درمان پسوریازیس پلاکی با گوزیکومب/Guselkumab (تریمفایا /Tremfya)
درمان پسوریازیس پلاکی با گوزیکومب/Guselkumab (تریمفایا /Tremfya)

گوزیکومب، پسوریازیس پلاکی را در مردم دچار اشکال متوسط تا شدید این بیماری که در عین حال کاندید نوردرمانی یا درمان سیستمیک هستند، مداوا می‎کند.

داروی بیولوژیک جدید موسوم به گوزیکومب (تریمفایا) در سال ۲۰۱۷ از سوی FDA تأیید شد. گوزیکومب، پسوریازیس پلاکی را در مردم دچار اشکال متوسط تا شدید این بیماری که در عین حال کاندید نوردرمانی یا درمان سیستمیک هستند، مداوا می‎کند.

درمان پسوریازیس پلاکی با گوزیکومب/Guselkumab (تریمفایا /Tremfya):

گوزیکومب در حال حاضر تنها داروی بیولوژیک است که اینترلوکین – ۲۳ یا IL-23 را هدف قرار می‎دهد. IL-23 یکی از سایتوکین‎های درگیر در پسوریازیس به شمار می‌رود.

پس از دو دوز اولیه آغاز درمان، گوزیکومب به صورت تزریق ساب‎کوتانئوس (تزریق زیر جلدی) و هر هشت هفته یک بار به بیمار داده می‎شود.

Guselkumab توسط شرکت Janssen Global Services LLC تهیه شده است. در ژوئیه ۲۰۱۷، جانسن تأیید FDA ایالات متحده را برای فروش guselkumab برای درمان پسوریازیس پلاک تأیید کرد. استفاده از آرتروز پسوریاتیک نیز در آوریل ۲۰۱۸ در ژاپن مورد تایید قرار گرفته است. Guselkumab توسط Janssen Sciences Ireland UC در Cork ایرلند ساخته شده است.

طریقه مصرف:

اگر مصرف فراموش شد، در اسرع وقت تزريق شود، سپس برنامه دوز را مطابق با آن تنظيم کنيد. دارو را از یخچال و فریزر ۳۰ دقیقه قبل از تزریق بگذارید تا به دمای اتاق برسد. این دارو را از راه دیگری گرم نکنید، مانند گرم کردن مایکروویو، قرار دادن در آب گرم، یا ترکاندن آن و در نور مستقیم خورشید. دارو را تکان ندهید. دارو باید بی رنگ باشد. قبل از تزریق هر دوز، محل تزریق را با مالش الکل تمیز کنید. محل تزریق را هر زمان برای کاهش آسیب در زیر پوست تغییر دهید. به پوستی که مرطوب، کبود شده، قرمز، سخت، ضخیم، پوسته پوسته و یا تحت تاثیر پسوریازیس قرار نگرفته تزریق نشود.

عوارض جانبی:

عوارض جانبی بیشتر شایع در مورد این دارو شامل سردرد، عفونت‌های سیستم تنفسی فوقانی، واکنش‌های محل تزریق دارو، درد مفصل، اسهال، و آنفولانزای معده است.

احتیاط:

قبل از استفاده از گلوتامات، اگر به آن حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود بگویید؛ یا اگر آلرژی دارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد که می تواند واکنش های آلرژیک و سایر مشکلات را ایجاد کند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

نگه داری:

ذخیره یخچال در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتیگراد (۳۶-۴۶ درجه فارنهایت)

هزینه:

قیمت هر ۱۰۰ میلی گرم دوز (که یک بار در هر دو ماه داده می شود) حدود ۱۰،۰۰۰ دلار است.