پماد کلوبتازول درمان کوتاه مدت التهاب و خارش پسوریازیس
پماد کلوبتازول درمان کوتاه مدت التهاب و خارش پسوریازیس

پماد کلوبتازول (CLOBETASOL) با تحريك ساخت آنزيم‌ های لازم، باعث كاهش پاسخ التهابی بیماری پوستی پسوریازیس می شود. اين دارو در درمان كوتاه مدت التهاب و خارش ناشي از ضایعات پوستی پسوریازیس تجویز می شود. كلوبتازول در گروه I كورتيكواستروئيدهاي داراي فلوئور با قدرت اثر خيلي زياد قرار می گیرد و معمولاً در تدابير درماني پسوریازیس […]

پماد کلوبتازول (CLOBETASOL) با تحريك ساخت آنزيم‌ های لازم، باعث كاهش پاسخ التهابی بیماری پوستی پسوریازیس می شود. اين دارو در درمان كوتاه مدت التهاب و خارش ناشي از ضایعات پوستی پسوریازیس تجویز می شود. كلوبتازول در گروه I كورتيكواستروئيدهاي داراي فلوئور با قدرت اثر خيلي زياد قرار می گیرد و معمولاً در تدابير درماني پسوریازیس حاد كه به ديگر كورتيكواستروئيدهاي با قدرت اثر كمتر پاسخ نداده‌اند، در نظر گرفته می شود.

شرکت سازنده:

شركت ايران ناژو (irannajo) با هدف توليد محصولات دارويي، آرايشي و بهداشتي از سال ۱۳۶۱ به ثبت رسيده و از سوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و وزارت صنايع مجوزهاي توليد و پخش محصولات دارويي، آرايشي و بهداشتي را دريافت كرده است. این سیستم ضمن اخد گواهينامه ايزو ۹۰۰۱ از سازمان استاندارد جهاني توانسته است در نهادینه نمودن برنامه ریزی، توسعه هدفمند، کارجمعی، نظارت دقیق، آموزش های داخلی و خارجی، رضایت مشتری نقش بسیار موثری را ایفا نماید. دفتر مركزي شركت ايران ناژو در مركز تجاري تهران واقع شده است.

مكانيسم اثر کلوبتازول:

آدرنوكورتيكوئيدها از عرض غشاهاي سلولي عبور كرده و با گيرنده هاي اختصاصي سيتوپلاسمي كمپلكس شده ، وارد هسته سلولي مي شوند و به DNA ( كروماتين ) متصل و موجب تحريك روند رونويسي mRNA و به دنبال آن ساخت پروتئين هاي مختلف آنزيمهايي مي گردند كه تصور مي رود نهايتا” مسئول اثرات ضدالتهابي آدرنوكورتيكوئيدهاي موضعي باشند . همچنين ، پايه هاي موجود در فرمولاسيون آدرنوكورتيكوئيدهاي موضعي با اثرنرم كنندگي ، خشك كنندگي يا افزايش جذب اين داروها از پوست ، ممكن است به اثر درماني آنها كمك كنند.

مقدار جذب كلوبتازول به قدرت اثر فرآورده، مقدار به كار رفته و وضعيت پوست موضع بستگي دارد. حدود جذب كلوبتازول از يك درصد در نواحي داراي لايه شاخي ضخيم پوست (كف دست، كف پا، آرنج و زانو) تا ۳۶ درصد در نواحي داراي لايه شاخي نازك (صورت، پلك‌ها و اعضاي تناسلي) است. در نواحي آسيب ‌ديده پوست، التهاب يا پانسمان بسته جذب دارو افزايش می يابد. استروئيدهای موضعي، بخصوص از طريق مخاط دهان، تا حدي جذب سيستميك دارند.بعد از مصرف موضعي، كلوبتازول در سرتاسر موضع پخش مي‌شود. مقدار دارويي كه جذب دستگاه گردش خون شود ، به سرعت از خون برداشته شده به داخل عضلات، كبد، پوست، روده‌ها و كليه‌ها پخش مي‌شود.

بعد از مصرف موضعي، كلوبتازول عمدتاً در پوست متابوليزه مي‌شود. مقدار كمي از داروي جذب شده به داخل گردش خون سيستميك ، در كبد به تركيبات غيرفعال متابوليزه مي‌شود.
دفع: متابوليت‌هاي غيرفعال عمدتاً به صورت گلوكورونيدها ، سولفات‌ها و همچنين به صورت محصولات غيركونژوگه، از طريق كليه‌ها دفع مي‌شوند. مقدار كمي از متابوليت‌ها از طريق مدفوع دفع مي‌شود.

عوارض جانبي:

مصرف كلوبتازول به طور معمول طي يك دوره دو هفته اي قابل تحمل مي باشد، اما در صورت مصرف طولانی مدت و استعمال آن روي سطح وسيع بدن عوارض زير ممكن است بروز نمايد:
عوارض پوستي:
سوزش ، خارش ، تاول و بندرت كاهش مو در صورت استعمال در قسمت مودار بدن و تحريك چشم در صورت استعمال در نواحي اطراف چشم
عوارض سيستميك:
در صورت مصرف طولاني كرم به علت جذب سيستميك آن ممكن عوارض زير بروز نمايد ، تضعيف محور هيپوتالاموس هيپوفيز ، غده فوق كليوي ، زيادی قند خون و وجود قند در ادرار

هشدارها:

مصرف كرم در كودكان به علت جذب سيستميك آن ممكن است باعث تضعيف محور هيپوتالاموس- هيپوفيز – غده فوق كليوي گردد .
مصرف طولاني مدت كلوبتازول موضعي و استعمال روي سطح وسيع بدن و پانسمان ناحيه استعمال ، جذب سيستميك اين دارو را زياد مي كند .
درصورتي كه التهاب و تحريك پوستي ناحيه استعمال كرم بهتر نشده يا بدتر شود استعمال دارو بايد قطع گردد .
در هنگام استفاده از كرم اگر ناحيه استعمال عفونت نمايد با مشورت پزشك معالج از آنتي بيوتيك مناسب استفاده شود .

نكات قابل توصيه:

تجويز اين دارو فقط توسط پزشك انجام گرفته و نبايد مدت طولاني تري از آن استفاده نمود .
از پانسمان نمودن و بستن ناحيه استعمال خودداري گردد .
در صورت مشاهده هرگونه عوارض جانبي به پزشك معالج خود مراجعه كنيد .
در صورت هرگونه مسموميت با اين دارو به پزشك مراجعه شود .
مصرف اين دارو در كودكان زير ۱۲ سال توصيه نمي گردد .

مقدار مصرف:

مقدار مصرف بزرگسالان ۲تا۳ بار در روز بصورت موضعي مي باشد مصرف اين دارو در اطفال كوچكتر از ۱۲ سال توصيه نمي شود.

بارداري و شيردهي:

در دوران بارداري و شيردهي تنها با توصيه پزشك استفاده گردد .

شرايط نگهداري:

دارو در دماي پايين تر از ۳۰ درجه سانتيگراد نگهداري و از يخ زدگي محافظت گردد، دور از دسترس اطفال نگهداري شود.

اشكال داروئي:

كرم موضعي كلوبتازول ۰۵/۰% در تيوبهاي ۱۵ گرمي به بازار عرضه مي گردد .