توصیه‌ های بهاره به مبتلایان به پسوریازیس
توصیه‌ های بهاره به مبتلایان به پسوریازیس

افراد مبتلا به بیماری پسوریازیس باید توجه داشته باشند که هر گونه آسیب‌ دیدگی پوستی در فصل بهار می‌ تواند به‌ عنوان عامل محرکی برای تشدید این بیماری عمل کند.

دکتر ملیسا پیلیانگ (متخصص پوست در کلینیک کلیولند) به همه افراد مبتلا به پسوریازیس توصیه می‌ کند که در شرایط آب‌ و هوایی بهاری، حتما از لباس‌ هایی با پارچه‌ های دارای قابلیت جذب رطوبت یا لباس‌ های گشاد و نخی استفاده کنند و همچنین لباس‌ های دارای رنگ‌ های روشن‌تر بپوشند. افراد مبتلا به بیماری پسوریازیس باید توجه داشته باشند که هر گونه آسیب‌ دیدگی پوستی در فصل بهار می‌ تواند به‌ عنوان عامل محرکی برای تشدید این بیماری عمل کند. حتی خراش‌ های سطحی و نیش حشرات کوچک هم در گروه همین آسیب‌ دیدگی‌ ها قرار می‌ گیرند و نباید آن‌ ها را بی‌ اهمیت تلقی کرد. ‌دکتر ملیسا پیلیانگ (متخصص پوست در کلینیک کلیولند) می‌ گوید: «خاراندن محل نیش‌ زدگی حشرات، مشکل را تا دو برابر بدتر می‌کند».

لباس نخی بپوشید و بعد از استخر، دوش بگیرید!

همراه با افزایش تدریجی دمای هوا در فصل بهار، میزان تعریق بدن هم بیشتر می‌شود و همین روند می‌تواند علائم بیماری پسوریازیس را تشدید کند. ‌دکتر ملیسا پیلیانگ (متخصص پوست در کلینیک کلیولند) به همه افراد مبتلا به پسوریازیس توصیه می‌کند که در شرایط آب‌وهوایی گرم، حتما از لباس‌هایی با پارچه‌های دارای قابلیت جذب رطوبت (moisture-wicking) یا لباس‌های گشاد و نخی استفاده کنند و همچنین لباس‌های دارای رنگ‌های روشن‌تر بپوشند. این دو ترفند، میزان تعریق در هوای گرم را به حداقل می‌رسانند.

نکته مهم بعدی به نوع استفاده از استخر در میان افراد مبتلا به پسوریازیس ارتباط دارد. همراه با گرم شدن تدریجی هوا در فصل بهار، رفتن به استخر می‌تواند به نرم کردن یا جداسازی پلاک‌های پسوریازیس از روی پوست کمک کند. با این‌حال، آب شور و کُلُر می‌توانند نقش تحریک‌کننده داشته باشند و درنهایت پوست را بیش از حد خشک کنند. دکتر پلیانگ با توجه به اهمیت همین موضوع می‌گوید: «پس از شنا کردن، ‌حتما تمام بدن خودتان را با آب شیرین بشویید و در ادامه حتما لایه ضخیمی از مرطوب‌کننده‌ها را روی تمام سطح پوست بدن و صورت پخش کنید». درواقع، تنها در این صورت است که استفاده از استخر در فصل بهار می‌تواند برای افراد مبتلا به پسوریازیس مفید باشد.

اگر پسوریازیس دارید، در بهار از حشرات دوری کنید!

دکتر ملیسا پیلیانگ (متخصص پوست در کلینیک کلیولند) می‌ گوید: «خاراندن محل نیش‌زدگی حشرات، مشکل را تا دو برابر بدتر می‌کند». این متخصص، نکات زیر را برای جلوگیری از تماس با حشرات و نیش‌زدگی احتمالی توصیه می‌کند:

لباس‌ های ‌آستین‌ بلند بپوشید و از پوشیدن شلوار های کوتاه در محیط‌ های باز خودداری کنید. اگر به مناطق جنگلی و آزاد می‌روید، حتما انتهای شلوار را داخل جوراب بگذارید و از جوراب‌ های ضخیم استفاده کنید. از محصولات ضدحشرات حاوی DEETT استفاده کنید. این ماده برای دفع حشرات طراحی شده است و بهترین گزینه برای جلوگیری از نیش پشه‌ ها به حساب می‌آید.

در طول ماه‌های زمستانی، بسیاری از افراد مبتلا به بیماری پسوریازیس باید از تماس صابون با زیربغل‌ها، کشاله ران، صورت، دست‌ها و پاها جلوگیری کنند. با این‌حال، هرچه این افراد در طول فصل بهار بیشتر از خانه خارج شوند، بیشتر به حمام کامل نیاز پیدا می‌کنند. دکتر پیلیانگ می‌گوید: «استفاده از صابون‌های ملایم مخصوص پوست‌های حساس در طول فصل بهار می‌تواند گزینه مناسبی برای این افراد باشد».

پسوریازیس دارید؟ ۵ دقیقه در بهار، آفتاب بگیرید!

شروع شدن فصل بهار،‌ دوره زمانی فوق‌ العاده‌ای برای افراد مبتلا به پسوریازیس است، چون افزایش نور خورشید و رطوبت هوا در کنار کاهش استرس می‌تواند از تشدید بیماری‌های التهابی پوست مانند پسوریازیس جلوگیری کند.

به‌ گفته ‌دکتر ملیسا پیلیانگ (متخصص پوست در کلینیک کلیولند)، مفید بودن نور خورشید در بهار به این معنا نیست که افراد مبتلا به پسوریازیس باید بیش از حد در معرض تماس با نور خورشد قرار بگیرند. تماس بیش از حد با این نور طبیعی می‌تواند به آفتاب‌سوختگی منجر شود که خودش محرکی برای تشدید پسوریازیس است و خطر ابتلا به سرطان پوست را هم افزایش می‌دهد.

البته علاوه بر نکته بالا، عوامل مهم دیگری هم وجود دارند که همگی باید در دوره انتقال از فصل زمستان به فصل بهار رعایت شوند. با توجه به اهمیت نور خورشید، اولین سوال این است که روزانه باید چه‌قدر نور خورشید دریافت کنیم؟ متخصصان معتقدند که افراد مبتلا به پسوریازیس باید روزهای بهاری خودشان را با ۵ دقیقه تماس مستقیم با نور خورشید شروع کنند و این میزان را تدریجا به ۱۰ دقیقه در روز برسانند. به‌ گفته دکتر پیلیانگ، در این مدت کوتاه می‌توان بدون استفاده از کرم ضدآفتاب در نور خورشید قرار گرفت، اما استفاده از این کرم‌ها برای زمان‌های طولانی‌تر ضرورت دارد.