پسوریازیس خال خال یا گوتات از دوره کودکی شروع می شود
پسوریازیس خال خال یا گوتات از دوره کودکی شروع می شود

پسوریازیس خال‌خال (Guttate) یک شکل از پسوریازیس است که اغلب در دوران کودکی شروع می‌شود. این رایج ترین نوع پسوریازیس، پس از پسوریازیس پلاکی است. ۱۰ درصد از افرادی که به پسوریازیس مبتلا می‌شوند، دچار پسوریازیس خال خال یا گوتات هستند. علائم پسوریازیس گوتات: این نوع از پسوریازیس به به صورت ضایعات کوچک، قرمز، نقاط […]

پسوریازیس خال‌خال (Guttate) یک شکل از پسوریازیس است که اغلب در دوران کودکی شروع می‌شود. این رایج ترین نوع پسوریازیس، پس از پسوریازیس پلاکی است. ۱۰ درصد از افرادی که به پسوریازیس مبتلا می‌شوند، دچار پسوریازیس خال خال یا گوتات هستند.

علائم پسوریازیس گوتات:

این نوع از پسوریازیس به به صورت ضایعات کوچک، قرمز، نقاط جداگانه بر روی پوست ظاهر می شود. ضایعات خالدار معمولا در تنه و اندام ها ظاهر می شود و تعداد آنها صدها عدد است. گاهی اوقات ضایعات در پوست سر، صورت و گوش تشکیل می شود. ضایعات درگیر معمولا به ضخامت ضایعات پسوریازیس پلاکی است.

پسوریازیس گوتات که معمولا در بچه ها ایجاد می شود و به صورت لکه های کوچک قرمز فلس مانند می باشد به سرعت در یک ناحیه بسیار بزرگ از پوست ایجاد می شود. این عارضه معمولا بعد از بیماری های عفونی مثل گلودرد چرکی ایجاد می شود.

محرک های تشدید:

پسوریازیس خالدار اغلب کاملا به طور ناگهانی بروز می کند. انواع محرک های شناخته شده عبارتند از:

عفونت های تنفسی فوقانی

عفونت های استرپتوکوکی

ورم لوزه

استرس

آسیب به پوست

برخی داروها (از جمله داروهای ضد مالاریا و مسدود کننده بتا)

عفونت استرپتوکوکی گلو (strepthroat) این حالت میتواند بدون علامت باشد.