آشنایی با خواص گیاه علف چشمه برای پسوریازیس
آشنایی با خواص گیاه علف چشمه برای پسوریازیس

از میان گیاهان موثر در درمان بیماری پسوریازیس بیشترین کاربرد را گل و برگ و ریشه گیاه علفی علف چشمه (بولاغ اوتی) داشته که فصول رویش آن اواسط و اواخر بهار و اوایل تابستان می باشد و فرم های خام و دم کرده، به شکل مرهم، روزانه دو گرم و دو نوبت در روز به […]

از میان گیاهان موثر در درمان بیماری پسوریازیس بیشترین کاربرد را گل و برگ و ریشه گیاه علفی علف چشمه (بولاغ اوتی) داشته که فصول رویش آن اواسط و اواخر بهار و اوایل تابستان می باشد و فرم های خام و دم کرده، به شکل مرهم، روزانه دو گرم و دو نوبت در روز به مدت سه ماه یا بیشتر در درمان بیماری پسوریازیس کارا می باشد. گیاه علف چشمه با دارای ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی است.

ترکیبات علف چشمه،بولاغ اوتی،آب تره:

از نظرترکیبات شیمیایی درگیاه وجود گلوکوزید و اسانس روغنی و در هر ۱۰۰ گرم گیاه خشک ۱۲/۰ میلی گرم ارسنیک تایید شده است. گلوکوزید ان گوگرددار ان یافت می شود.

طبق بررسی های شیمیایی درهر یک صد گرم برگ و ساقه تازه علف چشمه در حدود ۷۹ میلیگرم ویتامین C و ۲۸۲ واحد بین المللی ویتامین A و ۴۹۰۰ میلی گرم پتاسیم، ۵۲ میلیگرم سدیم، ۷/۱ میلی گرم اهن، ۵۴ میلیگرم فسفر، ۱۵۱ میلی گرم کلسیم و ۲/۲ میلی گرم پروتئین وجود دارد.  بنابر این از نظر ویتامین C و کلسیم قوی تر ازتره تیزک و در ردیف سبزیجات غنی از ویتامین C و کلسیم است، ضمن اینکه مقدار آهن ان نیز قابل توجه است.

پسوریازیس:

پسوریازیس در اثر تولید بیش از حد سلول های کراتین پوست (که بالغ نشده و به کراتین طبیعی تبدیل نمی شوند) ایجاد می شود. این بیماری را می توان به اختلال ایمنی مربوط دانست. شاید این بیماری به دنبال عفونت استرپتوککی یا جراحت پوست نیز ایجاد شود. از سوی دیگر می توان آن را به شخصیت عصبی و گوشه گیر و عدم تمایل به نزدیک شدن به دیگران مربوط دانست که ممکن است با استرس و نگرانی تشدید شود.