کاهش پسوریازیس و آرتریت پسوریاتیک با کرم کاپسایسین (Capsaicin)
کاهش پسوریازیس و آرتریت پسوریاتیک با کرم کاپسایسین (Capsaicin)

پژوهش‌ های کلینیکی جدید نشان داده است که مصرف کرم‌های حاوی ۰/۷۵- ۰/۲۵ درصد کاپسایسین به صورت موضعی تا چهار بار در روز می‌ تواند در کاهش دردهای آرتریت، روماتیسم و کاهش آثار پسوریازیس، مؤثر باشد.

پژوهش‌ های کلینیکی جدید نشان داده است که مصرف کرم‌های حاوی ۰/۷۵- ۰/۲۵ درصد کاپسایسین به صورت موضعی تا چهار بار در روز می‌ تواند در کاهش دردهای آرتریت، روماتیسم و کاهش آثار پسوریازیس، مؤثر باشد. ماده‌ اصلی فلفل، کاپسایسین، دارای خاصیت محرک، ضد دردهای عصبی موضعی، ضدورم، ضدآرتریت و ضدروماتیسم است.

کاپسایسین ضدآرتریت پسوریاتیک:

بعلت وجود ماده کاپسایسین اثر ضد درد بسیار قوی دارد و بعلت وجود فلفل اثر ضدالتهابی نیز دارد. از آنجایی که ساییدن ماده‌ای که باعث آزاد شدن گرما روی مفاصل دردناک ‌شود موجب تسکین درد مفاصل می‌ شود بنابراین به نظر نمی‌ رسد که چیزی همانند کرم کپسایسین بتواند به آرتریت شما کمک کند. کرم کپسایسین معمولا به عنوان یک مسکن درد بدون نسخه به فروش می‌ رسد.

بعضی از خواص فلفل:

مصرف خوراکی فلفل، دارای خواص محرک گردش خون، ضداکسیدان، کاهش‌دهنده‌ کلسترول و چربی خون است (که با این اثر می‌تواند باعث جلوگیری از تنگی و گرفتگی عروق شود). همچنین دارای خاصیت کاهش چسبندگی پلاکت می‌باشد که با این عمل، از لخته شدن خون و ایجاد سکته، جلوگیری می‌کند.

این آثار نیز با خوردن فلفل و گنجاندن آن در رژیم روزانه، می‌تواند بر بدن اعمال گردد.

فلفل حاوی مقدار زیادی ویتامین C می‌‌ باشد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و جوانتر شدن پوست بدن می‌‌ شود. بالاترین میزان ویتامین C در فلفل دلمه‌‌ای قرمز می‌‌ باشد.

این میوه حاوی فلاونوئید است که یک آنتی‌ اکسیدان می‌‌ باشد. Violaxanthin  رایج‌ترین آنتی اکسیدان کاروتنوئیدی در فلفل زرد می‌‌ باشد.

کورستین یک آنتی اکسیدان پلی فنلی می‌‌ باشد که در طیف گسترده‌‌ای از گیاهان موجود است.

مطالعات نشان می‌‌ دهد که کورستین میتواند در پیشگیری از بیماری‌‌ های مزمن از قبیل بیماری‌‌ های قلبی و سرطان، سودمند باشد. لوتئولین نیز همانند کورستین یک آنتی اکسیدان پلی فنلی می‌‌ باشد که اثرات سلامت بخش سودمندی دارد.

فلفل منبع خوبی از ویتامین E می‌‌ باشد. این ویتامین همانطور که شناخته شده است نقش کلیدی را در جوان نگهداشتن پوست و مو بازی می‌‌ کند.

عوارض جانبی فلفل:

فلفل جزء گیاهان بدون خطر است، ولی ممکن است در بعضی افراد ایجاد حساسیت کند. همچنین مصرف بیش از اندازه آن، ممکن است باعث التهابات روی پوست بدن، غشای مخاطی و مخاط معده و روده گردد.

مصرف بیش از اندازه فلفل قرمز ممکن است به کبد و دستگاه ‌‌هاضمه آسیب برساند.

با توجه به اینکه ممکن است تندی فلفل در شیر ترشح شود، بهتر است مادران شیرده در میزان مصرف آن احتیاط را رعایت کنند.

چون فلفل قرمز محرکی قوی است، زنان حامله باید در مصرف خوراکی احتیاط را مراعات نمایند.

از تماس فلفل تازه یا خشک با چشم و زخم‌های پوستی خودداری شود.

راقب بود و اصلاً نباید زیاده روی شود و نباید دائم و روزمره استفاده شود. نوع سیاه ان مزاجش گرم تر  وقویتر است و حرارت زیادی تولید می کند.