آیا پسوریازیس باعث ناباروری در مردان یا زنان می شود؟
آیا پسوریازیس باعث ناباروری در مردان یا زنان می شود؟

پاسخ به این سوال که آیا پسوریازیس باعث ناباروری مردان می شود این است که پسوریازیس یک بیماری مزمن پوستی مزمن است که به طور مکرر عود می کند. همچنین در حال حاضر یکی از بیماری های التهابی ایمنی است که باعث ایجاد پاسخ التهابی در بدن می شود و شواهد اخیر نشان می دهد […]

پاسخ به این سوال که آیا پسوریازیس باعث ناباروری مردان می شود این است که پسوریازیس یک بیماری مزمن پوستی مزمن است که به طور مکرر عود می کند.

همچنین در حال حاضر یکی از بیماری های التهابی ایمنی است که باعث ایجاد پاسخ التهابی در بدن می شود و شواهد اخیر نشان می دهد که التهاب سیستمیک ممکن است باعث اختلال در باروری در مردان شود، اما اطلاعات مربوط به مردان مبتلا به پسوریازیس کمیاب است.

بنابراین یک مطالعه عملکرد غدد جنسی را در مردان مبتلا به پسوریازیس در سنین ۱۸ تا ۵۵ سال ارزیابی کرد و نتایج آنها را با نتایج گروهی از افراد بدون پسوریازیس اما مطابق با سن و BMI مقایسه کرد.

این مطالعه به این نتیجه رسید که پسوریازیس درمان نشده ممکن است باعث اختلال در باروری در مردان شود، زیرا نتایج نشان داد که کاهش قابل توجهی در سطح هورمون تستوسترون و هورمون جنسی (SHBG) و افزایش سطح استرادیول (E2) در بیماران پسوریازیس وجود دارد.

همچنین، تعداد کل اسپرم ها، تحرک آنها و درصد اسپرم های طبیعی در بیماران پسوریازیس به طور قابل توجهی کاهش یافته است، علاوه بر این در سونوگرافی علائم التهاب آدنوئید در ۳۵ نفر از ۵۰ بیمار مبتلا به پسوریازیس وجود دارد که در افراد غیر آلوده چنین علائمی وجود ندارد.

علاوه بر این، مصرف برخی از داروهای تجویز شده برای درمان پسوریازیس نیز ممکن است در افزایش احتمال ناباروری مردان نقش داشته باشد.

آیا پسوریازیس باعث ناباروری در زنان می شود؟

پسوریازیس بر توانایی بارداری زنان تأثیر نمی گذارد، اما مشورت با پزشک در مورد نیاز مادر یا پدر برای قطع مصرف برخی از داروهای پسوریازیس در هنگام تلاش برای باروری بسیار مهم است، زیرا برخی از درمان های پسوریازیس برای استفاده قبل یا حین بارداری یا در دوران شیردهی ایمن نیستند.

برخی مطالعات نشان داده اند که پسوریازیس می تواند خطر عوارض جانبی در دوران بارداری را افزایش دهد و شواهد عمومی نشان می دهد که این امر به دلیل تغییر در هورمون ها و سیستم ایمنی بدن در دوران بارداری ایجاد می شود، که ممکن است شیوه ای را که پسوریازیس در این دوره تحت تأثیر قرار می دهد تغییر دهد.

تحقیقات قبلی نشان می داد که حدود ۵۵٪ از زنان مبتلا به پسوریازیس در دوران بارداری بهبود علائم پسوریازیس را مشاهده می کنند، در حالی که ۴۵٪ دیگر هیچ تغییری یا بدتر شدن علائم را تجربه نمی کنند و واکنش آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

آیا پسوریازیس روی کودک تأثیر می گذارد؟

برخی تحقیقات نشان داده است که خطر داشتن نوزادی با وزن کم هنگام تولد در زنان مبتلا به پسوریازیس شدید در مقایسه با زنان مبتلا به پسوریازیس خفیف و زنانی که اصلاً بیماری پوستی مزمن ندارند افزایش می یابد، در حالی که تحقیقات دیگر هیچ نتیجه منفی در بارداری را در زنان مبتلا به پسوریازیس نشان نمی دهد.

اغلب اوقات پسوریازیس در افرادی رخ می دهد که سابقه خانوادگی این بیماری را ندارند، زیرا دانشمندان تخمین می زنند که اگر یکی از والدین مبتلا به پسوریازیس باشد، کودک نیز ۱۰٪ احتمال ابتلا به آن وجود دارد.

اگر پدر و مادر هر دو مبتلا به پسوریازیس باشند، احتمال ابتلا به پسوریازیس در کودک تا ۵۰٪ افزایش می یابد، اگرچه او باید در معرض عوامل خارجی خاص یا عوامل محرک شیوع بیماری باشد.

بنابراین اگر مبتلا به پسوریازیس هستید نباید نگران ابتلا به پسوریازیس در کودک باشید، اما مهم است که با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید و به ویزیت های معمول سلامتی پایبند باشید تا کودک بتواند علائم و نشانه های بیماری را معاینه کند.