درمان آرتریت پسوریازیس با ماساژ شیاتسو
درمان آرتریت پسوریازیس با ماساژ شیاتسو

ماساژ شیاتسو (shiatsu) یکی از ماساژهای معروف دنیا به شمار رفته که تمام مزایای آن برای درمان آرتریت پسوریازیس از طریق علمی به اثبات رسیده است. حدود ۱۰ درصد از افرادی که به پسوریازیس مبتلا می شوند از التهاب مفاصل هم رنج می برند. افرادی که به بیماری آرتریت پسوریازیس مبتلا هستند برای کاهش عوارض […]

ماساژ شیاتسو (shiatsu) یکی از ماساژهای معروف دنیا به شمار رفته که تمام مزایای آن برای درمان آرتریت پسوریازیس از طریق علمی به اثبات رسیده است. حدود ۱۰ درصد از افرادی که به پسوریازیس مبتلا می شوند از التهاب مفاصل هم رنج می برند. افرادی که به بیماری آرتریت پسوریازیس مبتلا هستند برای کاهش عوارض این بیماری و کنترل آن می توانند از ماساژ شیاتسو استفاده کنند.

ماساژ شیاتسو با بهبود جریان گردش خون، کاهش استرس و تنظیم سیستم دفاعی بدن آرتریت پسوریازیس را درمان می کند. ماساژ شیاتسو با اعمال فشار و تحریک نقاط درگیر آرتریت و اطرافش افزایش احساس سلامتی و آرامش را در بیماران پسوریازیس پدید می آورد.

تاریخچه:

شیاتسو (shiatsu) به معني فشار انگشت روشي از ژاپن باستان است كه در آن با مالش عميق نقاط و مدار هاي طب سوزني جسم و روح و روان در تمام سطوح تحت درمان قرار مي گيرند. کلمه “shi” به معنای “انگشت” و “atsu” به معنای فشار است. البته به هیچ عنوان نباید شیاتسو یا فشار درمانی را با طب سوزنی اشتباه گرفت شیاتسو مالش مسیرهای انرژی در بدن بر اساس دانش شیاتسو و کاربرد هر نقطه از نقاط انرژی برای درمان و تسکین بیماری ها است.

حدود ۴۰۰۰ سال پيش چيني ها كشف كردند كه فشار دادن بعضي از نقاط بدن به تسكين درد و استرس كمك مي كند و شیاتسو بر این اساس شکل گرفته است.

بسیاری از تکنیک‌ ها و متدهای درمانی ماساژ شیاتسو با الگوگیری از طبیعت ما انسان‌ها به وجود آمده است. به عنوان مثال اکثر مردم هنگام ابتلا به سردرد به طور ناخودآگاه دست‌ هایی خود را به سمت شقیقه‌ ها می‌ برند و این ناحیه را ماساژ می‌ دهند. در ماساژ شیاتسو هدف این است که انرژیی که از طریق کانالهای انرژی در بدن مسدود شده است برداشته شود و همچنین تعادل انرژی به بدن برگردانده شود. حذف این موانع و بازگرداندن تعادل در بدن با فشار انگشتان دست و بعضی اوقات آرنج، زانو و پاها بر روی نقاط فشار انجام می شود.

همچنین نقاطی در بدن به عنوان نقاط فشار در امتداد کانالهای انرژی بدن شناخته شده است.

علل آرتریت پسوریازیس:

هنگامی که سیستم ایمنی بدن، با سلول ها و بافت های سالم می جنگد، آرتریت پسوریازیس بوجود می آید. پاسخ غیرطبیعی سیستم ایمنی باعث التهاب در مفاصل و پوست می گردد.

تغییرات خاص در سیستم ایمنی بدن نیز برای ابتلا به این بیماری مهم می باشد. برای مثال کاهش سلول های ایمنی به نام سلول های کمک کننده T در بیماران مبتلا به ایدز، ممکن است نقش مهمی را در بیماران مبتلا به پسوریازیس بازی کند.

برای بررسی علت این بیماری، محققان عوامل عفونی و عوامل محیطی را نیز مد نظر دارند.

علائم آرتریت پسوریازیس:

آرتریت پسوریازیس در هر سنی و جنسی دیده می شود، اما معمولا بیماران مبتلا ۳۰ تا ۵۰ ساله می باشند که با علائم زیر متوجه بیماری خود می شوند:
– در بسیاری از مبتلایان، پسوریازیس ماه ها و یا سال ها قبل از آرتریت خود را نشان می دهد.
– اغلب آرتریت (ورم مفاصل)، زانو، مچ پا و مفاصل پا را درگیر می کند و معمولا چند مفصل در یک زمان درگیر می شوند.
– مفاصل ملتهب دارای درد، ورم، گرما، حساسیت به لمس و رنگ قرمز می باشند و برخی اوقات، التهاب مفاصل انگشتان دست و یا پا می تواند موجب ورم کل دست و پا شود.
– سفتی مفاصل در صبحگاه نیز یکی از علائم بیماری می باشد.
– التهاب تاندون ها مخصوصا التهاب تاندون پاشنه پا نیز می تواند از علائم آرتریت باشد.

چگونه شياتسو را انجام دهيم:

به خاطر اينكه هيچ ابزاري براي انجام شياتسو لازم نيست مي توانيد آن را به تنهايي هر جا و در هر زماني انجام دهيد.
دو راه براي انجام ماساژ شياتسو وجود دارد:
۱- فشار دادن
۲- مالش دادن در حركت دايره اي
سه ثانيه به آرامي محل را فشار دهيد و به تدريج در ۳ ثانيه بعد رهايش كنيد، شما مي توانيد براي ايجاد حس درد، فشار كافي را اعمال كنيد.
نقطه را تا زماني كه علامت بيماري كم شود يا محدوده ي آن براي لمس كردن گرم شود تحريك كنيد ميزان فشار براي اعمال بستگي به علائم بيماري دارد كه شما تحمل مي كنيد.
بخاطر اين كه بيشتر نقاط اعمال فشار متقارن هستند پس بايد نقاط را از دو طرف بدن تحريك كنيد و اگر در يك طرف بدن احساس درد كرديد، بر تحريك اين نقطه تمركز كنيد.

اصول ماساژ شياتسو:

چگونه يك نقطه ي را كه بايد در آن قسمت فشار اعمال شود، پيدا كنيم بهتر است ابتدا توضيح دهيم كه چگونه مكان اعمال فشار را بيابيم.
مكان توصيف شده در زير يك الگوي كلي است چرا كه مكانِ دقیق اعمال فشار از هر شخص به شخص ديگر تغيير مي كند.
با ما همراه باشيد و سعي كنيد با فشار دادن محل هاي مناسب، مكان اعمال فشار خود را بيابيد.

لمس كردن و مالش دادن:

اطراف محلي كه در آن به دنبال نقطه ي اعمال فشار مي گرديد لمس كنيد و مالش دهيد.

ممكن است شما در جايي كه پوست تيره قرمز سرد، تب دار و خشك است و يا در جايي از پوست كه احساسي متفاوت در هنگام لمس دارد، يك مكان اعمال فشار داشته باشيد.

نيشگون گرفتن:

بعد از اينكه مكان حدودي اعمال فشار را پيدا كرديد با شست و انگشتِ اشاره به آرامي آن مكان را نيشگون بگيريد.

مكان هاي اعمال فشار در شكل و اندازه ي نوك انگشت هستند به دليل اين كه مكانهاي اعمال فشار حساس هستند.

طبيعي است كه بايد دردي را در حين نيشگون گرفتن تحمل كنيد شما مي توانيد سعي كنيد با فشار دادن مكان حساس با انگشت شست و اشاره مكان اعمال فشار را بيابيد.

نحوه شیاتسو گرفتن مچ دست:

ماساژ این نقطه که در بخش کناری ساعد و دست و در مرز مچ دست و ابتدای ساعد قرار دارد کمک زیادی به افزایش انرژی مچ دست و بهبود جریان گردش خون در مفصل مچ دست می‌کند. برای ماساژ این نقطه کافی است از انگشت شست خود کمک بگیرید و خیلی آرام این نقطه را ماساژ دهید.

بهترین شیوه برای ماساژ این نقطه قرار دادن انگشت شست روی نقطه مورد نظر و ماساژ دورانی این ناحیه به‌ مدت یک تا ۳ دقیقه است.

در این مرحله برای اتمام ماساژ درمانی روی مچ دست لازم است نقطه دیگری از ناحیه مچ دست را که در سمت داخلی مچ دست قرار دارد یک تا ۳ دقیقه ماساژ دهید. این نقطه درست نزدیک گودی مچ دست که در قسمت داخلی ساعد نمایان است قرار دارد.

برای ماساژ این نقطه کافی است انگشت شست خود را روی این نقطه کهه نزدیک به تاندون مچ دست است قرار دهید و به‌صورت دورانی و آرام آن را ماساژ دهید. دقت داشته باشید کهه فشار انگشت شست در این ناحیه به‌گونه‌ای باشد یه بیمار احساس درد نکند این ماساژ را در هر ۲ دست تیرار کنید.

نحوه شیاتسو گرفتن مچ پا:

این نقطه در قسمت داخلی مچ پا و در بالای قوزی پا جای دارد یکی از مهم‌ترین نقاط برای دریافت ماساژ در بیماران مبتلا به آرتریت پسوریازیس است.
برای ماساژ این نقطه نیز مانند دیگر نقاط از انگشت شست کمک بگیرد و با ماساژهای دورانی این نقطه را دست کم یک دقیقه ماساژ دهید. حداکثر زمان برای ارائه ماساژ به این نقطه ۳‌دقیقه است. این ماساژ به کاهش درد بیمار و تقویت مفصل مچ پا کمک می‌ کند.

برای پیشگیری از تشدید بیماری در ناحیه مفصل پا کافی است نقطه دیگری از ناحیه مچ را شناسایی کرده و آن را به‌ مدت یک تا ۳ دقیقه ماساژ دهید.

این نقطه در ناحیه مچ پا و روی پا نزدیی به قوزی قرار گرفته است بیمار می‌تواند با انگشت شست روی این نقطه با فشارهای خفیف و حرکت‌ های دورانی تاثیر گذاشته و با افزایش جریان خون و حرارت در این ناحیه به بهبود دردها و پیشگیری از تشدید بیماری در آینده نیز کمک کند.

نحوه شیاتسو گرفتن آرنج:

برای این کار کافی است نقطه مورد نظر را روی دستتان پیدا کنید و آن را به‌مدت یک تا ۳ دقیقه با فشارهای ملایم و دورانی انگشت شست ماساژ دهید.

این ماساژ موجب بهبود جریان گردش خون در مفصل آرنج شده و به بهبود دردهای این ناحیه منجر می شود. این نقطه در بخش داخلی بازو بالای آرنج متمایل به سمت چپ بازوی شما قرار دارد.

موارد توجه:

۱)اگر باردار هستيد هرگز محل هاي روده بزرگ و كبد را تحريك نكنيد چرا كه باعث سقط جنين مي گردد.
۲)از ماساژ شياتسو بلافاصله قبل و بعد از غذا حمام كردن ورزش كردن يا نوشيدن مشروبات الكلي استفاده نكنيد.
۳)اگر شما از تب درد و التهاب خارش شديد كه منجر به برخي بيماري ها مي شود رنج مي بريد با پزشك خود مشورت كنيد.
۴)هرگز از ماساژ شياتسو براي زخمهاي باز رگهاي واريس تومورها پوست هاي عفوني يا مكان هايي كه احتمال شكستگي استخوان است استفاده نكنيد.
۵)حرکات فشاری در ماساژ شیاتسو می تواند به صورت شدید انجام شود، که در این حالت بیماران مایل به خندیدن، فریاد زدن یا هر عکس العمل دیگری هستند که این عکس العمل ها به هیچ عنوان در طول درمان غیر طبیعی نیستند.
۶)باید حتما یك متخصص ماهر یافت تا آسیب و عوارض جانبی به بدن ما وارد نشود.
۷)تنها اخطار پرهیز که درباره کاربرد روش شیاتسو ماساژ درمانی می توان داد این است که هرگز نباید آن را روی بیماران سرطانی اجرا کرد؛ زیرا جریان مایعات و انرژی های بدن را چنان تحریک می کند که ممکن است باعث گسترش سلول های سرطانی به فراسوی غده بدخیم شود.