آیا پسوریازیس با بیماری فیبرومیالژیا ارتباطی دارد؟
آیا پسوریازیس با بیماری فیبرومیالژیا ارتباطی دارد؟

ممکن است بعضی افراد در بعضی مواقع در بدن خود احساس درد داشته باشند و هیچ توضیحِ قطعی برای این پدیده نداشته باشند. این نوع بیماری، بیماری فیبرومیالژیا نامیده می شود.

ممکن است بعضی افراد در بعضی مواقع در بدن خود احساس درد داشته باشند و هیچ توضیحِ قطعی برای این پدیده نداشته باشند. این نوع بیماری، بیماری فیبرومیالژیا نامیده می شود. پزشکان بسیاری معتقد هستند که این یک اختلال روانی است. با این حال، مطالعات برای یافتن علت فیبرومیالژیا و عواقب آن ادامه دارد. اطلاعاتی که ما در حال حاضر بدست آورده ایم این است که این شرایط برای بیماران مبتلا به آرتریت بسیار معمول است. این علائم برخی از علائم پسوریازیس را به یاد می آورد.

فیبرومیالژیا (Fibromyalgia):

فیبرومیالژیا (Fibromyalgia) یکی از شایع‎ترین اختلالات عضلانی و اسکلتی در بزرگسالان است. این بیماری یک سندرم درد مزمن با علت ناشناخته است که با دردهای مزمن منتشر، وجود نقاط دردناک در معاینه و علایمی نظیر خستگی، خشکی مفاصل، سردرد و اختلالات خلقی و شناختی همراه است.

شایع‎ترین شکایت بیماران مبتلا به فیبرومیالژی در زمان مراجعه به پزشک، احساس درد در همه جای بدن است. بر اساس معیارهای طبقه‎بندی کالج روماتولوژی آمریکا جهت تشخیص فیبرومیالژی، درد در بیشتر اوقات شبانه روز و طی حداقل ۳ ماه باید وجود داشته باشد.

مطالعات مبتنی بر جامعه نشان می‎دهند که سندرم فیبرومیالژی تقریبا ۲% جامعه و حدود ۷% زنان را مبتلا می‎کند.

در تصویر زیر نقاط درد در فیبرومیالژیا مشخص شده است:

علائم فیبرومیالژی در بدن چیست؟

مهمترین علائم فیبرومیالژی در بدن عبارت است از درد،خستگی و اختلال خواب که در ادامه هر کدام را بررسی می‌نماییم.

درد:

درد یکی از علائم فیبرومیالژی و مهم‎ترین علت مراجعه این بیماران است. اکثرا دردهای گسترده در تمام بدن دارند. معمولا درد با هوای سرد و مرطوب، اضطراب و استرس‎های روانی و بدخوابی تشدید می‎شود.

برای بیان درد از اصطلاحات دردهای گنگ، دردهای فرورونده (مثل فرو رفتن سوزن در بدن)، دردهای ضربان دار، دردهای نافذ و سوراخ کننده و سوزش بدن استفاده می‎کنند.

خستگی:

از دیگر علایم مهم فیبرومیالژیا خستگی است و گاهی در تمام مدت روز وجود دارد و گاهی بسیار شدید می‎شود. تعدادی فقط به علت خستگی به پزشک مراجعه می‎کنند.

خستگی با فعالیت بدنی تشدید می‎شود و بسیاری از بیماران می‎گویند من ضعیف تر از آن هستم که بتوانم کوچکترین کاری انجام دهم. برای بیان خستگی از اصطلاحات من همیشه خسته‎ام، همیشه حالت کوفتگی دارم، من انرژی ندارم استفاده می‎کنند.

اختلال خواب:

اختلال خواب جزء علایم شایع بیماری فیبرومیالژی است. بیمارانی که خستگی صبحگاهی آن‎ها بیشتر است از اختلال بیشتری در خوابیدن رنج می‎برند که به آن‎ها بدخواب گفته می‎شود. درد و حالت خشکی خصوصا در هنگام صبح و گاهی عصرها وجود دارد.

سایر علائم بیماری فیبرومیالژیا شامل موارد زیر می‌شود:

-سردردهای فراوان که از نوع سردردهای میگرنی و عضلانی هستند.

-اختلالات شناختی پارستزی شامل کم شدن قدرت تمرکز، کم شدن حافظه کوتاه مدت، عدم توانایی کافی در فکر کردن که همه این‎ها می‎تواند مربوط به کمبود خواب باشد.

-سندرم روده تحریک پذیر با علایم درد شکمی، نفخ، یبوست و اسهال متناوب

-سندرم مفصل گیجگاهی فکی

-حساسیت به صداهای بلند، نور زیاد و بو، و حساسیت به مواد شیمیایی

-سندرم پای بی‎قرار

آیا می‌شود از این آسیب جلوگیری کرد؟

متأسفانه، مکانیسم‌های واقعی فیبرومیالژیا کاملاً شناخته نشده است. به همین دلیل، هیچ راهی برای پیش‌بینی یا جلوگیری از شروع آن وجود ندارد. با این حال، تشخیص زود هنگام علائم و نشانه‌های مربوط به فیبرومیالژیا به شما و ارائه‌دهندگان خدمات پزشکی شما کمک می‌کند تا مدیریت زودهنگام را شروع کنند.

آیا برای درمان فیبرومیالژی نیاز به فیزیوتراپی است؟

اگرچه درمان قطعی برای فیبرومیالژی وجود ندارد ولی فیزیوتراپی به بهبود شرایط و کاهش درد و افزایش عملکرد شما کمک بخصوصی می‌کند.