تکنیک های سایکودرماتولوژی برای بیماران مبتلا به پسوریازیس
تکنیک های سایکودرماتولوژی برای بیماران مبتلا به پسوریازیس

تحقیقات جدید نشان میدهد سایکودرماتولوژی (psychodermatology) میتواند به کاهش علائم بیماران مبتلا به پسوریازیس، اگزما، آکنه و اختلال رنگدانه ویتیلیگو کمک کند.

کسانی که پسوریازیس را در دوران نوجوانی تجربه کرده‌اند، احتمالا می‌ دانند که مشکلات پوستی فقط به حوزه زیبایی و ظاهری محدود نمی‌ شوند، بلکه می‌ توانند بر عزت نفس افراد شدیدا تاثیر منفی بگذارند. حتی بیماری‌ های مزمن پوستی،‌ از آکنه گرفته تا اگزما، همگی می‌ توانند تاثیر منفی زیادی برای سلامت روان‌ شناختی افراد داشته باشند. با این‌حال و تا چند سال پیش، این موضوع زیاد مورد بحث قرار نمی‌ گرفت. هنوز هم بیماری‌ ها و مشکلات پوستی با داغ ننگ برای افراد همراه هستند و معمولا از عدم آگاهی شدیدی نشات می‌ گیرند که باید به چالش گرفته شود.

تحقیقات جدید نشان میدهد سایکودرماتولوژی (psychodermatology) میتواند به کاهش علائم بیماران مبتلا به پسوریازیس، اگزما، آکنه و اختلال رنگدانه ویتیلیگو کمک کند. گروهی از محققان دپارتمان روانشناسی دانشگاه شفیلد نتایج تحقیقات صورت گرفته بر روی ۹۰۰ بیمار در ۲۲ مطالعه مختلف را مورد بررسی قرار داده و دریافتند: شاخه نوظهور در حوزه روانپزشکی موسوم به «سایکودرماتولوژی» نقش موثری در بهبود علائم فیزیکی بیماریهای پوستی ایفا میکند.

پسوریازیس و سایکودرماتولوژی:

دکتر سوزانا بارون، متخصص پوست و از اعضای بیمارستان سنت توماس در لندن، می‌ گوید: «برخی از افراد مبتلا به پسوریازیس هنوز هم ترجیح می‌ دهند که وارد استخرهای شنا نشوند، چون مردم هنوز هم فکر می‌ کنند که بیماری این افراد مُسری است. بیماری‌ های پوستی می‌ توانند تاثیر زیادی بر نحوه نگرش افراد نسبت به خودشان بگذارند. حتی روابط اجتماعی و شغل این افراد تحت تاثیر بیماری‌ شان قرار دارد».

امروزه بسیاری از افراد می‌ دانند که استرس و ترومای عاطفی می‌ توانند روی پوست تاثیر بگذارند و بیماری‌ های پوستی را تشدید کنند. علاوه بر این، می‌ دانند که سلامت جسمی و عاطفی ما واقعا تا حد زیادی به همدیگر مرتبط هستند. بنابراین، اصلا عجیب نیست که زندگی کردن با بیماری پوستی می‌ تواند عوارض زیادی برای روان ما داشته باشد.

اما فهم بیشتر ما درباره نقش استرس و اختلال اضطرابی در تشدید بیماری‌های پوستی، فقط به شکل‌گیری نوعی چرخه معیوب منجر شده است که هیچ کمکی به درمان ما نمی‌ کند. با این‌ حال، حوزه نوظهوری به‌نام سایکودرماتولوژی (psychodermatology) در علم پزشکی، این مسائل را به رسمیت می‌ شناسد و بر این نکته تاکید می‌گذارد که نیاز به حمایت روانی در افراد مبتلا به بیماری‌ های پوستی معمولا برآورده نمی‌ شود.

تکنیک های سایکودرماتولوژی در بیماران مبتلا به پسوریازیس:

در سایکودرماتولوژی از روش‌ها و تکنیک‌ های خاصی برای مقابله با عوارض روان‌ شناختی ناشی از بیماری‌ ها و مشکلات پوستی نظیر پسوریازیس استفاده می‌ شود. در ادامه با چند مورد از آن‌ ها آشنا می‌ شویم.

ذهن‌آگاهی (Mindfulness):

این روش برای کاهش استرس و مقابله با اختلال اضطرابی در افراد مبتلا به بیماری‌ های پوستی به کار می‌ رود. این روش می‌ تواند بر ذهن‌ آگاهی عمومی و با هدف کاهش استرس متمرکز باشد یا متناسب با بیماری‌ های خاص مثل پسوریازیس طراحی شود.

معکوس‌ سازی عادت:

بسیاری از بیماری‌ های پوستی می‌ توانند افراد را به انجام دادن رفتارهای تکراری و مخرب مبتلا کنند، مثل خاراندن پوست یا کندن آن. مقابله با این عادت‌ ها برای بیماران واقعا سخت است و تداوم آن‌ ها می‌ تواند باعث تشدید بیماری یا جلوگیری از روند بهبود آن شود. خوش‌ بختانه، روش معکوس‌ سازی عادت بر این موضوع متمرکز می‌ شود که چگونه عادت‌ های تکراری و مخرب را از بین ببرد یا میزان آن‌ها را کمتر کند.

روابط:

انواع روابط اجتماعی واقعا برای زندگی انسان‌ ها ضروری هستند. زندگی کردن با هر بیماری پوستی می‌ تواند شکل‌گیری روابط اجتماعی جدید را با مشکل مواجه کند. با این‌حال، سایکودرماتولوژی می‌ تواند به ایجاد اعتماد به‌ نفس و غلبه کردن بر اختلال اضطراب اجتماعی کمک کند. علاوه بر این، می‌تواند توصیه‌ های کاربردی مختلفی را در زمینه پیشبرد روابط اجتماعی به افراد مبتلا به بیماری‌ های پوستی ارائه دهد.