پیتریازیس روزه‌آ و پسوریازیس دو بیماری پوستی با باطن متفاوت
پیتریازیس روزه‌آ و پسوریازیس دو بیماری پوستی با باطن متفاوت

به گزارش سایت درمانی پسوریازیس؛ پیتریازیس روزه‌آ و پسوریازیس دو بیماری پوستی با تظاهرات بالینی مشابه هستند که تشخیص آنها از هم جهت ادامه درمان نیاز به دقت نظر دارد.

به گزارش سایت درمانی پسوریازیس؛ پیتریازیس روزه‌آ و پسوریازیس دو بیماری پوستی با تظاهرات بالینی مشابه هستند که تشخیص آنها از هم جهت ادامه درمان نیاز به دقت نظر دارد. پیتریازیس روزه‌آ یا جوش پولکی بیماری پوستی شایعی است که معمولاً به صورت جوش‌های قرمز کژنه‌ای (پَچی) در بالغین جوان رخ می‌دهد (بخصوص در ناحیه شکم و قفسه سینه). روزه‌آ بیماری خوش‌خیم و خودبهبودیابنده‌ای است و نهایتاً ۱۲ هفته طول می‌کشد. اگرچه معمولاً فقط ۶ تا ۸ هفته طول می‌کشد. پیتریازیس روزه‌آ بیماری پوستی قابل درمان اما بیماری پسوریازیس بیماری لجوج و غیر قابل درمان و دائمی بوده و هر دو بیماری غیر واگیر می باشند.

تفاوت پیتریازیس روزه‌آ:

بثورات‌ پوستی‌ کم‌رنگ‌ که‌ اغلب‌ به‌صورت‌ نواحی‌ بیضی‌ یا گرد صورتی‌ کم‌رنگ‌ یا قهوه‌ای‌ روشن‌ در چین‌های‌ پوستی‌ دیده‌ می‌شود. ممکن‌ است‌ در ابتلا یک‌ لکه‌ پوستی‌ بزرگتر (لکه‌ پیش‌قراول‌) قبل‌ از سایر ضایعات‌ ظاهر گردد. ضایعه یک راش (قرمزی و جوش) پوستی به رنگ صورتی مایل به قرمز و فلس مانند است. اغلب پس از چند روز، لکه‌های کوچکتری روی بدن به وجود خواهد آمد.

این‌ ضایعات‌ ممکن‌ است‌ طرح‌ درخت‌ کریسمس‌ را در ناحیه‌ قفسه‌ سینه‌ یا پشت‌ ایجاد کنند. اول ممکن است بر روی شکم یا کشاله‌ها ایجاد شود و از آنجا به شکم و سینه و به دست‌ها می‌رسد و خارش خفیف دارند وپوسته پوسته می‌ شوند. اما در پسوریازیس با یک بیماری پوستی مزمن و خودایمنی مواجه هستیم؛ یعنی بدن به دلایل ناشناخته به سلول های خودی صدمه می زند. این بیماری هنگامی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن با ارسال سیگنال های اشتباهی باعث افزایش سرعت چرخه رشد سلول های پوست و ریزش آنها شود.

علایم‌ شایع‌:

خستگی‌ خفیف‌

خارش‌ که‌ معمولاً خفیف‌ است‌.

گاه سردرد خفیف‌

علل‌ پیتریازیس روزه‌آ:

ناشناخته‌ است. ممکن‌ است‌ استعداد ارثی‌ نسبت‌ به‌ این‌ اختلال‌ وجود داشته‌ باشد.

عوامل تشدید کننده بیماری:

سابقه‌ خانوادگی‌ آلرژی از هر نوع‌

پیشگیری‌:

پیشگیری‌ خاصی‌ ندارد.

عواقب‌ موردانتظار:

بروز و برطرف‌ شدن‌ این‌ لکه‌ها ممکن‌ است‌ سال‌ها ادامه‌ یابد. در هر حال‌ بین‌ سنین‌ ۳۰-۲۰ سال‌ ضایعات‌ مذکور به‌کلی‌ از بین‌ می‌روند.

عوارض‌ احتمالی‌:

عارضه‌ خاصی‌ مورد انتظار نیست‌.

درمان‌:

در حقیقت‌ درمان‌ مؤثری‌ برای‌ آن‌ وجود ندارد.

برای‌ جلوگیری‌ از آفتاب سوختگی در نواحی‌ درگیر می‌توان‌ از ترکیبات‌ ضدآفتاب‌ یا لباس‌های‌ محافظ‌ استفاده‌ کرد.

داروها:

به‌کار بردن‌ کرم‌های‌ نرم‌کننده‌ ممکن‌ است‌ زبری‌ و خشکی‌ پوست مبتلا را کاهش‌ دهد ولی‌ بر روی‌ رنگ‌ ضایعات‌ بی‌تأثیر است‌.

استفاده‌ از ترکیبات‌ قطران‌ ممکن‌ است‌ سودمند باشد.

داروهای‌ کورتونی‌ موضعی‌ نیازمند نسخه‌ یا بدون‌ نسخه‌ ممکن‌ است‌ برای‌ کنترل‌ خارش‌ و جلوگیری‌ از بروز پاپول‌ها (برآمدگی‌های‌ کوچک‌ پوستی‌) توصیه‌ شوند.

فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری:

محدودیتی‌ وجود ندارد.