تاییدیه ی داروی Wynzora برای درمان پلاک پسوریازیس
تاییدیه ی داروی Wynzora برای درمان پلاک پسوریازیس

سازمان غذا و داروی آمریکا کرم Wynzora را برای استفاده یک بار در روز بصورت موضعی در درمان پلاک پسوریازیس در افراد با سن ۱۸ سال و بالاتر تایید کرده است.

سازمان غذا و داروی آمریکا کرم Wynzora (کلسی پوترین و بتامتازون دی پروپیونات با نسبت وزنی ۰٫۰۶۴%/۰٫۰۰۵%) را برای استفاده یک بار در روز بصورت موضعی در درمان پلاک پسوریازیس در افراد با سن ۱۸ سال و بالاتر تایید کرده است.

کرم Wynzora با تکنولوژی PAD تولید شده است، این تکنولوژی موجب پایداری هر دو ماده‌ی موثره‌ی کلسی‌پوترین و بتامتازون دیپروپیونات در یک فرمولاسیون با پایه‌ی آبی و مصرف آسان برای بیمار شده است. در فاز سوم مطالعات بالینی که در چندین قسمت آمریکا و اروپا انجام شده‌است، مشخص شد که این کرم دارای اثرات بالینی موثر، ایمنی، آسانی مصرف و پذیرش توسط بیمار است. این ویژگی‌های کرم موجب کامل کردن دوره‌ی درمان توسط بیمار و رضایت کلی بیمار در درمان موضعی پلاک پسوریازیس می‌باشد.

دوره‌ی درمان این دارو ۸ هفته و نهایتا ۱۰۰ گرم در هفته می‌باشد. بیمار می بایست در زمان کنترل شدن پلاک ها درمان را متوقف کند مگر اینکه پزشک تجویز دیگری داشته باشد.

ایمنی و کارایی این کرم در کودکان ثابت نشده است.

تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا بر اساس نتایج فاز ۳ کارآزمایی بالینی در مقایسه با سوسپانسیون موضعی با نام تجاری Taclonex (کلسی پوترین و بتامتازون دی پروپیونات با نسبت وزنی ۰٫۰۶۴%/۰٫۰۰۵%) بوده است. ۷۹۴ بیمار در این کارآزمایی تصادفی حضور داشته اند.

بهبود خارش پوست _که با کاهش حداقل چهار نمره (بر اساس مقیاس ۱۱ نمره ای pruritus numeric rating scale (NRS) نسبت به حالت پایه تعریف شده بود_ پس از ۴ هفته درمان و در میان بیمارانی که حداقل نمره ۴ از نظر شدت خارش را طبق مقیاس NRS در حالت پایه داشتند، ارزیابی شد. درصد بالایی از بیماران در هفته چهارم بعد از مصرف کرم Wynzora در مقایسه با گروه شاهد، بهبود علائم را به صورت کاهش ۴ واحد طبق مقیاس NRS تجربه نمودند. (۶۰٫۳% در برابر۲۱٫۴% )

عوارض جانبی گزارش شده از این دارو شامل موارد زیر می باشد:

• افزایش سطح کلسیم در خون یا ادرار و یا ایجاد مشکلات غده فوق کلیوی

• سندرم کوشینگ، این سندرم هنگامی رخ می دهد که بدن فرد در معرض مقادیر زیادی از هورمون کورتیزول قرار گرفته باشد

• افزایش سطح قندخون و حضور قند در ادرار

• مشکلات بینایی، از جمله افزایش خطر ابتلا به آب مروارید و گلوکوم.

• رایج ترین عوارض جانبی شامل عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، سردرد و عارضه محل استعمال کرم است.