مبتلایان به آرتریت پسوریاتیک هم می‌توانند ورزش کنند
مبتلایان به آرتریت پسوریاتیک هم می‌توانند ورزش کنند

بعضی از افراد مبتلا به آرتریت پسوریاتیک تصور می‌کنند که ورزش کردن، علائم بیماری آرتریت پسوریاتیک را تشدید می‌ کند. با این‌حال، واقعیت این است که آرتریت با ورزش کردن بدتر نخواهد شد.

بعضی از افراد مبتلا به آرتریت پسوریاتیک تصور می‌کنند که ورزش کردن، علائم بیماری آرتریت پسوریاتیک را تشدید می‌ کند. با این‌حال، واقعیت این است که آرتریت با ورزش کردن بدتر نخواهد شد. براساس گزارش بنیاد ملی پسوریازیس (NPFF)، ورزش کردن با شدت متوسط می‌ تواند درد و کوفتگی را تسکین بدهد و حتی باعث بهبودی در دامنه‌ی حرکتی و انعطاف‌پذیری بیمار شود.

ورزش و آرتریت پسوریاتیک:

با این‌حال، اگر شما به یکی از مفصل‌ ها فشار وارد کنید یا یکی از مفصل‌ ها از قبل ملتهب شده باشد، حرکت دادن آن می‌ تواند با احساس درد همرا شود. برخی متخصصان به افراد مبتلا به آرتریت پسوریاتیک توصیه می‌ کنند که برنامه ورزشی خودشان را با شدت کم انجام دهند و هیچ وقت در فعالیت ورزشی زیاده‌روی نکنند. تصور اشتباه و رایج دیگر، این است که آرتریت پسوریاتیک همیشه باعث تغییر شکل (دفورمیتی) مفصل‌ها می‌ شود. درست است که آرتریت پسوریاتیک می‌ تواند به تغییر شکل مفصل‌ها منجر شود، اما این مساله اجتناب‌ناپذیر نیست.

افرادی که از خدمات درمانی خوبی برخوردار هستند، کمتر از دیگران به تغییر شکل مفصل‌ ها مبتلا می‌ شوند. یکی از نکات مهم درباره آرتریت پسوریاتیک، این است که حتی در صورت بهبود یافتن وضعیت، بیمار باید به پیگیری درمان‌ های خود ادامه بدهد. یکی از مطالعات منتشرشده در Annals of the Rheumatic Diseases، نتایج جالبی را درباره این موضوع نشان می‌ دهد. براساس این گزارش، محققان دریافته‌اند افرادی که پیگیری درمان را بعد از بهبودی رها می‌ کنند، با خطر بالای عود کردن بیماری در آینده مواجه می‌ شوند.

آرتریت پسوریاتیک:

خیلی از بیماری‌ ها هستند که با پسوریازیس ارتباط دارند، اما شایع‌ترین آن‌ ها همان آرتریت پسوریاتیک است. در واقع،‌ آرتریت پسوریاتیک، نوعی بیماری التهابی مزمن است که روی مفاصل تاثیر منفی می‌ گذارد. براساس گزارشی که National Psoriasis Foundation ارائه می‌ کند، بیش از ۳۰ درصد افراد مبتلا به پسوریازیس، دچار این بیماری مفصلی می‌ شوند.

یکی از متخصصان درباره این موضوع می‌ گوید: «خیلی از مردم تصور می‌ کنند که دردها یا تیرکشیدن‌های مفصلی، ربطی به پسوریازیس ندارند و فقط بخشی از مشکلات ناشی از افزایش سن هستند، اما چنین تصوری اشتباه است. اگر مبتلا به پسوریازیس هستید و با مشکلاتی مثل التهاب یا دردهای مفصلی مواجه شده‌اید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا در صورت ارتباط این دردها با بیماری پسوریازیس، اقدامات لازم برای کنترل آن‌ها انجام شود». نکته مهم بعدی که باید به آن توجه کنید، این است که همه پسوریازیس‌ ها با هم یکسان نیستند، چون براساس گزارش‌ هایی که National Psoriasis Foundation اعلام کرده است، ۵ نوع پسوریازیس وجود دارد، نه یک نوع. آگاهی داشتن درست درباره نوع پسوریازیس در هر فرد، بهترین راهی است که کمک می‌کند تا بهترین روش‌های درمانی مخصوص به هر نوع از پسوریازیس‌ ها، انجام شوند.

  • منبع خبر : گزارش بنیاد ملی پسوریازیس (NPFF)