احتمال ابتلا به پسوریازیس و کنترل آن در ناحیه واژن
احتمال ابتلا به پسوریازیس و کنترل آن در ناحیه واژن

یکی از بیماری‌ های پوستی خاصی که سلامت واژن را تهدید می‌ کند، پسوریازیس است.

هیچ خانمی نمی‌ تواند خارش در ناحیه واژن را تحمل کند و اگر این التهاب با راش‌ های پوستی یا لکه‌ های غیرعادی همراه باشد، احتمال وجود بیماری پوستی پسوریازیس را نمی‌ توان رد کرد. یکی از بیماری‌ های پوستی خاصی که سلامت واژن را تهدید می‌ کند، پسوریازیس است.

هر کسی که با پسوریازیس در قسمت‌ های دیگر بدن‌اش مواجه شده باشد، خیلی خوب می‌ داند که التهاب و خشکی پوست ناشی از آن واقعا آزاردهنده است.

پسوریازیس در ناحیه واژن می‌تواند با قرمزی پوست آن و بثورات خارش‌ دار همراه شود. متخصصان معتقدند که بروز بیماری پوستی پسوریازیس عموما به اختلال در سیستم ایمنی بدن بر می‌ گردد و نمی‌توان عامل مشخصی را برای بروز آن مشخص کرد. برخی محصولات مثل صابون‌ها، پاک‌کننده‌ ها و… می‌ توانند التهاب پوستی را در این شرایط تشدید کنند و درنهایت بیماری را بدتر کنند.

ابتلای واژن به پسوریازیس معکوس:

به گزارش سایت درمانی پسوریازیس، متاسفانه راش‌ های پوستی قرمز و زبر می‌ توانند روی ناحیه تناسلی نیز تاثیر منفی بگذارند. شایع‌ترین نوع پسوریازیس که روی واژن خانم‌ها تاثیر می‌ گذارد، پسوریازیس معکوس نام دارد. درحالی که روش های مختلفی برای کنترل پسوریازیس وجود دارند،‌ کرم‌های موضعی استروئیدی و غیراستروئیدی می‌توانند به تسکین درد ناشی از آن کمک کنند. البته با توجه به حساس بودن پوست واژن، نباید از کرم‌هایی استفاده کرد که قدرت و غلظت زیادی دارند.

اگر با چنین حالت‌ هایی مواجه شدید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. معمولا استفاده از استروئیدهای موضعی یا عوض کردن محصولات بهداشتی و آرایشی، می‌ تواند به تسکین درد و ناراحتی ناشی از پسوریازیس کمک کند. استروئیدهای موضعی، نوعی سرکوب‌ کننده سیستم ایمنی هستند که به سیستم ایمنی کمک می‌ کنند.

درمان های پزشکی خارش ناشی از پسوریازیس واژن:

خارش مزمن، خارش غیر قابل تحمل است که با دارو درمان می شود. دکتر شما یک کورتیکواستروئید موضعی تجویز می کند که شما می توانید روزانه به منطقه آسیب دیده اعمال نمایید. شما ممکن است نیاز به استفاده از این دارو برای چند هفته داشته باشید تا به طور کامل از این وضعیت خلاص شوید.

در صورتی که می خواهید از استروئید ها استفاده نکنید می توانید برای برطرف کردن قرمزی و خارش واژن از اسپری گیاهی سوریا استفاده کنید.

علاوه بر درمان، خارش واژن ممکن است با رعایت چند نکته بهبود یابد:

اجتناب از پوشیدن لباس های تنگ مانند جوراب شلواری و … به درمان خارش واژن کمک می کند.

اجتناب از خاراندن منطقه، زیرا می تواند سبب تحریک و خارش بیشتر واژن شود.

برای جلوگیری از خارش واژن از پوشیدن لباس یا لباس مرطوب برای مدت طولانی پرهیز کنید.

برای بهبود خارش واژن از مقاربت جنسی تا زمانی که علایم بهبود یابد خودداری کنید.

پوشیدن لباس گشاد زیر در روز و یا خارج کردن لباس در شب برای کاهش خارش واژن مفید است.

استفاده از لوسیون ملایم پوست و مواد پاک کننده برای پوست های حساس.

استفاده از یک مرطوب کننده و یا آب مبتنی بر لوبریکانت برای مبارزه با خشکی واژن.

برای بهبود خارش واژن باید از استفاده از عطر در نرم کننده های پارچه و خشک کردن لباس های شسته شده اجتناب کرد.

عدم استفاده از محصولات مانند محصولات مراقبت از پوست زنانه و صابون در منطقه آسیب دیده نیز به درمان خارش واژن کمک می کند.

شستن و تمیز کردن از ناحیه جلو به عقب بعد از استفاده از توالت برای جلوگیری از آلوده شدن ناحیه تناسلی به کرمک و آلودگی های پشت.

برای کمک به درمان خارش واژن و برای جلوگیری از گسترش بیماریهای مقاربتی باید هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده کرد.