلرژی دارید، ممکن است به گشنیز نیز آلرژی داشته باشید. دوم آن که مصرف افراطی این دانه‌ها ممکن است مشکلات کبدی، ناراحتی معده و یا افت فشار خون  را در پی داشته باشد، لذا سعی کنید به طور متعادل از آن مصرف کنید.

مراقبت از مو:

ترکیبات معدنی غنی موجود در این ماده می‌ توانند در افزایش قدرت و رشد مو مؤثر باشند.