کمک زیره به معالجه بیماری های پوستی مانند پسوریازیس
کمک زیره به معالجه بیماری های پوستی مانند پسوریازیس

دانه‌های زیره یک عامل ضد میکروبی هستند که باکتری‌ها و قارچ‌هایی را که باعث بروز عفونت‌های مختلف پوست و سایر اختلالات پوستی مانند پسوریازیس، جوش، اگزما می‌شوند، ‌از بین می‌برند.

ویتامین E موجود در زیره به حفظ سلامت و درخشش پوست کمک می‌کند. دانه‌های زیره یک عامل ضد میکروبی هستند که باکتری‌ها و قارچ‌هایی را که باعث بروز عفونت‌های مختلف پوست و سایر اختلالات پوستی مانند پسوریازیس، جوش، اگزما می‌شوند، ‌از بین می‌برند. بنابراین استفاده از خمیر زیره روی جوش، دمل و دیگر مشکلات پوستی در بهبودی سریع آن‌ها بسیار تاثیرگذار است. علاوه بر این، زیره که منبع بالای فیبر غذایی است، سموم را حذف می‌کند و سبب پاکسازی بدن‌تان می‌شود. به غیر از خمیر زیره، همچنین می‌توانید پودر زیره را به ماسک صورت‌تان اضافه کنید تا از مشکلات پوستی خلاص شوید. روغن زیره با ایجاد رطوبت خشکی پوست را از بین می‌برد و در رفع بیماری‌های پوستی از جمله اگزما و پسوریازیس تاثیر دارد.

با پسوریازیس مقابله می کند:

زیره به معالجه بیماریهای پوستی مانند پسوریازیس (بیماری مزمن پوستی که تکه‌های قرمز خشکی پوست بدن را می‌پوشاند) و اگزما و بالاخره به پوست خشک کمک می‌کند.

سیستم ایمنی را تنظیم می کند:

مقدار زیادی ویتامین آ، ویتامین سی، آهن و اسانس‌های دیگر دارد. این ویتامین‌ها و مواد معدنی به شیوه‌های گوناگونی به بدن کمک می‌ کند سیستم ایمنی را تقویت کند.  ویتامین سی یک آنتی‌اکسیدان قوی است که فعالیت‌های گلبول‌های سفید خون را تحریک کرده و با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند.

سم‌زدایی بدن:

کیومین‌آلدهید، تیمول و فسفر موجود در زیره بدن انسان را سم‌زدایی می‌کنند. مصرف آن، در بدن آنزیم‌های گوارشی تولید می‌کند که در کاهش مواد سمی بدن به کبد کمک می‌کنند.

افزایش سوخت‌وساز:

دانه‌های زیره جذب مواد مغذی را در بدن افزایش می‌دهند. سرعت متابولیک را بالا برده و به این ترتیب سوخت‌وساز سالم بدن را حفظ می‌کند.

خارش را دفع می‌کند:

دانه‌های زیره به راحتی مانع از خارش پوست می‌شوند. فقط کمی دانه‌ی زیره را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در آب بجوشانید و بگذارید خنک شود. حالا با این آب حمام کنید و از دست خارش پوست رها شوید. هم‌چنین از کهیرهای پوستی هم جلوگیری می‌کند برای تسکین دوبار در هفته این کار را تکرار کنید.

مبارزه با احساس سوزش:

برای جلوگیری از احساس سوزش کف دست‌ها و پاها آب زیره بنوشید. یک قاشق چایخوری زیره را به ۴ لیتر آب جوش اضافه کنید. آن را چندین ساعت بخیسانید. این مایع را چندبار در روز مصرف کنید.

از سلامت کبد محافظت می‌کند:

ناکارآمدی کبد منجر به بروز بیماری‌های زیادی می‌شود، اما با زیره می‌توانید مانع از وقوع آن‌ها شوید. زیره‌ سموم مضر بدن را از بین می‌برد و به روند سم‌زدایی کمک می‌کند. مشکلات کبد در افراد الکلی به علت وجود مقدار زیادی از الکل و اتانول، که به کبد آسیب می‌رسانند، شایع است. بنابراین، همه‌ی افراد، به خصوص افرادی که الکل می‌نوشند باید زیره را به طور روزانه مصرف کنند.

عوارض و مضرات زیره:

سوزش سر دل

آروغ زدن

چرخه قاعدگی شدید

کاهش قند خون

سقط جنین

اثرات اعتیاد آور