بیماران پسوریازیس از خود درمانی پرهیز کنند
بیماران پسوریازیس از خود درمانی پرهیز کنند

درمان بیماری پسوریازیس اهمیت زیادی دارد و شخص باید با مراجعه به پزشک و پرهیز از خود درمانی به معالجه خود بپردازد؛ چرا كه استفاده بی رویه از داروهای خوراكی كورتون، زمینه ساز بروز عوارض زیادی بخصوص عود شدید بیماری به هنگام قطع آن خواهد داشت كه به دنبال آن پوست دچار شكنندگی و نازكی […]

درمان بیماری پسوریازیس اهمیت زیادی دارد و شخص باید با مراجعه به پزشک و پرهیز از خود درمانی به معالجه خود بپردازد؛ چرا كه استفاده بی رویه از داروهای خوراكی كورتون، زمینه ساز بروز عوارض زیادی بخصوص عود شدید بیماری به هنگام قطع آن خواهد داشت كه به دنبال آن پوست دچار شكنندگی و نازكی می شود.

درمان پسوریازیس، تنها توسط پزشک:

تشخیص قطعی پسوریازیس، با آزمایش بیوپسی امکان پذیر است ولی در اغلب موارد تشخیص، بالینی و براساس شکل و نحوه بروز ضایعات پوستی است. درمان موارد خفیف بیماری، با مالیدن پمادهای موضعی می تواند در تخفیف خارش و جلوگیری از عفونی شدن ضایعات پوستی مفید باشد، اما در شرایط شدید باید از داروهای خوراکی و یا بیولوژیکی و اشعه درمانی استفاده کرد. اسپری سوریا مشهورترین دارو برای این منظور محسوب می شود و بیش از داروهای دیگر برای این منظور به کار رفته است، اما پزشک متخصص پوست و مو داروهای دیگری نیز، ممکن است برای این دسته از افراد تجویز کند.

خود درمانی ممنوع:

پسوریازیس یکی از بیماری های پوستی شایع است که خیلی از افراد دچار آن می شوند برای اینکه پسوریازیس دردسرساز نشود باید یکسری نکات را مدنظر قرار داد.

۱) افرادی که دچار پسوریازیس می شوند نباید سطح پسوریازیس خود را با دست بکنند چون انجام این کار می تواند باعث طولانی شدن دوره بهبود پسوریازیس شود ضمن آنکه زمینه را برای انتقال عفونت به سایر قسمت ها فراهم می کند.

۲) چنانچه خانمی به پسوریازیس تناسلی مبتلا شود و باردار نیز باشد، نباید به صورت طبیعی زایمان کند، بلکه زایمان در این فرد باید به شکل سزارین انجام شود.

۳) افرادی که به پسوریازیس تناسلی مبتلا می شوند باید سریعا به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنند چون در صورت مراجعه دیرهنگام به پزشک، درمان سخت تر خواهد بود.

۴) برخی از افراد عادت دارند که ابتلا به بیماری ها را جدی نمی گیرند که پسوریازیس از این امر مستثنا نیست، این دسته از افراد باید برای درمان پسوریازیس به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنند و از درمان خودسرانه پسوریازیس با داروهایی که برای این منظور در بازار موجود است بپرهیزند.

در بخش داروهای گیاهی نیز همین مطلب صدق میکند بسیاری ار بیماران پسوریازیس بطور نا آگاه فکر میکنند که داروهای گیاهی عوارض آنچنانی ندارد. درحالی که سخت در اشتباهند، برخی از همین داروهای گیاهی نیز عوارض جانبی دارند.

اینکه ریشه‌ های فرهنگ خود نسخه‌ پیچی و خود درمانی، چیست و چرا با وجود هشدارهای مکرر پزشکان، داروخانه‌ ها و رسانه‌ ها، عده‌ای همچنان به تهیه و مصرف خودسرانه دارو می‌ پردازند، نیاز به بررسی‌ های کارشناسانه دارد. با این همه این نکته را باید برای هزارمین‌ بار یادآور شد که تهیه دارو بدون نسخه پزشک و مصرف خودسرانه آن، می‌ تواند گاه پیامد‌ها و عوارض بسیار خطرناکی را موجب شود. بنابراین حتما باید هر بیماری هر چند کوچک را جدی گرفت و با مراجعه به پزشک متخصص و مصرف داروهایی که توسط وی توصیه می‌ شود، بر بیماری پسوریازیس غلبه کرد.

ضمنا خود درمانی باید در سطح کلان بررسی شود یعنی از طریق معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی این موضوع بررسی و جنبه‌ های نامناسب آن ریشه یابی شود و همچنین از طریق اجرایی می‌توان با سهولت در اخذ دفترچه بیمه و کنترل داروخانه جهت جلوگیری از دادن قرص‌ های بدون نسخه از خود درمانی جلوگیری کرد.

خطرات خود درمانی با کورتون:

مصرف خودسرانه پماد بتامازون، عوارض پوستی متعددی بر جای می گذارد. بتامتازون جزو داروهای کورتونی است که متاسفانه بسیاری از افراد از آن، در کنترل ضایعات پوستی پسوریازیس، ناراحتی هایی مثل خارش و یا خشکی پوست به طور خودسرانه استفاده می کنند. درست است که این پماد، در روزهای اول مصرف، تغییرات قابل ملاحظه  و بسیار خوبی در پوست ایجاد می کند اما این تغییر موقتی است و پس از مدتی رفته رفته پوست تحلیل رفته، حالت شکننده می یابد و مستعد انواع عفونت ها و قارچ های پوستی می شود. به هر حال اگر افراد از عوارض داروهای کورتونی آگاه باشند، هرگز از آن ها به صورت خودسرانه استفاده نخواهند کرد.

خود درمانی و ذهنیت بیمار:

دو نکته در رابطه با خود درمانی در بیماران پسوریازیس به ذهن می‌ رسد و آن اینکه اولا ذهنیت افراد باعث برطرف شدن بیماری می‌ شود و نه صرف خود دارو. وقتی فردی خود درمانی را انجام می‌ دهد ذهنش به کمک او می‌ آید و نه قرص و این می‌ شود که یک قرص خطرناک نقش یک پزشک معالج را ایفا می‌ کند. ثانیا اگر پروسه طولانی دریافت بیمه تامین اجتماعی برای افراد کوتاهتر شود و افراد بتوانند راحت تر دفترچه بگیرند خود درمانی تا حد زیادی کاهش می‌ یابد. پس با تغییر ذهنیت و معالجه از راه‌های متعارف می‌ توان به کنترل بیماری پسوریازیس کمک کرد.