آب پنیر دافع سموم بدن و بهبود دهنده ضایعات پسوریازیس
آب پنیر دافع سموم بدن و بهبود دهنده ضایعات پسوریازیس

آب پنیر یا همان ماء الجبن یکی از مواردی است که حکمای طب سنتی در مصرف آن در بیماری پوستی پسوریازیس متفق القول هستند. آب پنیر دافع مناسب سودا و مواد زائد درون بدن و همچنین بهبود دهنده ضایعات پسوریازیس می باشد. از دیدگاه طب سنتی در بیماری پوستی پسوریازیس اخلاط و مواد نامناسب در بدن تجمع […]

آب پنیر یا همان ماء الجبن یکی از مواردی است که حکمای طب سنتی در مصرف آن در بیماری پوستی پسوریازیس متفق القول هستند. آب پنیر دافع مناسب سودا و مواد زائد درون بدن و همچنین بهبود دهنده ضایعات پسوریازیس می باشد. از دیدگاه طب سنتی در بیماری پوستی پسوریازیس اخلاط و مواد نامناسب در بدن تجمع می یابند و قدم اول در درمان این بیماری دفع این اخلاط از بدن می باشد. اما رسیدن به این مهم تنها با مصرف دارو امکان پذیر نیست و مصرف ماء الجبن در این میان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

روش تهیه  ماء الجبن:

یک لیتر شیر طبیعی را به مدت ۲۰ دقیقه جوشانده و پس از این اجازه دهید تا کمی حرارت از دست داده و نسبتاً ولرم شود سپس یک استکان سرکه خرما (توجه داشته باشید که می توان برای تهیه آب پنیر از سرکه انگور و حتی از آب لیمو نیز استفاده کرد، اما برای داشتن بهترین تاثیر از سرکه خرما استفاده کنید) را به شیر اضافه کرده و به مدت ۱ الی ۲ ساعت ظرف را کنار گذاشته تا شیر بریده و دلمه شود. شیر دلمه شده را داخل کیسه پارچه ای ریخته و آب حاصل از آن را که همان آب پنیر است را با این کار جدا کرده و در ظرفی برای مصرف نگهداری کنید.

ترکیبات شیمیایی:

بررسي‌ ها نشان داده كه آب‌ پنير حاوي عوامل و تركيباتي است كه با افزایش سطح سلامتي، مانع بروز بيماري‌ها مي‌گردند و به همين دليل استفاده از آب‌ پنير و اجزای آن علاوه بر صنايع غذايي در صنايع دارویی و بهداشتي و همچنین كشاورزي كاربرد وسیع دارد. آب پنير منبع بسیار مناسبي برای دسترسی به پروتئين‌هاي زیست فعال (bioactive)، مواد قندی و معدني است. عمده‌ترين پروتئين‌هاي آب‌پنير بتالاكتوگلوبولين و آلفالاكتالبومين است و دیگر پروتئين‌ها مانند پروتئوز پپتون‌ها، پروتئين‌هاي خون و لاكتوفرين با مقادير جزيي‌ تر در آن یافت می شوند.

لاكتوفرين و لاكتوپراكسيداز دو پروتئين ديگر موجود در آب ‌پنير هستند. لاكتوفرين،دارای اثرات آنتي‌اكسيداني، افزايش ايمني، اثرات ضد‌سرطاني و سمو زدایی است. پروتئين‌هاي آب‌ پنير حاوي مقادير زيادي اسيدامينه سيستئين مي‌باشند كه به نظر مي‌رسد ميزان آن بر روي سنتز ساخت هورمون محرک رشد اثر محدود كننده دارد، فعاليت آنتي اكسيداني پروتئين‌هاي آب‌ پنير و تنظیم سيستم ايمني بدن را به اين موضوع مرتبط مي‌ دانند.

مطالعات نشان داده كه افزايش مقدار پروتئين‌هاي آب پنير در رژيم غذايي باعث افزایش پاسخ سیستم ایمنی سلولی- هورمونی بدن می شود. اثر آنتي‌اكسيداني و كاهش تركيبات اكسيده برخي تركيبات آب پنير در بدن و تاثير آن بر سلامتي افراد مشاهده شده است.

روش مصرف ماء الجبن:

زمان مصرف ماء الجبن صبح و ناشنا می باشد. ماء الجبن به دست آمده به روش فوق باید به ۳ قسمت تقسیم شده و هر قسمت به فاصله نیم ساعت از قسمت دیگر مصرف شود. در فواصل مصرف بیمار باید ورزش کند تا عرق نماید. این مایع باید گرم مصرف شود و پس از مصرف بیمار تا ۳-۲ ساعت چیزی نخورد. رعایت دستور مصرف ماء الجبن بسیار مهم است و مصرف آن به روشهای دیگر تاثیر درمانی مناسبی در بدن نخواهد داشت.

خواص دیگر ماء الجبن:

-تاثير بر استخوان سازی
-ارزش تغذیه‌ای و درماني آب پنیر در رژیم غذایی نوزادان و سالمندان
-فعال‌سازي سيستم ايمني
-فعاليت آنتي‌اكسيداني
-اثرات ضد سرطاني
-كلسيم و ساير مواد معدني آب پنير
-کاهش فشار خون بالا
-كاهش اشتها

ماء الجبن از دیدگاه طب جدید:

از دیدگاه طب جدید مایعی که به عنوان آب پنیر از شیر جدا می گردد حاوی یکی از مهم ترین پروتئینهای شیر به نام whey می باشد. whey یکی از با کیفیت ترین پروتئین های شیر است که به سرعت هضم شده و به نقاطی از بدن که مورد نیاز می باشد، می رسد. تاثیرات مثبت ماء الجبن در بیماری های مختلف در مقالات متعدد طب جدید نیز به اثبات رسیده است.

عوارض احتمالی:

مصرف دوز بالای آب پنیر سبب بروز حالت تهوع، افزایش حرکات روده، سردرد، تشنگی و نفخ می‌ شود.

نکات قابل توجه:

-بیماران کلیوی و افرادی که به شیر حساسیت دارند، باید از مصرف پروتئین آب پنیر اجتناب کنند.

-مصرف هم زمان پروتئین آب پنیر و آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای درمان پارکینسون و پوکی استخوان خطرناک است.

-در مورد پنیرهای آب‌ نمکی می توان گفت آب موجود در برخی از بسته‌بندی‌های پنیر، آب ‌نمک است. این آب قابل خوردن نیست و شما می‌توانید بعد

-از باز کردن بسته‌بندی پنیرها، آن را دور بریزید. در واقع، آب ‌نمک پنیرها حاوی مواد مغذی نیستند و ارزش تغذیه‌ای ندارند.

-بررسی‌های پزشکان و متخصصان تغذیه نشان داده، مصرف پروتئین آب پنیر، قدرت، اندازه و توده عضلانی بدن را افزایش می‌دهد.

-آب تهیه شده به هنگام فرآیند تولید ماست نیز خواص ذکر شده را داراست که می توان با استفاده از پارچه آن را از ماست جدا و مصرف کرد.

-می توان مقدار شیر را به میزان بیشتر در نظر گرفته و مقدار بیشتری آب پنیر را برای مصرف حداکثر یک هفته تهیه نمود.

-برای نگهداری آب پنیر از ظروف فلزی استفاده نکنید.

-افرادی که دچار مشکلات روده ای مانند ” کولیت روده(سندروم روده تحریک پذیر ibs)” هستند نباید از آب پنیر استفاده کنند.

-آب پنیر حاوی لاکتوز است ، بنابراین افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز باید از مصرف آن خودداری کنند.

-هر چند مصرف این ماده حیاتی برای بدن لازم است باید مصرف را به ازای هر دو هقته یک هفته قطع کرد تا باعث تنبلی روده نشوید.

-مصرف آب پنیر در همه سنین بلامانع است.

-همراه ماء الجبن خوردن لبنیات – غذاهای سنگین و غلیظ – شیرینی جات و ترشی ها ممنوع است.