بیماران پسوریازیس از سولاریوم  (برنزه کردن) اجتناب کنند
بیماران پسوریازیس از سولاریوم  (برنزه کردن) اجتناب کنند

استفاده از سولاریوم برای افراد دارای بیماری پوستی پسوریازیس بسیار خطرناک تر از سایرین است و در این مورد توصیه می شود بیماران پسوریازیس برای برنزه کردن پوست خود از سولاریوم استفاده نکنند.

استفاده از دستگاه سولاریوم از عوامل شایع ابتلا به سرطان پوست است و به اندازه آرسنیک و گاز خردل کشنده است. به مطالعه‌ آژانس بین المللی تحقیقات سرطان وابسته به سازمان بهداشت جهانی، درباره‌ی سولاریوم نشان می‌ دهد که ۷۵ درصد افرادی که قبل از سی سالگی از سولاریوم استفاده می‌ کنند در معرض ابتلا به سرطان پوست قرار می‌ گیرند.

استفاده از سولاریوم برای افراد دارای بیماری پوستی پسوریازیس بسیار خطرناک تر از سایرین است و در این مورد توصیه می شود بیماران پسوریازیس برای برنزه کردن پوست خود از سولاریوم استفاده نکنند.

برنزه‌ کردن پوست با دستگاهی به نام سولاریوم:

برنزه‌ کردن پوست با دستگاهی به نام سولاریوم این روزها فکر خیلی از افراد به‌خصوص جوانان را به‌ خود مشغول کرده و این در حالی است که کارشناسان هشدار می‌ دهند: برنزه کردن پوست بدن با این دستگاه علاوه بر اینکه خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌ دهد، می‌ تواند عوارض نامطلوب دیگری را به‌ دنبال داشته باشد.

درحالی‌ که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استفاده از این دستگاه را برای برنزه کردن پوست، ممنوع اعلام کرده است اما هنوز در برخی از سالن‌ های آرایشی یا باشگاه‌ها این دستگاه وجود دارد و افراد سودجو برای به‌ دست آوردن پول به‌ راحتی جوانان را با تبلیغات دروغین، فریب داده و سلامت آنان را به خطر می‌ اندازند و جوانان به‌ دلیل نداشتن آگاهی لازم، به راحتی سلامت خود را از دست می‌ دهند.

اما دستگاه سولاریوم چیست؟ وچگونه سبب ایجاد سرطان پوست و آسیب‌های جدی دیگر می‌ شود ؟

دستگاه سولاریوم برای برنزه کردن پوست استفاده می‌ شود. در داخل این دستگاه اتاقکی وجود دارد که در آن لامپ‌ های اشعه ماوراء بنفش از نوع UVA و UVB قرار داده شده‌اند و از بالا و پایین، به بدن تابیده می‌ شود.

به گفته دکتر رضا رباطی متخصص پوست و مو و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، استفاده از این دستگاه حتی برای یک‌بار هم خطرزاست به این دلیل که اشعه ماورای‌ بنفش را مستقیم وارد بدن می‌ کند و احتمال ابتلا به سرطان پوست و نوع خطرناک آن‌که به ملانوما معروف است را افزایش می‌ دهد وبه همین دلیل است که استفاده از این دستگاه سال‌هاست در کشورهای غربی به‌ویژه برای جوانان ممنوع اعلام شده است و جریمه‌ های سنگین هم دارد.

دکتر رباطی در گفت‌وگو با سایت درمانی پسوریازیس خاطرنشان کرد: اگر فردی در درازمدت برای برنزه کردن پوست، از سولاریوم استفاده کند و دفعات تماس اشعه ماوراء ‌بنفش، بیشتر شود به‌دلیل تجمع رنگدانه‌ها احتمال ابتلا به سرطان پوست افزایش خواهد یافت و علاوه بر این، پیری زود رس پوست را نیز به‌ دنبال خواهد داشت.

این دانشیار دانشگاه همچنین از بیماران خواست از نور آفتاب (حمام آفتاب) نیز برای برنزه کردن پوست استفاده نکنند چون اشعه آفتاب (UVA+UVB) جزء عوامل بسیار مهمی است که می‌ تواند در تشکیل سرطان پوست و یا بدخیم شدن یک خال تأثیر بگذارد. او به مردم توصیه کرد هنگامی که در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرند حتما از ضد‌آفتاب استفاده کنند.به گفته او برنزه‌ شدن پوست چه در مقابل نور آفتاب و چه به وسیله سولاریوم، سبب جهش ژنی در سلول‌ های پوست و ایجاد تومورهای خوش خیم و بدخیم پوستی می‌ شود.

به گزارش سایت درمانی پسوریازیس، استفاده از دستگاه سولاریوم که چندسالی است در ایران تمایل به استفاده از آن به هردلیل، چه به‌ دلیل کنترل نشدن واردات این دستگاه مخرب سلامت بدن، چه به‌دلیل نبود نظارت جدی مسئولان وزارت بهداشت، چه به‌ دلیل نبود کنترل‌ های جدی بر عملکرد سالن‌ های آرایش و باشگاه‌ ها و چه به‌ دلیل نبود نظارت‌ های جدی بر امر تبلیغات افراد سودجو، افزایش یافته، آنقدر خطرناک است که سازمان بهداشت جهانی هم چندی پیش اعلام کرد که جوانانی که از سولاریوم استفاده می‌ کنند، ۸برابر بیشتر در معرض ابتلا به ملانوما نوع خطرناک سرطان پوست هستند.

علاوه بر این، یافته‌های مطالعات مختلف آژانس بین‌ المللی تحقیقات سرطان وابسته به سازمان بهداشت جهانی نشان داده است که ۷۵درصد افرادی که قبل از ۳۰ سالگی از سولاریوم برای برنزه کردن خود استفاده می‌ کنند، در معرض ابتلا به سرطان پوست قرار می‌ گیرند. شاید به همین دلیل هم است که سازمان بهداشت جهانی به چند گروه از افراد، بیشتر از بقیه نسبت به عوارض خطرناک استفاده از سولاریوم برای برنزه کردن پوست هشدار داده است.

براین اساس، افراد زیر ۱۸ سال، افرادی که موهای بور و چشم‌های روشن دارند، کسانی که کک و مک، خال‌های زیاد و سابقه بیماری های پوستی داشته‌اند و افرادی که داروی خاصی مصرف می‌ کنند، نباید از سولاریوم و یا نور آفتاب برای برنزه کردن خود استفاده کنند. به گفته کارشناسان، سولاریوم همچنین می‌تواند به سایر اندام‌های بدن هم از قبیل چشم، عروق، کبد و کلیه آسیب‌ های جدی وارد کند.