دکتر علی عصیلیان؛ علت اصلی ریزش مو در بیماران پسوریازیس
دکتر علی عصیلیان؛ علت اصلی ریزش مو در بیماران پسوریازیس

دکتر علی عصیلیان متخصص پوست و مو در گفتگو با سایت درمانی پسوریازیس گفت که علت اصلی و همیشگی ریزش مو در بیشتر بیماران پسوریازیس را نمی توان به پسوریازیس نسبت داد.

دکتر علی عصیلیان متخصص پوست و مو در گفتگو با سایت درمانی پسوریازیس درباره علت ریزش مو در بعضی از بیماران پسوریازیس تاکید کردند که علت اصلی و همیشگی ریزش مو در بیشتر بیماران پسوریازیس را نمی توان به پسوریازیس نسبت داد.

پسوریازیس و ریزش مو:

دکتر علی عصیلیان در مورد افرادی که به دلیل پسوریازیس شاهد ریزش موهای خود می شوند عنوان کرد که معمولا علت اصلی ریزش مو در بیماران پسوریازیس پوسته دادن شدید پوست سر بوده و وقتی که پسوریازیس پوست سر شدید است، پوسته های بسیار ضخیمی شروع به رشد می کنند. از بین بردن شدید این سطوح، اغلب باعث ریزش مو می شود. پسوریازیس می تواند موجب خارش باور نکردنی شود، اما غالبا خاراندن پوست سر باعث کشیده شدن پوست و ریزش مو می شود. تکرار این کشیدن ها می تواند منجر به یک نوع ریزش مو به نام “کشش آلوپسی” شود. درمان بیش از حد پسوریازیس هم گاهی اوقات باعث از دست دادن موها می شود.

برخی از داروهای مورد استفاده در درمان پسوریازیس پوست سر، مانند سالیسیلیک اسید می تواند به طورموقت موجب آسیب مو و منجر به ریزش مو شود. همچنین، هر نوع درمان بیش از حد شدید و یا مداوم می تواند موجب ازهم گسیختگی و ریزش مو شود. در اغلب موارد، ریزش مو تا زمان توقف درمان ادامه دارد.

ابتلا به پسوریازیس می تواند استرس زا باشد.

دکتر علی عصیلیان می گوید” در برخی افراد، استرس منجر به ریزش مو می شود” تحقیقات نشان می دهد که استرس می تواند باعث شود تا بسیاری از موها به فاز چرخه استراحت رشد مو (telogen) وارد شود. مو به مدت ۳ ماه در مرحله استراحت باقی می ماند. در پایان این مرحله، بدن تمام موهای در فاز استراحت را میریزد.

وقتی که در یک زمان موهای بیش از حد به مرحله استراحت برسند، بدن یکباره مقدار زیادی مو را میریزد. برای کنترل پسوریازیس پوست سر در حالی که ممکن است به نظر برسد کنترل ریزش مو به علت پسوریازیس، تقریبا غیرممکن بوده راهنمایی متخصصین پوست مفید است. مدیریت پسوریازیس پوست سر می تواند به طور موثری سبب کاهش ریزش مو شود.

کنترل ریزش مو در بیماران پسوریازیس:

در اینجا راهنمایی هایی از طرف متخصصین پوست برای کنترل پسوریازیس پوست سر وجود دارد:

برطرف کردن پوسته ها با کشیدن مسواک به آرامی روی پوست؛ برطرف کردن و از بین بردن پوسته ها یک بخش ضروری از درمان پسوریازیس پوست سر است. راه حل این است که به آرامی انجام شود. چیدن پوسته ها می تواند پوست را بدتر کند و منجر به افزایش پسوریازیس شود. با گذشت زمان، همچنین چیدن پوسته ها می تواند موجب گسترش alopecia شود، یک نوع از ریزش مو.

وقتی که درخواست داروی موضعی برای پسوریازیس می شود، از جمله شامپوهای درمانی، حتما از رسیدن دارو به پوست سر و شسته شدن کامل از روی همه نقاط، مطمئن شوید.

اگر درمان بیش از حد خشن به نظر می رسد، با یک متخصص پوست صحبت کنید. پوست سر مبتلایان به پسوریازیس ضخیم است، بنابراین برای درمان پسوریازیس پوست سر، ممکن است نسبت به مناطق دیگر از داروی قوی تر استفاده شود. اگر دارو موجب نگرانی میشود، با یک متخصص پوست صحبت کنید.

تعدادی درمان برای پسوریازیس پوست سر وجود دارد که در حال حاضر اسپری گیاهی سوریا بسیار موثر بوده است. جای گزینی درمان میتواند به عنوان درمان چرخشی کمک کننده باشد. اگر برای جلوگیری از ریزش مو چیزی به نظرتان نمی رسد، با متخصص پوست مشورت کنید. علل بسیاری برای ریزش مو وجود دارد.

علت ریزش مو در بیماران ممکن است ربطی به پسوریازیس و یا درمان آن نداشته باشد. نازک بودن ارثی پوست یا طاسی، از شایعترین علت ریزش مو است، که روی میلیون ها نفر تاثیر می گذارد. متخصص پوست می تواند باعث کمک به تشخیص عامل اصلی ریزش مو و پیشنهاد گزینه های درمان شود.

مراقبت از مو:

سعی کنید شامپوهایتان را تغییر دهید.

به نوبت از شامپوهای داروئی و غیر داروئی استفاده کنید تا در جلوگیری از خشک شدن بیش از حد پوست سر و مو، کمک کند. برای اطمینان، قبل از استفاده از این روش با متخصص پوست مشورت کنید.

بعد از هر شامپو از لوسیونهای نرم کننده استفاده کنید که می تواند به حفظ رطوبت پوست سر کمک کند. یک نرم کننده غیر داروئی نیز ممکن است برای کاهش بوی باقی مانده از برخی شامپوهای قیری، مفید باشد.

اجازه دهید هوا موها را خشک کند. پوست مبتلا به پسوریازیس به شدت خشک است. سشوار می تواند خشکی را تشدید کند و ریزش مو را افزایش دهد. محدود کردن استفاده از سشوار و ژل های حالت دهنده برای کاهش خشکی کمک می کند.

درباره گزینه های حالت دهنده مو، ابتدا با متخصص پوست مشورت کنید. در حالی که رنگ مو، حالت دهنده های دائمی، صاف کننده ها و اسپری های مو می تواند خودش موجب تقویت عزت نفس شود، همچنین می توانند پسوریازیس پوست سر را تحریک کنند. تا به حال در بعضی موارد، مواد شیمیایی به موهای شکننده آسیب زده است که منجر به ریزش مو شده است. قبل از استفاده از هر یک از این محصولات مراقب مو، محصول را در یک قسمت کوچک از پوست آزمایش کنید یا از متخصص پوست سئوال کنید که چگونه می توان از این محصول استفاده کرد.

مراقبت از خود:

ناخن ها را کوتاه نگه دارید. برای بسیاری از افراد، خاراندن اجتناب ناپذیر است. ناخن های کوتاه می تواند یکی از راه های خاراندن پوست سر باشد که از زخم کردن جلوگیری کند.

پوشیدن کلاه یا روسری یا تراشیدن سر تا زمانی که مو رشد میکند، این استراتژی می تواند برخی از تشویش های ناشی از ریزش فراوان مو را کاهش دهد.