مقابله با مشکلاتی نظیر آرتروز، پسوریازیس و سندرم روده با گیاه گندمک
مقابله با مشکلاتی نظیر آرتروز، پسوریازیس و سندرم روده با گیاه گندمک

گندمک نوعی گیاه سالانه است که در قارۀ اروپا یافت می‌ شود و نام علمی آن Stellaria Media می‌ باشد. روش‌های مختلفی برای استفادۀ موضعی از این گیاه وجود دارد که می‌توانند ظاهر و سلامتی پوست را بهبود دهند.

گندمک نوعی گیاه سالانه است که در قارۀ اروپا یافت می‌ شود و نام علمی آن Stellaria Media می‌ باشد. روش‌های مختلفی برای استفادۀ موضعی از این گیاه وجود دارد که می‌توانند ظاهر و سلامتی پوست را بهبود دهند. گندمک سرشار از مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها بوده و می‌تواند از استرس اکسیداتیو پیشگیری کند. این گیاه همچنین برای تسکین التهاب ناشی از اگزما، آکنه و پسوریازیس مفید است. گندمک حتی می‌تواند باعث بهبود زخم‌ها و چین‌وچروک پوست شود. در ادامه به بررسی خواص این گیاه خواهیم پرداخت.

مقابله با مشکلاتی نظیر آرتروز، پسوریازیس و سندرم رودۀ تحریک‌پذیر:

گندمک حـاوی ویتـامین E-A اسـت، آنتی اكسیدان بوده، نرم كننده و مرطوب كننـده اسـت و بــه علــت داشــتن پــیشســاز ویتــامین A (كــاروتن) برای پسوریازیس مفید است و برای کسانی که نگران سمی بودن این گیاه هستند، باید بگوییم که مصرف گندمک به طور متعادل کاملا امن است. مصرف گندمک هم به صورت خوراکی و هم به شکل موضعی، برای کاهش التهاب و درد موثر است. این گیاه به ویژه برای کسانی که از مشکلاتی نظیر آرتروز، پسوریازیس و سندرم رودۀ تحریک‌پذیر رنج می‌برند می‌تواند مفید باشد.

طرز مصرف موضعی:

۲۰۰ گرم گیاه را به مدت ۵ دقیقه در ۲۰۰ سی سی آب بجوشانید و سپس بگذارید سرد شود. بعد از صافی رد کنید و در شیشه تیره نگهداری کنید. این ترکیب به مدت ۱ هقته در یخچال قابل نگهداری است.

روزانه سه مرتبه بر روی ضایعات بمالید.

کاهش وزن:

بسیاری از مردم چای گندمک را مصرف می‌ کنند، زیرا خواص ملین و ادرارآور دارد که می‌ تواند به کاهش وزنِ آبی کمک کند. علاوه بر این، برخی مطالعات نشان می‌ دهند که این گیاه دارویی اشتها را سرکوب کرده و به محدود کردن کالری مصرفی و کاهش وزن کمک می‌کند.

درمان مشکلات تنفسی:

برخی از آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گندمـک مانند ساپونین، می‌توانند همانند خلط‌آور در دستگاه تنفسی عمل کرده و به خارج شدن خلط از بدن کمک کنند. این باعث می‌شود تا التهاب در دستگاه تنفسی از بین رفته و تنفس طبیعی بازیابی شود. همچنین دفع خلط به از بین بردن بسیاری از عفونت‌ها نیز کمک می‌کند.

افزایش سرعت التیام:

استفاده از ضماد یا کمپرس‌ های این گیاه بر روی زخم، گردش خون و جریان خون را تحریک کرده و از زخم در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کند. این موارد باعث می‌شوند تا سرعت التیام زخم افزایش یابد.

عوارض جانبی:

علیرغم فواید بی‌نظیر این گیاه، مصرف گندمـک می‌تواند با برخی عوارض جانبی همراه باشد که شامل واکنش‌های آلرژیک (حساسیت) و مشکلات بارداری هستند.

برخی از مردم به گندمـک حساسیت دارند. تماس با این گیاه در چنین افرادی می‌تواند باعث بروز خارش و قرمزی پوست شود. مصرف خوراکی گندمک می‌تواند ناراحتی‌های گوارشی و حالت تهوع به وجود آورد. در ابتدا مقدار کمی از این گیاه را مصرف کنید تا واکنش بدنتان به آن را متوجه شوید.

مصرف در بارداری:

ترکیبات قدرتمندی در گندمک یافت می‌شوند که به اندازۀ کافی مورد مطالعه قرار نگرفته‌اند. به همین دلیل، مصرف این گیاه دارویی برای زنان باردار و شیرده پیشنهاد نمی‌شود.