اثرات ضدالتهابی پسوریازیس با پماد موضعی فلوئوسینولون
اثرات ضدالتهابی پسوریازیس با پماد موضعی فلوئوسینولون

پماد موضعی فلوئوسینولون (FLUOCINOLONE) به دلیل اثرات ضدالتهابی در گروه داروهای کورتیکواستروئیدها قرار میگیرد. فلوئوسینولون در درمان علائم اختلالات آلرژیک و یا التهابی پوست نظیر اگزما، انواع درماتیت، پسوریازیس، پمفیگوس و نیش حشرات بکار میرود. البته ممکن است طبق دستور پزشک برای شرایط دیگری هم تجویز شود، پماد فلوئوسینولون یک کورتیکواستروئید موضعی می باشد و […]

پماد موضعی فلوئوسینولون (FLUOCINOLONE) به دلیل اثرات ضدالتهابی در گروه داروهای کورتیکواستروئیدها قرار میگیرد. فلوئوسینولون در درمان علائم اختلالات آلرژیک و یا التهابی پوست نظیر اگزما، انواع درماتیت، پسوریازیس، پمفیگوس و نیش حشرات بکار میرود. البته ممکن است طبق دستور پزشک برای شرایط دیگری هم تجویز شود، پماد فلوئوسینولون یک کورتیکواستروئید موضعی می باشد و در کاهش التهاب و خارش ضایعات پوستی پسوریازیس به خوبی عمل می کند.

مکانیسم اثر پماد موضعی فلوئوسینولون:

کورتیکواستروئیدها از عرض غشای سلولی عبور کرده و با گیرندههای اختصاصی سیتوپلاسمی کمپلکس شده، وارد هسته سلول میشوند و به DNA (کروماتین) متصل و موجب تحریک روند رونویسی mRNA و به دنبال آن ساخت پروتئینهای مختلف آنزیمهای خاصی را تحریک میکنند. اين دارو با عبور از غشاءسلولي به گيرندههاي خود در سيتوپلاسم متصل شده و كمپلكس دارو ـ گيرنده واردهسته سلولی ميشود. اين كمپلكس بااتصال به نواحي خاصي از DNA موجب تحريك روند رونويسي mRNA و بدنبال آن ساخت آنزيمهايي ميگردد كه گمان ميرود مسئول ايجاد اثرات ضد التهابي ميباشند.

عوارض جانبی:

هر دارو به موازات اثر درمانی مطلوب ممکن است باعث بروز عوارض ناخواسته نیز گردد اگر چه تمام این عوارض در یک فرد دیده نمی شود لیکن در صورت بروز هر یک از عوارض زیر با پزشک مشورت کنید:
خونریزی زیر پوستی ، سوختگی و خارش و قرمزی پوست، بی حسی انگشتان، عفونتهای پوستی ، نازک شدن پوست همراه با پوسته ریزی،افزایش گلوکز ادرار و خون، اکنه یا پوست چرب،کمردرد، افزایش فشار خون، ضربان قلب نامنظم، دوره قاعدگی نامنظم، کاهش اشتها، گرفتگی عضلانی ( درد یا ضعف عضلانی )، تهوع، تغییر رنگ پوست ، پوسته ریزی غیر معمول، افزایش غیر معمول دررشد مو، استفراغ، ضعف بازوها و پاها و بدتر شدن عفونت ها.
بدلیل کم بودن متابولیسم پوستی فلوئوسینولون و امکان جذب سیستمیک قابل توجه، عوارضی نظیر سندرم کوشینگ، افزایش قند خون و در درازمدت تضعیف محور هیپوتالاموس – هیپوفیز – فوق کلیه محتمل میباشد. بروز عوارض جانبی موضعی مانند تشدید عفونتهای درمان نشده، نازک شدن پوست، درماتیت تماسی، اختلالات التهابی در ناحیه صورت بویژه در خانمها و آکنه در محل کاربرد فراورده نیز گزارش شده است.

شرایط نگهداری:

– دور از دسترسی اطفال نگهداری شود.
– دور از نور ، رطوبت و در دمای ۳۰ – ۱۵ درجه سانتی گراد نگهداری شود.
– از یخ زدن دارو جلوگیری کنید.
– از مصرف داروی تاریخ گذشته خودداری گردد.

موارد منع مصرف:

در بيماري روزاسه وحالات التهابي زخمدار و يا خارش دار ونيز درمان آكنه نبايد مصرف شود.

راهنمائیهای عمومی برای مصرف صحیح دارو:

قبل از مصرف این دارو در موارد زیر با پزشک خود مشورت کنید:
– وجود هر گونه حساسیت به فلوئوسینولون استوناید و سایر داروهای کورتیکواستروئیدی و مواد دیگر از قبیل غذاها ، مواد محافظ و رنگها.
– در صورت ابتلا به سل ، دیابت ملتیوس ، گلوکوم و آب مروارید ( کاتاراکت ) .
– وجود عفونت یا زخم در محلهایی که که باید پماد مالیده شود و یا مواردیکه پوست نازکتر از معمول شده است.

مصرف در بارداری و شیردهی:

-مصرف این دارو در دوران بارداری با تجویز پزشک مجاز می باشد.
– مصرف این دارو در دوران شیردهی بلامانع است ولی بهتر است از مصرف موضعی دارو بر روی سینه ها قبل از شیردهی خودداری شود.

هشدارها:

– از تماس دارو با چشمها خودداری کنید. در صورت تماس احتمالی دارو با چشمها، سریع چشم های خود را با آب بشوئید.
– از بکار بردن پانسمان یا روکش دیگر بر روی ناحیه تحت درمان خودداری کنید مگر اینکه پزشک تجویز کرده باشد.
– دارو را بیش از مقدار تجویز شده مصرف نکنید.
– از مصرف دارو برای مشکلات پوستی دیگر بدون مشورت با پزشک خودداری کنید.
– در صورت عدم بهبود ضایعه پوستی بیش از یک هفته یا بدتر شدن آن پزشک معالج را مطلع سازید .
– مصرف این دارو در کودکان بمدت بیش از دو هفته و یا مصرف بیش از یکبار در روز و یا در وسعت زیاد از سطح بدن حتما باید طبق نظر پزشک معالج و با احتیاط زیاد صورت گیرد .
– در صورت مصرف این دارو در کودکان بر روی مناطقی از پوست که در تماس با ادرار است از بکار بردن کهنه و یا شورت پلاستیکی خودداری شود
– از مصرف خودسرانه اين دارو خودداري شود.
– از بكار بردن پوشش و يا پانسمان رويناحيه تحت درمان با فلوئوسينولون خودداري شود.

دوز فراموش شده:

در صورت فراموش کردن مصرف یک دوز دارو، به محض بیاد آوردن آن را مصرف کرده ولی اگر تقریبا زمان مصرف دوزهای بعدی فرا رسیده بود، از مصرف دوز فراموش شده خودداری نموده و دوز بعدی را طبق برنامه دارو مصرف نمائید.

مقدار و نحوه مصرف دارو:

مقدار مصرف هر دارو را پزشک تعیین می کند ولی مقدار مصرف معمولی این دارو به قرار زیر است:
بزرگسالان:۴-۲ بار در روز بر روی پوست مالیده شود.
کودکان: یکبار در روز بر روی پوست مالیده شود.

اشكال دارويي:

%Topical Cream: 0.025

%Topical Ointment: 0.025