تسریع ترمیم ضایعات پسوریازیس با مصرف گردو
تسریع ترمیم ضایعات پسوریازیس با مصرف گردو

برگ درخت گردو با نام علمی leaf Juglans دارای خاصیت التیام زخم، تسکین پسوریازیس و اگزما و عفونت های چرکی ناشی از بیماری های پوستی است. همچنین استفاده موضعی جوشانده برگ درخت گردو موجب تسريع ترميم ضایعات پوستي پسوریازیس می شود. درمان پوسته پوسته شدن و خشكي پوست ناشی از بیماری پوستی پسوریازیس با مصرف […]

برگ درخت گردو با نام علمی leaf Juglans دارای خاصیت التیام زخم، تسکین پسوریازیس و اگزما و عفونت های چرکی ناشی از بیماری های پوستی است. همچنین استفاده موضعی جوشانده برگ درخت گردو موجب تسريع ترميم ضایعات پوستي پسوریازیس می شود. درمان پوسته پوسته شدن و خشكي پوست ناشی از بیماری پوستی پسوریازیس با مصرف روغن گردو امکان پذیر است. گردو دارای خاصیت ضد آرتریتی از جمله آرتریت پسوریازیس بوده و مصرف آن از ورم مفاصل جلوگیری می‌کند.

گیاهشناسی:

گردو درختی است زیبا و سایه‌ افکن که به‌ عنوان درخت زینتی نیز به‌ کار می‌رود. این درخت در مناطق معتدل دنیا رشد و پرورش می‌ یابد و گل‌های نر و ماه روی یک پایه قرار دارند. سنبله گل‌ های نر به‌ صورت آویخته بوده ولی گل‌های ماده آن به‌ وضع قائم روی شاخه قرار دارد. از تمام قسمت‌های درخت گردو استفاده طبی به‌ عمل می‌ آید. درختان گردو درختانی برگ‌ ریز هستند با برگ‌های شانه‌ای بطول ۹۰-۲۰ سانتی‌ متر، تعداد ۲۵-۵ برگه و جوانه‌ های آن دارای درونه حفره‌دار هستند.

تاریخچه:

بررسی برخی باورها نسبت به درختان از جمله درخت گردو بیانگر تلقی شخصیت‌ پنداری نسبت به این درخت بویژه نسبت به نوع کهنسال آن است؛ روایت است که در یونان باستان و در مصر باستان در معبد ژوپیتر برای کسانی که تازه ازدواج می‌ کردند، برگ و شاخه‌های گردو را زیر پایشان می‌ انداختند و بر این باور بودند که عروس و داماد از قید جادو و طلسم رها شده و خوشبخت زندگی خواهند کرد.

مصرف دارویی برگ گردو از دوران ما قبل تاریخ وجود داشته و در قرون وسطی اعتقاد بر این بود که مصرف برگ گردو سر درد، بیماری های پوستی و ورم مفاصل را معالجه می‌کند حتی شواهد دال بر وجود یک باغ گردوی بسیار زیبا در باغ های معلق بابل وجود دارد.

رویشگاه:

درخت گردو از درختان بسیار با ارزش و از پهن برگان است که در بسیاری از نقاط جهان در نیمکره شمالی از مرکز تا شرق اروپا و قفقاز و شمال و مرکز ایران تا دامنه های هیمالیا و کشور چین و ژاپن و همچنین گونه‌هایی از آن در آمریکای شمالی و جنوبی به طور طبیعی می‌رویند و کاشته می‌شوند. گردو در ایران در نقاط غربی و شرقی به فراوانی یافت می‌شود. گردوی کرمان مرغوبیت بالایی دارد و حتی قدمت آن به ۵۰۰۰ سال می‌رسد. درختان تنومند خمیده و کهنسال این محصول نشانگر قدمت این درخت می‌ باشد.

ترکیبات شیمیایی:

برگ گردو حاوی حدود ۱۰ درصد تانن بوده و به همین دلیل دارای طعمی گس و مایل به تلخ است. مواد مهم دیگر آن، ژوگلون و هیدروژوگلون هستند. ژوگلون بیشتر در برگ و پوست گردوی تازه وجود دارد و به تدریج از مقدار آن کم می شود و در برگ کهنه، میزان آن بسیار پایین است.

برگ درخت گردو حاوی مواد شیمیایی مختلفی از جمله تانن ها، فلاونیدها، ویتامینها، اسیدی های گیاهی و مواد نفتوکینونی بوده و سالیان زیادی است که به طور وسیعی در طب سنتی به کار می رود. فلاونیدها پوست را در مقابل بیماری پوستی پسوریازیس محافظت می‌ کند این ماده همچنین گردش خون سلول‌های پوستی را نیز بهبود بخشیده و موجب آب‌ رسانی بهتر و صاف‌ تر شدن ظاهر پوست می‌ شود.

برگ درخت گردو داراي ۳ درصد اينوژيت، اسيد الاژيك، اسيد گاليك و اسانسي با بوي مخصوص و مقداري پارافين، تانن، مواد چرب و املاح معدني مانند كلسيم، پتاسيم، منيزيوم، باريوم و همچنين كاروتن است.

خواص دیگر برگ درخت گردو:

۱)برگ گردو خون ساز و تصفيه كننده خون است.
۲)عصاره برگ درخت گردو خاصيت ميكروب كشي و باكتري كشي دارد.
۳)دم كرده برگ درخت گردو براي درمان ترشحات زنانه و بيماري سل مفيد است.
۴)برگ تازه درخت گردو حشرات موذي مانند بيد و ساس را از بين مي برد.
۵)جوشانده برگ درخت گردو درمان كننده سر درد و سرمازدگي است.
۶)دفع سموم و پاکسازی بدن یکی دیگر از خواص مصرف جوشانده برگ گردو است.
۷)دم کرده برگ گردو پایین آورنده قند خون می باشد.

طریقه و میزان مصرف:

پوست گردو دارای خاصیت قابض بوده و به دو صورت موضعی و خوراکی در بیماری پوستی پسوریازیس مصرف می شود. مصرف موضعی آن، به صورت دم کرده، پماد و یا مرهم می باشد.

مصرف خوراکی: بر روی حدود ۲ گرم برگ خرد شده، یک لیوان آب سرد ریخته و تا حد جوش می رسانیم؛ سپس ۵ تا ۱۰ دقیقه بدون جوشیدن صبر می کنیم و محلول را صاف می کنیم و صاف شده را میل می کنیم. این مقدار مصرف می تواند تا سه بار در روز بعد از هر وعده غذایی تکرار گردد. این جوشانده خوراکی در تسکین بیماری پوستی پسوریازیس بسیار موثر است.

مصرف موضعی: بر روی ۵ گرم برگ خرد شده ی گردو، ۲۰۰ میلی لیتر آب ریخته و برای مدت ۵ دقیقه می جوشانید سپس محلول را صاف نموده و پس از سرد شدن به طور موضعی یر روی ضایعات سر و بدن میمالید.

مصرف روغن گردو:

براي درمان پوسته پوسته شدن و خشكي پوست ناشی از بیماری پوستی پسوریازیس روغن گردو را در روز چند بار بر روی ضایعات سر و بدن بماليد. روغن گردو منبع عالی پتاسیم، اسیدهای چرب امگا ۳- ۶ و ۹ است که همه این مواد، تقویت کننده فولیک های مو است. روغن گردو باعث رطوبت پوست شده و با تغذیه پوست، سلول های سالم تر و باطراوت تر تشکیل می شوند.

تسکین آرتریت پسوریازیس با مصرف روزانه گردو:

گردو بهترین منبع منگنز و مس است و در آن منیزیم و فسفر نیز وجود دارد و همچنین حاوی مقداری روی، آهن، کلسیم و سلنیوم نیز هست. تركیبات مهم و متعدد موجود در گردو حاكی از ارزشمند بودن آن و نشان‌ دهنده خواص و اثرات وسیع آن است. گردو دارای خاصیت ضد آرتریتی از جمله آرتریت پسوریازیس بوده و مصرف آن از ورم مفاصل جلوگیری می‌کند.

همچنین برای تسکین ارتریت پسوریازیس می توان از روغن گردو به صورت موضعی نیز استفاده کرد.

عوارض جانبی:

گردو با داشتن مواد مغذی زیاد غذای بسیار خوبی است ولی نباید در خوردن آن اصراف کرد زیرا زیاده روی آن باعث ورم لوزه و زخم دهان می شود . مخصوصا گردو برای گرم زماج ها خوب نیست و معمولا بهتر است اینگونه افراد بعد از خوردن گردو دهان خود را بشویند و یا انار ترش و یا کمی سکنجبین یا سرکه بخورند. مغز گردو لطیف است و در اثر ماندن کهنه می شود و رنگ آن زرد یا قهو ه ای و طعمش تند می شود و باعث مسمومیت خواهد شد و نباید از آن استفاده شود.

به هیچ وجه نباید در خوردن گردو افراط و از پنج عدد در روز بیشتر مصرف بشود زیرا برای سلامتی زیان آور و درضمن لثه‌ها و زبان و گلو را می آزارد. کسانی که ناراحتی معده و کبد دارند نباید گردو بخورند و افراد چاق نیز باید از آن پرهیز کنند.

مصرف در دوران بارداری و شیردهی:

به دلیل تکمیل نبودن مطالعات در این زمینه مصرف خوراکی جوشانده برگ درخت گردو در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود. اما مصرف موضعی جوشانده گردو و مصرف خوراکی میوه آن در این دوران منع مصرفی ندارد.