ترمیم طبیعی پوست بیماران پسوریازیس با مصرف روغن کنجد
ترمیم طبیعی پوست بیماران پسوریازیس با مصرف روغن کنجد

روغن کنجد با نام انگلیسی (Edible Oil) یک منبع غنی از ویتامین E می باشد که از دانه هایی زرد رنگ، معطر که حاوی مقادیر زیادی از مواد مغذی هستند، به دست می آید. روغن کنجد علاوه بر پخت و پز، در موارد آرایشی و بهداشتی و بخصوص در مورد سلامت پوست نیز بسیار به […]

روغن کنجد با نام انگلیسی (Edible Oil) یک منبع غنی از ویتامین E می باشد که از دانه هایی زرد رنگ، معطر که حاوی مقادیر زیادی از مواد مغذی هستند، به دست می آید. روغن کنجد علاوه بر پخت و پز، در موارد آرایشی و بهداشتی و بخصوص در مورد سلامت پوست نیز بسیار به کار می رود. روغنی که از دانه های کنجد به دست می آید، یک ماده ترمیم کننده و مرطوب کننده پوست بوده و در بسیاری از مواقع برای درمان بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس به کار می رود.

روغن کنجد و پسوریازیس:

روغن کنجد سالیان دراز به عنوان یک روغن بهبود دهنده زخم ها معرفی می شده است. این روغن دارای خاصیت ضد التهابی بسیار قوی بوده و در کنترل بیماری پوستی پسوریازیس نیز مورد استفاده قرار می گرفته است. افرادی که از پسوریازیس و بیماری خشکی پوست صورت رنج می برند روغن کنجد می تواند یک درمان مناسب برای این افراد باشد.

تاثیر مصرف روغن کنجد در درمان التهاب مفاصل آرتریت پسوریازیس:

مصرف روغن کنجد از بیماری هایی از جمله رماتیسم و التهاب مفاصل یا همان ارتریت جلوگیری می کند. همچنین منبع غنی اسیدهای چرب غیر اشباع شده است که از پوکی استخوان در زنان جلوگیری می کند. همچنین باعث انعطاف پذیری بیشتر مفاصل و مانع از درد مفاصل می شود.

روغن کنجد مرطوب کننده طبیعی:

بیماران پسوریازیس از روغن کنجد می توانند به عنوان نرم کننده و مرطوب کننده پوست کل بدن خود استفاده نمایید. این روغن، علاوه بر ویتامین E حاوی اسید لینوئیک، اسید استئاریک و اسیدهای چرب نیز می باشد.

به منظور رسیدن به نتایج مطلوب، روغن کنجد، روغن مطمئنی است که می توانید به طور روزانه از آن استفاده کنید. روغن کنجد دارای عطری قوی می باشد اما شما می توانید با ترکیب آن با سایر روغن های مفید مانند روغن کرچک و بادام، بوی زیاد آن را از بین ببرید. این ترکیب را می توانید برای قسمت های مختلف و خشک پوست، مانند آرنج و زانو استفاده کنید.

برای جلوگیری از مشکلات خشکی پوست، می توانید چند قطره روغن کنجد را به آب وان اضافه نمایید.

روغن کنجد و به تأخیر اندازی پیری پوست:

یکی دیگر از مزایای روغن کنجد برای پوست، به تأخیر اندازی پیری آن می باشد. چربی موجود در این روغن یک آنتی اکسیدان قوی است که مانع ایجاد چین و چروک و خطوط ریز پوست می گردد.

محصولات ضد پیری بسیاری وجود دارند اما به این نکته توجه داشته باشید که روغن کنجد علاوه بر این مزیت، فواید بسیار زیادی برای پوست داشته و فاقد مواد شیمیایی می باشد.

روغن کنجد و سم زدایی:

پوست به عنوان یک لایه خارجی، هر روز تقریبا در معرض همه سموم خطرناک محیط زیست قرار دارد. خوشبختانه، برخی از سموم در روغن محلول هستند و شما می توانید با استفاده از روغن کنجد آنها را از بین ببرید. بدین منظور روغن گرم را به مدت ۱۵ دقیقه بر پوست خود قرار دهید و سپس برای گرفتن نتیجه بهتر، صورت خود را با آب ولرم و بدون صابون بشویید.

روغن کنجد و ترمیم سلول های آسیب دیده:

اگرچه روغن کنجد نسبتا سنگین و چسبناک است اما به راحتی توسط پوست جذب می گردد. در واقع، این روغن، به عنوان روغن حامل یا روغن پایه، برای رقیق کردن سایر روغن های مفید برای ماساژ استفاده می شود.

ترکیب های مختلف انواع روغن اغلب به نوع پوست افراد بستگی دارد. با این حال، مخلوط کردن روغن کنجد با انواع دیگر روغن های گیاهی بی خطر و آسان است. هنگامی که این روغن برای ماساژ به کار می رود، جریان خون را بهبود بخشیده و سلول های آسیب دیده را ترمیم می کند.

روغن کنجد و کاهش عفونت های ضد باکتری:

هنگام زخمی شدن پوست یا التهاب آن، میتوانید از روغن کنجد استفاده نمایید. به کار گیری این روغن در چنین مواردی، مطمئن است زیرا این روغن از عفونت های باکتریایی پیشگیری کرده و دارای خواص ضد باکتری است. در این مورد لازم نیست این روغن را با مواد دیگر و یا سایر روغن ها ترکیب کنید.

روغن کنجد و سلامت مو:

روغن کنجد نیز مانند روغن بادام یک تقویت کننده و حالت دهنده بی نظیر برای مو است و از خارش پوست سر جلوگیری کرده و شوره سر را کاهش می دهد. روغن کنجد را با روغن نارگیل مخلوط کرده و به موی سر بزنید.

نحوه استفاده از روغن کنجد:

روغن کنجد دارای فواید زیادی برای پوست می باشد؛ بنابراین، بهتر است به منظور رسیدن به اهداف مختلف، با نحوه استفاده آن نیز آشنا شوید. شما می توانید از این روغن به عنوان یک مرطوب کننده و یا لوسیون ضد آفتاب به طور منظم استفاده نمایید.

بدین منظور، از دستور العمل های ذکر شده در ادامه مطلب، پیروی کنید:

مصرف بعد از استحمام:

صد دارید به شکل روزانه از این روغن استفاده نمایید، بهتر است بعد از دوش گرفتن آن را به کار ببرید. بگذارید کمی پوست شما مرطوب باشد و سپس صورت و بدن خود را با این روغن ماساژ دهید. اجازه دهید ۱۰ دقیقه بر روی پوستتان بماند و سپس باقی روغن را بر پوست خود بمالید. با این عمل، روغن کنجد رطوبت پوست را به دام انداخته و آن را حفظ می کند و در نتیجه در تمام طول روز، پوستی مرطوب خواهید داشت.

مصرف قبل از استحمام:

شما می توانید قبل از استحمام نیز این روغن را به کار ببرید. به این صورت که روغن را بر پوست خود بمالید و سپس در حمام با آب ولرم بدن خود را بشویید. با این کار، روغن کنجد سموم پوست را به دام انداخته و هنگام استحمام با آب ولرم، سموم حذف خواهند شد.

نکاتی دیگر در مورد مصرف روغن کنجد:

چنانچه خواهان رنگ پوستی شفاف و درخشان هستید، روغن کنجد را با کمی زردچوبه مخلوط کرده و روزانه به مدت ۱۰ دقیقه آن را بر روی پوست خود قرار دهید و پس از آن، پوست خود را با آب ولرم بشویید.

روغن کنجد دارای انواع خوراکی و آرایشی است که هر کدام خواص متفاوت و خاص خود را دارند؛ بنابراین، در هنگام استفاده از آن، از نوع درست آن مطمئن گردید. سعی کنید از روغن ۱۰۰ درصد طبیعی استفاده نمایید.

به منظور افزایش خواص روغن کنجد، می توانید آن را با انواع دیگر روغن های مفید مانند رزماری، میخک، اسطوخودوس، آویشن و یا چوب سدر ترکیب کنید. به ازای هر یک قاشق چایخوری روغن کنجد، بهتر است ۳ قطره از هر روغن مورد نظر را به آن اضافه کنید.

هیچ دستورالعمل یا روش خاصی برای استفاده روغن کنجد به عنوان لوسیون ضد آفتاب وجود ندارد. نگران نباشید، شما به راحتی می توانید این روغن را برای قسمت های مختلف پوست خود به کار برید اما خیلی دقت نمایید که آن با چشم شما تماس مستقیم پیدا نکند و یا آن را نبلعید. بنابراین، این روغن را در اطراف دهان و چشم خود استفاده نکنید.

روغن کنجد به راحتی پاک می شود، بهتر است بعد از تعریق زیاد و یا پس از شنا، دوباره این روغن را بر روی پوست خود بکار برید.

افرادی با پوست چرب امکان دارد با انواع روغن ها خیلی راحت نباشند اما با این حال، فواید روغن کنجد محدود به افرادی با پوست خشک نمی گردد. این روغن توانایی حذف سموم، بهبود گردش خون، محافظت از پوست در مقابل رادیکال های آزادهر دو نوع پوست را دارد.