ترمیم بافت های آسیب دیده بیماران پسوریازیس با گیاه آب بشقابی
ترمیم بافت های آسیب دیده بیماران پسوریازیس با گیاه آب بشقابی

این گیاه به بهبود شرایط پوست مانند پسوریازیس کمک می کند، تب را کاهش می دهد، گردش خون را کاهش می دهد، التهاب را کاهش می دهد، افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد.

گیاه آب قاشقی یا آب بشقابی با نام علمی (Centella asiatica) متعلق به خانواده گیاهانی همانند جعفری، کرفس و هویج است. این گیاه به بهبود شرایط پوست مانند پسوریازیس کمک می کند، تب را کاهش می دهد، گردش خون را کاهش می دهد، التهاب را کاهش می دهد، افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد، و به مبارزه با رادیکال های آزاد که می توانند باعث زخم معده شود، می پردازد.

آب بشقابی:

آب بشقابی یک داروی سنتی است که امروزه بعد از حدود دو هزار سال همچنان در هندوستان بعنوان یک گیاه دارویی مهم شناخته می شود. این گیاه به طور سنتی در کشورهای غربی برای درمان مشکلات پوستی مزمن و جراحات کاربرد دارد.

کاربردهای درمانی:

قسمت مورد استفاده: کل گیاه با اثرات مهمی مانند آداپتوژن، ضد التهاب، تونیک، التیام دهنده زخم ها

آب بشقابی اثرات بالقوه زیادی دارد که مهمترین خواص آن بر محور توانایی این گیاه در ترمیم بافتها و ترمیم زخمهاست. این گیاه ترمیم زخم را تسریع کرده و خطر ایجاد اسکار (برآمدگی پوست در محل زخم بعد از بهبودی زخم) را کاهش می دهد.

استفاده از این گیاه در طب سنتی برای درمان جذام نشان از توانایی آن برای داده و این موضوع می تواند شاهدی بر تأثیر این گیاه بر ترمیم بافتهای آسیب دیده باشد. این گیاه را می توان به صورت لوسیون بر روی پوست برای درمان برخی مشکلات پوستی مثل سوختگیهای خفیف، پسوریازیس و زخمهای جزئی استفاده کرد.

طرز استفاده:

۲۰۰ گرم گیاه آب قاشقی را به مدت ۵ دقیقه در ۲۰۰ سی سی آب بجوشانید و سپس بگذارید سرد شود. بعد از صافی رد کنید و در شیشه تیره نگهداری کنید. این ترکیب به مدت ۱ هقته در یخچال قابل نگهداری است.

روزانه سه مرتبه بر روی ضایعات بمالید.

سایر کاربردها:

به نظر می رسد که آب بشقابی در صورت استفاده داخلی به تقویت سیاهرگها کمک کند و بدین صورت برای درمان زخم های پا، نارسایی های وریدی و رگ های واریسی قابل تجویز باشد.

عنوان یک درمان زمینه ای (از بین برنده عوامل ایجاد کننده بیماری) می تواند برای بسیاری از مشکلات بهداشتی درمانی مفید باشد. خصوصیات آداپتوژنیک آن نیز می تواند توانایی بدن برای مقابله و سازگاری با شرایط تنشهای فیزیکی و روانی را بالا ببرد.