رابطه آرتریت پسوریاتیک با مشکل پوستی پسوریازیس
رابطه آرتریت پسوریاتیک با مشکل پوستی پسوریازیس

واقعیت این است که بسیاری از افراد مبتلا به آرتریت پسوریاتیک به پسوریازیس هم مبتلا هستند که می‌تواند باعث شکل‌گیری بثورات پوستی و ناخن‌های حفره‌دار شود.

بعضی افراد تصور می‌کنند که آرتریت پسوریاتیک فقط روی مفصل‌ ها تاثیر می‌ گذارد و ارتباطی با مشکلات پوستی ندارد. با این‌حال، واقعیت این است که بسیاری از افراد مبتلا به آرتریت پسوریاتیک به پسوریازیس هم مبتلا هستند که می‌تواند باعث شکل‌گیری بثورات پوستی و ناخن‌های حفره‌دار شود.

آرتریت پسوریاتیک علاوه بر مشکلات مفصلی، می‌تواند باعث درد و گرفتگی شدید در رباط متصل به استخوان شود. این بیماری حتی می‌ تواند به بیماری التهابی چشم منجر گردد، افراد بیمار را در معرض خطر ابتلا به سندرم متابولیک، پوکی استخوان، افسردگی قرار دهد و خطر بروز حمله‌ های قلبی و سکته مغزی را در میان آنان بالاتر ببرد. مطالعات نشان داده‌اند که آرتریت پسوریاتیک حتی با بیماری‌های التهابی روده (IBD) و آسیب‌دیدگی ریه‌ها مرتبط است.

بخش دیگری از مردم برخلاف گروه قبلی، تصور می‌ کنند که بیماری آرتریت پسوریاتیک همیشه با بیماری پسوریازیس پوستی همراه است. به‌گفته جوزف مارکنسون، روماتولوژیست و از اعضای دانشکده پزشکی ویل کورنل، اگرچه افراد مبتلا به آرتریت پسوریاتیک معمولا سابقه ابتلا به پسوریازیس را هم دارند، اما همیشه به این بیماری پوستی مبتلا نمی‌ شوند. براساس گزارش کالج روماتولوژی آمریکا، حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد از افراد مبتلا به پسوریازیس، به آرتریت هم مبتلا می‌ گردند.

تصور اشتباه دیگر، این است که شدت بیماری پسوریازیس همیشه به شدت بیماری آرتریت پسوریاتیک بستگی دارد. متخصصان معتقدند که در برخی موارد، نوعی همبستگی بین شدت پسوریازیس و آرتریت وجود دارد. برای مثال، زمانی که علائم آرتریت پسوریاتیک شدت می‌ گیرد، ممکن است که وضعیت پوست هم بدتر شود. با این‌حال، نکته مهم این است که این نوع ارتباط همیشه در همه بیماران وجود ندارد.