کنترل پسوریازیس ناخن با مصرف روغن پونه کوهی
کنترل پسوریازیس ناخن با مصرف روغن پونه کوهی

نه تنها پونه به غذا عطر و طعم می دهد بلکه دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی و ضد التهابی برای رفع مشکلات پسوریازیس ناخن می باشد.

پونه کوهی از گیاهان دارویی است که در آشپزی و مصارف دارویی استفاده می شود و در طب و پخت و پز برای هزاران سال مورد استفاده قرار گرفته است پونه کوهی به طور معمول رشد می کند و ۵۰ سانتی متر قد دارد برگ بنفش آن حدود ۲ تا ۳ سانتی متر طول دارد. پونه کوهی دارای مواد شیمیایی مانند (تیمول، پینن، لیمونن، کارواکرول، اسیمن و کاریوفلن) است که به گیاه بوی منحصر به فرد و لذت بخش می دهد. نه تنها پونه به غذا عطر و طعم می دهد بلکه دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی و ضد التهابی برای رفع مشکلات پسوریازیس ناخن می باشد.

پسوریازیس ناخن و روغن پونه کوهی:

ریختن چند قاشق چای خوری از روغن پونه کوهی در مقداری آب و فروبردن ناخن در آن موجب برطرف شدن مشکل می شود، همچنین می توانید روغن (مخلوط یک قطره با یک قاشق چای خوری روغن زیتون یا روغن نارگیل) رقیق کرده، و پس از آن بر روی ناخن و یا پوست بریزید.

چگونه می توان از پونه کوهی روغن درست کرد؟

استخراج روغن پونه کوهی نیاز به فرایند تقطیر خاصی دارد، با این حال، راه های ساده ای برای ایجاد روغن پونه کوهی در خانه وجود دارد. مواد لازم برای تهیه روغن پونه کوهی:

برگ پونه کوهی، خرد شده و یا له شده

روغن زیتون، روغن بادام و یا روغن هسته انگور

ظرف ایزوله ی کامل با درب

روش تهیه روغن پونه کوهی:

آب در یک ظرف بجوشانید. سپس از آن تا به جوش رسید، شعله را خاموش می کنیم.

روغن خود را از انتخاب کرده و به همراه برگ پونه خرد شده در ظرف سس بریزید.

ظرف را در آب گرم قرار دهید و اجازه دهید حدود پنج تا ۱۰ دقیقه گرما بگیرد. این گرم شدن به روغن کمک می کند تا روغن طبیعی پونه کوهی آزاد کند.

شیشه را از آب برداشته و آن را در کنار یک پنجره آفتاب گیر برای یک تا دو هفته قرار دهید. (لرزاندن شیشه در هر چند روز یکبار).

هنگامی که دو هفته گذشت روغن از برگ خارج شده و در ظرف باقی می ماند. روغن در جای خنک و تاریک نگهداری شود.

برای حفظ روغن، اضافه کردن چند قطره بیشتر از روغن دانه انگور مفید خواهد بود.

آنتی اکسیدان ها در رژیم غذای:

پونه حاوی غلظت بسیار بالایی از آنتی اکسیدان (بیشتر از ۷۵ میلی مول در ۱۰۰ گرم) است. آنتی اکسیدان ها به محافظت از سلول های بدن در برابر اثر رادیکال های آزاد و بهبود توانایی برای مبارزه با عفونت، کمک می کند.

خواص ضد باکتری پونه کوهی:

در تعدادی از مطالعات، فعالیت ضد میکروبی پونه کوهی نشان داده شده است گروهی از محققان پرتغالی نشان دادند که مرزنجوش اسانس رازیانه در برابر ۴۱ گونه از پاتوژن های غذایی لیستریا مونوسیتوژن مؤثر بود. روغن پونه کوهی خاصیت ضد میکروبی قوی دارد زیرا حاوی یک ترکیب ضروری به نام کاروکل است. گروهی از محققان انگلیسی و هندی گزارش دادند که اسانس پونه کوهی هیمالیا دارای خواص ضد باکتریایی قوی است که حتی می تواند سبب کشتن MRSA بیمارستانی شود.

خواص ضد التهابی:

یک عنصر فعال در پونه کوهی به نام بتا کاریوفلین شناخته شده که ممکن است در برابر اختلالاتی مانند پوکی استخوان و تصلب شرایین موثر باشد.

حفاظت در برابر سرطان:

دانشمندان به این نتیجه رسیدند که پونه کوهی ممکن است به کاهش و یا جلوگیری از پیشرفت کانسر در بیماران مبتلا به سرطان سینه کمک کند. پونه کوهی دربیماری ها مانند (سرد، درد های عضلانی، آکنه، شوره سر، برونشیت، دندان درد، نفخ، سردرد، ناراحتی های قلبی، آلرژی، انگل های روده ای، گوش درد، خستگی، دفع حشرات و ناراحتی های پوستی) استفاده می شود.

عوارض روغن پونه کوهی:

برخی افراد ممکن است با خوردن روغن پونه کوهی (و یا حتی گیاه دارویی) دچار ناراحتی معده شوند، کسانی که به گیاهان از خانواده نعناع (نعناع، اسطوخودوس، مریم گلی و ریحان) حساسیت دارند باید از مصرف این روغن خوداری کنند، چون ممکن است یک واکنش آلرژیک ایجاد شود.
روغن پونه کوهی برای نوزادان و کودکان توصیه نمی شود، زنان باردار و شیرده نیز از مصرف روغن پونه کوهی هم به صورت موضعی و به صورت خوراکی خوداری نمایند، چون می تواند گردش خون در رحم مادر را کم کند. روغن پونه کوهی نیز دارای پتانسیل برای القاء قاعدگی است و ممکن است به نوزاد متولد نشده خطرناک باشد.