پسوریازیس چگونه می‌تواند بر ریه‌ها تأثیر بگذارد؟
پسوریازیس چگونه می‌تواند بر ریه‌ها تأثیر بگذارد؟

پسوریازیس نوعی اختلال سیستم ایمنی است که باعث می‌شود فعالیت گلبول‌های سفید خون بیشتر شده و مواد شیمیایی که موجب التهاب پوست می‌ شود، تولید کند.

پسوریازیس نوعی اختلال سیستم ایمنی است که باعث می‌شود فعالیت گلبول‌های سفید خون بیشتر شده و مواد شیمیایی که موجب التهاب پوست می‌ شود، تولید کند. این التهاب می‌ تواند سایر نقاط بدن مثل ریه‌ها را نیز تحت تأثیر قرار دهد. عواملی مانند؛ چاقی، قند خون بالا، فشار خون بالا می‌ تواند فرد را در معرض خطر بیماری‌ های مزمن مثل آن دسته که ریه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌ دهد، قرار دهد. احتمال این نیز وجود دارد که داروهای پسوریازیس، که سیستم ایمنی را سرکوب می‌کند، خطر گسترش بیماری‌ های ریوی را افزایش دهد.

علائم و نشانه‌های هشداردهنده‌ی بیماری ریوی:

هر بیماری ریوی ویژگی‌ها و داروهای منحصر به فردی دارد. با این حال اغلب علائم یکسانی را نشان می‌دهد. آگتهی نسبت به علائم بیماری ریوی می‌تواند به فرد هنگام مراجعه به پزشک کمک کند. در مراحل اولیه‌ی بیماری تحت درمان قرار گرفتن می‌تواند مفید واقع شود. درد قفسه‌ی سینه می‌تواند از علائم اولیه‌ی بیماری‌های ریوی باشد

موارد زیر می‌تواند از علائم هشداردهنده بیماری ریوی باشد:

تنفس دشوار و تنگی نفس: این مورد می‌تواند از علائم اولیه بیماری ریوی باشد که نباید نادیده گرفته شود.

درد قفسه‌ی سینه: درد در حین تنفس و سرفه نیاز به مراجعه به پزشک برای معاینه دارد.

سرفه: تداوم سرفه تا بیش از ۸ هفته از طرف جامعه‌ی پزشکی مزمن به حساب آمده و معمولاً پزشک می‌تواند به دلیل آن پی ببرد. همیشه سرفه‌ی مزمن خود به خصوص اگر با خون همراه باشد، با پزشک در میان بگذارید.

خس خس کردن: خس خس کردن نشانه‌ای از تنگ شدن راه‌های هوایی است که حرکت هوا در سیستم تنفسی را دشوار می‌سازد.

تولید بیش از حد مخاط: سیستم تنفسی برای دفاع از بدن در برابر محرک‌ها مخاط یا خلط تولید می‌کند. در صورت تولید مخاط به مدت بیش از یک ماه یا بیشتر، به پزشک مراجعه فرمایید.

عوامل خطر:

استعمال دخانیات

قرار گرفتن در معرض محرک‌ها

گرد و خاک

آزبست

فضولات حیوانی

مواد شیمیایی

تشعشات

صرف سیگار

ژنتیک

داروهای خاص

برخی از داروها مثل موارد زیر می‌تواند خطر آسیب به ریه‌ها را افزایش دهد:

داروهای سرکوب‌کننده‌ی سیستم ایمنی که معمولاً در درمان سرطان و بیماری‌های خودایمنی استفاده می‌شود.

برخی از داروهای قلبی

آنتی‌بیوتیک‌های خاص

چشم‌انداز کلی از ارتباط پسوریازیس و بیماری ریوی:

هر فرد مبتلا به پسوریازیس می‌تواند در معرض خطر عوارض جانبی سیستمیک مثل بیماری‌ های ریوی قرار گیرد و این به این دلیل است که اثرات التهابی و مزمن پسوریازیس می‌تواند به اندام‌های داخی گسترش یابد.

استفاده از برنامه‌ی درمانی پسوریازیس و مشورت با پزشک می‌تواند مفید واقع شود. هر فرد می‌تواند با ایجاد تغییراتی در عادات خود مثل ترک سیگار خطرات را کاهش دهد. هر فرد مبتلا به پسوریازیس لزوماً در معرض ابتلا به بیماری‌های ریوی نمی‌ باشد اما به دلیل افزایش خطر ابتلا، به دنبال پیشگیری بودن می‌تواند ایده‌ی خوبی باشد.