تشدید پسوریازیس ناخن با انجام مانيکور و پديکور
تشدید پسوریازیس ناخن با انجام مانيکور و پديکور

آرايش و پرداخت ناخن‌ هاي دست را مانيکور و ناخن‌ هاي پا را پديکور مي ‌نامند. متاسفانه بيشتر مانيکوريست‌ها، کوتيکول ناخن را که اهميت زیادی دارند، برداشته و يا به آن آسيب مي ‌رسانند و اين امر مي ‌تواند به تشدید بیماری پوستی پسوریازیس منجر شود. مانيكور كردن ناخن علاوه بر دادن ظاهر زيبا به […]

آرايش و پرداخت ناخن‌ هاي دست را مانيکور و ناخن‌ هاي پا را پديکور مي ‌نامند. متاسفانه بيشتر مانيکوريست‌ها، کوتيکول ناخن را که اهميت زیادی دارند، برداشته و يا به آن آسيب مي ‌رسانند و اين امر مي ‌تواند به تشدید بیماری پوستی پسوریازیس منجر شود. مانيكور كردن ناخن علاوه بر دادن ظاهر زيبا به ناخن به دليل ضرباتي كه به آن وارد مي‌ كند سلامت اين ناحيه را به خطر انداخته و ناخن را مستعد عفونتهاي قارچي و پسوریازیس می کند.

ناخن سالم بدن سالم:

ناخن ها صرفنظر از شکل و زیبایی شان و اینکه چقدر متناسب و جذاب هستند، نقش مهمی را در بدن ما بازی می کنند: از بافت ها محافظت می کنند، برای خراش دادن اجسام و خاراندن پوست از آنها استفاده می کنیم و مانند پنجره ای رو به سلامتی عمومی ما عمل می کنند. ناخن ها همچنین علائم و نشانه های هشدار دهنده سوء تغذیه،عفونت و بیماری های جدی مانند پسوریازیس را نشان می دهند.

ناخن ها لایه هایی از کراتین هستند، پروتئینی که در پوست و موی ما نیز وجود دارد، و از ۶ بخش تشکیل شده اند. ورقه ناخن تکه سخت و محافظتی ناخن بوده و بخش قابل رویت آن می باشد. پوست اطراف صفحه ناخن ، چین ناخن نامیده می شود و بستر ناخن، به پوست زیر ورقه ناخن گفته می شود. بخش هلالی شکل سفید رنگی که در ریشه ناخن و ابتدای ورقه ناخن قرار دارد لانولا نامیده می شود و بافتی که در پایه یا ریشه ناخن روی ناخن افتاده است کوتیکول نامیده می شود.

ناخن از قسمت ماتریکس رشد می کند، ماتریکس قسمتی است در زیر کوتیکول حفاظتی در قسمت ریشه یا پایه بستر ناخن. ناخن انگشتان دست هرماه حدود ۲ تا ۳ میلی متر رشد کرده و ناخن انگشتان پا حدود ۱ میلی متر رشد می کند، اما رشد ناخن ها در فصل تابستان سریع تر شده و در دست غالب این رشد بیشتر خواهد بود.

کوتاه یا بلند، لاک زده یا ساده فرقی ندارد، تنها یک چیز مهم است، ناخن های سالم به معنی بدن سالم است. ناخن های زرد، ناخن های دارای سطح ناهموار و وجود خطوط قرمز رنگ در زیر ناخنها همگی می توانند نشانه هایی از بیماری پوستی پسوریازیس ناخن باشند. ناخن های مصنوعی خشن، وسایل غیر بهداشتی مانیکور و مانیکور کردن شدید همگی می توانند احتمال تشدید پسوریازیس ناخنها را افزایش دهند.

روش های زیبایی ناخن و تشدید پسوریازیس:

استفاده از روش‌های زیبایی ناخن روز به روز رایج‌ تر می‌شوند، اما آیا استفاده كنندگان از خطرات این روش‌ ها برای بعضی از بیماری های پوستی نظیر بیماری پسوریازیس باخبرند؟

۱- کاشت ناخن:

این روزها در تمام بروشورهای تبلیغاتی آرایشگاه‌ها، بخشی به کاشت ناخن اختصاص دارد که هزینه آن، بسته به محل جغرافیایی سالن‌ های آرایش متغیر است. علاوه بر پُر هزینه بودن، کاشت ناخن در زمانی حدود ۲ ساعت انجام می‌ شود. برای این منظور سطح ناخن به وسیله سوهان‌ های برقی تراشیده می‌شود تا جایی که تنها لایه بسیار نازکی از ناخن باقی بماند. علت این تراشیدن این است که وقتی از ژل یا پودرهای مخصوص برای فرم دادن به ناخن استفاده می‌کنند، ظاهری برجسته نداشته باشد.

ناخن‌ های کاشته شده در مواردی که قابل تشخیص از ناخن طبیعی نیستند و به اصطلاح عامه «خوب کاشته شده‌اند»، خطرناک‌‌ ترند و در صورت شکستن ناگهانی، آسیب جدی‌ تری را برای فرد به دنبال دارند، چرا که مواد مصنوعی مورد استفاده برای کاشت ناخن بر روی لایه‌ای متشکل از یک ردیف سلول، چنان محکم چسبیده‌اند که اگر در اثر ضربه یا کشیدگی ناگهانی بشکنند یا کنده شوند، بافت زیر ناخن شامل پوست، گوشت و عروق نیز همراه با آن‌ ها جدا می‌شود و آسیب‌ های جدی را به وجود می‌آورد.

۲- ناخن های مصنوعی:

ناخن‌ های مصنوعی به صورت‌ های مختلفی از جمله پلاستیكی و كاغذی وجود دارند که بنا به موقعیت‌ های مناسبتی با چسب‌های گوناگون از چسب قطره‌ای گرفته تا چسب آهن، بر روی ناخن چسبانده می‌شوند.

ناخن‌ های مصنوعی به ریشه ناخن صدمه می‌ زنند. این صدمه می‌تواند فیزیکی یا شیمیایی باشد. صدمه فیزیکی زمانی بروز می کند که ناخن مصنوعی روی ناخن اصلی گذاشته و یا از روی آن جدا می‌شود و باعث تغییر شکل صفحه ناخن می گردد. آسیب‌ شیمیایی هم در اثر چسب ناخن رخ می دهد که علاوه بر بد شکلی ناخن، گاهی باعث از بین رفتن آن می‌ شود.

۳- تزیین ناخن ها:

اما تزئین ناخن‌ ها نیز داستان خودش را دارد و بسیار متنوع و پیچیده است؛ از کاشت ناخن، فرنچ و مانیکور پتیکور و پانچ ناخن گرفته تا لاک و استمپ ناخن. اما پانچ ناخن دست و پا نیز روش جدیدی است که امسال مورد توجه قرار گرفته است، بدین صورت که پس از سوراخ کردن ناخن، آویزی را بر روی آن می‌گذارند که بسته به سلیقه افراد از یک نگین کوچک تا آویزهایی به شکل قلب، ستاره و… است و با زنجیرهای نازک به ناخن متصل می‌شوند.

۴- استفاده از لاک ناخن:

معمولا بیش از نیمی از افراد مبتلا به بیماری پسوریازیس با مشکلاتی مانند تغییر رنگ و شکل ناخن‌ های خود مواجه می‌ شوند. هرچند لاک ناخن نمی‌ تواند تاثیری در محافظت از ناخن‌ های آسیب‌ دیده داشته باشد اما می‌تواند در تشدید مشکلات ناخن بیماران پسوریازیس موثر باشد. به‌طور کلی به افراد مبتلا به پسوریازیس توصیه می‌شود برای پیشگیری از آسیب بیشتر ناخن‌ های خود، آنها را کوتاه نگه دارند و حتما پیش از خروج از خانه دستکش بپوشند.

عوارض روش های زیبایی ناخن:

شایع ترین و بیشترین عوارض مانیکور شکنندگی و لایه لایه شدن قسمت انتهایی صفحه ناخن و عفونت های چین بالایی آن می باشد. بسیاری از زنان برای مرتب کردن ناخن های خود به استفاده از لاک برها، کوتاه کردن و سوهان زدن ناخن، شکل دادن و تزیین کوتیکول روی می آورند که در هر کدام از این مراحل از مواد شیمیایی خاصی ممکن است استفاده شود و موجب شکنندگی ناخن می شوند. در هر کدام از اين مراحل از مواد شيميايي خاصي ممکن است استفاده شود که مي ‌توانند در نهايت موجبات تشدید پسوریازیس ناخن را فراهم آورند. شايع‌ ترين و بيشترين عوارض روش های زیبایی ناخن عبارتند از:

  • خط خط شدن و خرد شدن ناخن و کنده شدن لبه آزاد ناخن از بستر (اُنیکولیز) و تشدید بیماری پسوریازیس ناخن
  • عفونت های معمولی و قارچی
  • درماتیت (اگزمای تماسی)
  • تغییر شکل صفحه ناخن
  • شکنندگی
  • از بین رفتن صفحه اصلی ناخن
  • تغییر رنگ ناخن
  • التهاب دور ناخن
  • ريش ريش شدن ناخن