احتیاط بیشتر در انتخاب درمان پسوریازیس پوست صورت
احتیاط بیشتر در انتخاب درمان پسوریازیس پوست صورت

پسوریازیس یک بیماری پوستی است که با ضخامت های، فلس دار که اغلب خارش دار و دردناک هستند مشخص می شود. این موضوع با شیوع بیماری بر روی پوست صورت اهمیت خاصی برای افراد مبتلا به پسوریازیس ایجاد می کند که ممکن است آنها را خجالتی و دور از فعالیت های روزانه با دوستان یا […]

پسوریازیس یک بیماری پوستی است که با ضخامت های، فلس دار که اغلب خارش دار و دردناک هستند مشخص می شود. این موضوع با شیوع بیماری بر روی پوست صورت اهمیت خاصی برای افراد مبتلا به پسوریازیس ایجاد می کند که ممکن است آنها را خجالتی و دور از فعالیت های روزانه با دوستان یا خانواده خود کند. پسوریازیس صورت اغلب در ابرو، پیشانی، پوست بین بینی و لب بالا و خط مو رخ می دهد. برای درمان پسوریازیس صورت، تعدادی از روش ها باید در نظر گرفته شود، زیرا آنچه برای یک نفر کار می کند ممکن است برای دیگری موثر نباشد

علت ایجاد پسوریازیس در صورت:

بیماری پوستی پسوریازیس صورت؛ اغلب بر روی ابروها، پوست بین بینی و لب بالا، پیشانی و خط رویش مو تاثیر می گذارد. البته ممکن است برای تشخیص و تایید ضایعات پسوریازیس پوست صورت به یک بیوپسی نیاز باشد. علل پسوریازیس صورت همان است که برای پسوریازیس به طور کلی مطرح می شود. پسوریازیس با فعالیت نامناسب سیستم ایمنی بدن منجر به التهاب و افزایش تکثیر سلول های پوست شده که استعداد ژنتیکی و تأثیرات زیست محیطی از جمله استرس، عفونت، آسیب های پوستی و برخی از داروها موجب شعله ور شدن بیشتر  آن می شود.

احتیاط بیشتر در درمان پسوریازیس صورت:

پسوریازیس اطراف صورت باید به دقت درمان و کنترل شود زیرا پوست در اینجا بسیار حساس است. استفاده گاه به گاه از استروئیدهای موضعی خفیف، نیز حتی نمی توانند در این قسمت کارا باشند. درمان های دیگر شام Dovonex ،Tazorac ،soria.s spray محصولات کراتولیتیک و نور ماوراء بنفش بسیار موثر هستند در حالیکه  Dovonex وTazorac می تواند تحریک کننده باشد، بنابراین در صورتی که شما از آن ها استفاده می کنید باید با دکتر خود راهی را برای رفع این نگرانی پیدا کنید.

در ایالات متحده اداره غذا و دارو (FDA) دو داروی soria.s spray و Elidel را برای درمان پسوریازیس پوست صورت که بسیاری از متخصصین پوست برای درمان پسوریازیس در چهره و یا دیگر مناطق حساس استفاده میکنند تایید کرده است.

دارو برای درمان پسوریازیس صورت باید با دقت و به مقدار کم استفاده شود؛ کرم و پماد می تواند چشم را تحریک کند. از آنجا که پوست صورت ظریف است، استفاده طولانی مدت از استروئیدها ممکن است به نازک شدن و یا مستعد ابتلا شدن پوست صورت به مویرگ ها بزرگ منجر شود.

پسوریازیس دور چشم:

هنگامی که پسوریازیس پلک را تحت تاثیر قرار می دهد، فلس های پوست ممکن است لبه های پلک را قرمز و متورم کنند که به‌ طور شایع معمولا پلک بالا را درگیر می‌ کند اما در مواردی ممکن است پلک پایین هم درگیر شود. از جمله علائم آن خارش، قرمزی و تورم و گاهی بروز تاول‌ های ریز در ناحیه است. در هر صورت پسوریازیس چشم بسیار نادر است. وقتی که این اتفاق می افتد، می تواند باعث التهاب، خشکی و ناراحتی شده و حتی ممکن است بینایی را نیز مختل کند.

در برخی موارد، داروهای ویژه استروئید ساخته شده برای استفاده در اطراف چشم ممکن است برای درمان پوسته پوسته شدن استفاده شوند. دکتر شما باید به دقت در درمان پسوریازیس پلک شما نظارت کند زیرا به راحتی امکان آسیب به چشم وجود دارد. همچنین آنتی بیوتیک های موضعی ممکن است برای درمان عفونت استفاده می شود.

پماد یا کرم Protopic و یا Elidel برای کنترل پسوریازیس پلک به شما بدون عوارض جانبی بالقوه استروئید ها موضعی می تواند کمک کند. فرد باید سعی کند تا جای ممکن پلکش را نخاراند زیرا خاراندن زیاد پوست پلک می ‌تواند باعث ضخیم ‌شدن پوست این ناحیه و بروز چین ‌‌و چرک‌ و تیرگی و گودی زیر چشم ‌شود.

پسوریازیس در گوش:

پسوریازیس در کانال گوش می تواند تجمع کند که این امر ممکن است به کاهش شنوایی موقت منجر شود. یک دکتر باید به این موضوع دقت فراوانی کند. پسوریازیس به طور کلی در کانال گوش خارجی رخ می دهد، نه در داخل گوش و یا در پشت پرده گوش.

راه حل های استروئیدی می تواند به صورت چکیده شدن در کانال گوش و بخش خارج از کانال گوش باعث کاهش تحریک ضایعات پوستی پسوریازیس گوش شود. پرده گوش در این موارد به راحتی می تواند آسیب ببیند. در این مورد برای استفاده از داروهای موضعی بیماران می توانند از گوش پاکن ها استفاده کنند.

اطراف دهان و بینی:

برای تعداد بسیار کمی از افراد، ضایعات پسوریازیس بر روی لثه ها و زبان به نظر می رسد، در داخل گونه، داخل بینی و یا بر روی لب. ضایعات معمولا سفید یا خاکستری هستند. پسوریازیس در این مناطق می تواند نسبتا ناراحت کننده باشد. حتی می تواند موجب مشکل در جویدن و بلعیدن غذا شود.

در اکثر موارد، درمان پسوریازیس برای دهان و بینی شامل استفاده از استروئید های موضعی که برای درمان مناطق مرطوب طراحی شده اند می شود. بهبود بهداشت و شستشو به طور مرتب با محلول سالین می تواند کمک به تخفیف درد و ناراحتی ضایعات این ناحیه از بدن شود. استروئید با قدرت اثر پایین، مانند پماد هیدروکورتیزون ۱٪ و یا داروی گیاهی soria.s spray ممکن است در درمان پسوریازیس بر روی لب ها مفید باشد. Elidel نیز ممکن است گزینه درمانی موثر برای پسوریازیس در داخل و اطراف دهان باشد