تسریع بهبود ضایعات پسوریازیس با مصرف روغن شاهدانه
تسریع بهبود ضایعات پسوریازیس با مصرف روغن شاهدانه

مطالعاتی بر روی روغن شاهدانه انجام شده است و به همین دلیل در محصولات مراقبت از پوست از آن استفاده می کنند. این روغن سرشار از اسیدهای چرب است که سبب آبرسانی به پوست می شود و در نتیجه بهبودی پوست را سبب می شود و به همین علت است که این روغن جهت درمان […]

مطالعاتی بر روی روغن شاهدانه انجام شده است و به همین دلیل در محصولات مراقبت از پوست از آن استفاده می کنند. این روغن سرشار از اسیدهای چرب است که سبب آبرسانی به پوست می شود و در نتیجه بهبودی پوست را سبب می شود و به همین علت است که این روغن جهت درمان خشکی پوست، اگزما و پسوریازیس مورد استفاده قرار می گیرد. روغن شاهدانه بسیار غنی از ویتامین هایی نظیر A ،C ،D ،E بوده که این واقعا برای اگزما و پسوریازیس خوب است.

شاهدانه:

شاهدانه با نام علمی (Cannabis sativa var indica) گیاهی یک ساله با برگ‌ های قطره‌ای است. میوهٔ این گیاه ریز و روغنی بوده و خاصیت آرامش بخش دارد که از آن برای درمان نیز استفاده می‌شود. از بخش‌ های مختلف این گیاه مشتقات فراوانی از جمله تخم شاهدانه، الیاف شاهدانه و مواد روانگردان شامل ماری‌ جوانا و حشیش تهیه می‌ شود.

روغن شاهدانه كه مجموع اسیدهای چرب تك غیر اشباع و چند غیر اشباع آن در حدود ۹۰ درصد كل اسیدهـای چـرب می باشد را می توان به عنوان یكی از برترین روغن های گیاهی از نظر محتوای اسیدهای چرب ضروری به حساب آورد.

ترکیبات روغن شاهدانه:

روغن شاهدانه تصفیه نشده که به وسیله پرس سرد استخراج می شود به رنگ زرد ‏تا سبز تیره است و دارای طعم مطلوب شبیه پر گردو است. البته گاهی هم ‏همراه با احساس تندی است. شاهدانه یکی از معدود گیاهانی است که شامل اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ ‏و گامالینولنیک اسید است. بیان شده است که روغن آن به طور فوق العاده ‏ای حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع می باشد. (۸۰-۷۰ درصد) در حالیکه مقدار ‏اسیدهای چرب اشباع در آن کمتر از ۱۰ درصد است.‏

در روغن شاهدانه مقدار کمی گامالینولنیک وجود دارد. اما اگر این مقدار ‏با سایر منابع مقایسه شود شاید نسبت به آنهایی که نمی توانند بطور مناسب ‏لینولنیک اسید را به اسید گاما لینونیک تبدیل کنند، مناسب باشد. همچنین ‏این روغن از مصرف زیاد اسیدگامالینولنیک جلوگیری می کند.‏

روغن شاهدانه حاوی آنتی اکسیدانت (‏VIT E‏) است. همچنین کاروتن به عنوان ‏پیشساز ویتامین A‏ فیتواسترولها، فسفولیپیدها و کلروفیل در آن وجود دارد.‏

خواص روغن شاهدانه برای پوست:

زمان بهبود بیماری و زخم را تسریع می کند.

شاهدانه خشکی پوست و ناراحتی مو را کاهش می دهد و درمان می کند.

روش تهیه و مصرف لوسیون شاهدانه برای درمان ضایعات پسوریازیس:

یک قاشق چایخوری گلاب به همراه ۶۰ سی سی روغن شاهدانه و ۲۵ گرم اوسرین را داخل ظرفی بریزید و روی حرارت غیر مستقیم مانند درب کتری قرار داده تا با ذوب شدن اوسرین همه مواد با هم ترکیب شوند. لوسیون آماده شده را در ظرفی که دارای پمپ باشد ریخته و نگهداری کنید. ترکیب معرفی شده را می توانید روزی دو بار بر روی ضایعات خود استفاده کنید.

همچنین بعد از هر بار استحمام و خشک کردن پوست با حوله مقداری از لوسیون را با دست و یا با استفاده از پنبه روی پوست ماساژ داده و نشویید.

توجه: مصرف روغن خالص شاهدانه هم بدون ساخت ترکیب بالا در این زمینه می تواند موثر باشد.

مصرف شاهدانه و آرتریت پسوریازیس:

دانه‌ های شاهدانه دارای خواص تغذیه‌ای فراوانی هستند و منبع خوبی از اسیدهای چرب ضروری و اسیدهای آمینه ضروری و نیز مواد معدنی هستند. طبق نتایج تحقیقات، افرادی که به طور منظم دانه‌ های شاهدانه را مصرف می‌ کنند فشار خون و همچنین میزان کلسترول بد در خون آن‌ ها با کاهش روبرو خواهد شد.

پروتئین و آنزیم‌ های موجود در دانه‌ های بدون پوست شاهدانه، از آن جا که موجب کاهش ورم و التهاب می‌ شود کمک خوبی برای مبتلایان به آرتریت پسوریازیس و همچنین درد مفاصل محسوب می‌ شود. همچنین مصرف این ماده غذایی موجب تنظیم سیستم ایمنی بدن و نیز تنظیم هورمون‌ ها خواهد شد.

نکاتی در مورد مصرف خوراکی شاهدانه:

مقدار زیاد اسیدهای چرب غیر اشباع باعث افزایش حساسیت روغن شاهدانه در برابر تند ‏شدن اکسیداتیو می شود بطوریکه باندهای مضاعف غیر اشباع حتی در برابر ‏اکسیژن محیط هم آسیب پذیر هستند و مقدار این حساسیت در برابر حرارت و ‏نور افزایش می یابد. بخاطر همین این روغن برای سرخ کردن و پختن مناسب ‏نیست. اما حرارت ملایم برای زمان کوتاه می تواند قابل قبول باشد. بهترین ‏مصرف آن می تواند به عنوان روغن سفره، روغن سالاد یا جانشین کره و ‏مارگارین و روی نان باشد و از این نظر شبیه روغن زیتون است.‏

مزایای دیگر شاهدانه:

کاهش میزان کلسترول ‏‎ LDL خون

کاهش فشار خون ‏

لکرد سیرکولاسیون قلبی – عروقی

افزایش سطح انرژی و سرعت متابولیسم

کاهش التهاب و علائم آرتریت

عملکرد ماهیچه ها بعد از ورزش

برطرف کردن حالت تهوع ناشی از شیمی درمانی در بسیاری از سرطانها‏

کمک به افزایش هوشیاری و کاهش خستگی

کاهش آب سیاه ( کوری تدریجی)، صرع، رماتیسم، نفخ، استرس، و میگرن

ماده ای قانونی است که برای رژیم گیاه خواری بکار می رود.‏

خواص شاهدانه برای کاهش وزن:

اگر به دنبال راهی برای کاهش وزن خود هستید، شاهدانه را همراه با صبحانه میل کنید. مصرف شاهدانه هنگام صبح و در وعده صبحانه، باعث احساس سیری طولانی طی روز در شما خواهد شد و به این ترتیب دیگر نسبت به خوردن غذاهای شور و شیرین اشتهای کاذب نخواهید داشت.