آیا پسوریازیس می تواند باعث لنفوم شود؟
آیا پسوریازیس می تواند باعث لنفوم شود؟

برخی تحقیقات نشان می دهند که خطر ابتلا به لنفوم در افرادی که پسوریازیس دارند نسبت به جمعیت عمومی ۱.۳ تا ۲ برابر بیشتر است.

برخی تحقیقات نشان می دهند که خطر ابتلا به لنفوم در افرادی که پسوریازیس دارند نسبت به جمعیت عمومی ۱.۳ تا ۲ برابر بیشتر است.

در نتیجه تحلیل و بررسی ۱۱۲ مطالعه مشخص شد که در افراد مبتلا به پسوریازیس خطر ابتلا به لنفوم نسبت به کسانی که این بیماری را ندارند ۵۶ درصد بیشتر است.

پسوریازیس اغلب با افزایش خطر لنفوم سلول تی که نوعی لنفوم غیر هوچکین است ارتباط دارد. مشخص نیست که آیا پسوریازیس به تنهایی خطر لنفوم سلول تی را افزایش می دهد یا خیر. شاید به این دلیل باشد که این سرطان گاهی به اشتباه پسوریازیس تشخیص داده می شود.

این دو بیماری علائم مشابهی از جمله لکه های پوسته پوسته و خارش دار ایجاد می کنند. برای تشخیص این علائم از یکدیگر لازم است بیوپسی پوست انجام شود.

برخی تحقیقات نشان می دهند که احتمال ابتلا به لنفوم در افراد مبتلا به پسوریازیس حاد تر نسبت به افرادی که بیماری خفیف تری دارند بیشتر است، اما مطالعات دیگر هیچ ارتباطی بین شدت آرتریت پسوریازیس و خطر لنفوم پیدا نکرده اند.

بیماری پسوریازیس و ارتباط آن با لنفوم:

پسوریازیس و آرتریت پسوریازیس اختلالات خود ایمنی بوده و زمانی رخ می دهند که سیستم ایمنی بیش از حد در برابر بدن واکنش نشان دهد.

سلول های سیستم ایمنی بدن همانطور که به طور معمول به باکتری ها و سایر مهاجمان بالقوه خطرناک حمله می کنند به مفاصل و پوست نیز حمله خواهند کرد.

لنفوم در نوعی سلول ایمنی به نام لنفوسیت شروع می شود. سیستم ایمنی بیش از حد فعال در افراد مبتلا به بیماری های پسوریازیس باعث می شود سلول های لنفوسیت سریع تر از حد معمول تقسیم شده و منجر به سرطان شوند.

داروهای خاص برای درمان پسوریازیس و آرتریت پسوریازیس پاسخ سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهند، به طوری که التهاب نمی تواند به مفاصل و پوست آسیب برساند. ضعف سیستم ایمنی نیز می تواند خطر ابتلا به لنفوم را افزایش دهد.

عوامل خطر مشترک:

برخی عوامل مشترک شما را در معرض خطر پسوریازیس حاد تر قرار داده و آرتریت پسوریازیس نیز گاهی خطر لنفوم را افزایش می دهد.

این عوامل عبارتند از:

-اضافه وزن (شاخص توده بدن ۲۵ تا ۲۹.۹ BMI)

-چاقی (بیشتر یا مساوی با ۳۰ BMI)

-اختلالات متابولیک

-سیگار کشیدن

-مصرف بیش از حد الکل

در صورت ابتلا به پسوریازیس یا آرتریت پسوریازیس بهتر است علائم لنفوم را بدانید:

-تورم غدد

-کاهش وزن بدون دلیل

-عرق شبانه

-خستگی که از بین نمی رود

-تنگی نفس