رفع خارش و خشکی پوست ناشی از پسوریازیس با روغن بنفشه
رفع خارش و خشکی پوست ناشی از پسوریازیس با روغن بنفشه

روغن بنفشه در اکثر بیماری‌ های پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و لوپوس بسیار مفید است.

بنفشه (Violaceae) دارای گل های معطر به رنگ بنفش تیره است که میلیون ها نفر در سراسر دنیا از خاصیت ضدالتهابی و ضدعفونی کننده برگ و گل این گیاه بهره می برند. دستیار تخصصی طب سنتی ایران گفت: روغن بنفشه در اکثر بیماری‌ های پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و لوپوس بسیار مفید است. خشکی پوست به دلیل وجود ماده سرد و خشک که به سطح پوست نفوذ کرده است و دفع آن از پوست به زمان زیاد احتیاج دارد به وجود می آید؛ که برای رفع خارش و خشکی پوست روغن بنفشه بسیار نافع است.

روغن بنفشه و پسوریازیس:

از دیدگاه طب سنتی خشکی پوست علت‌ های زیادی دارد و بهتر است افرادی که خشکی شدید پوست ناشی از پسوریازیس دارند برای درمان از روغن بنفشه استفاده کنند. بهتر است که بیماران پسوریازیس هنگام استحمام از آب خیلی داغ استفاده نکنند و آب معتدل باشد و وقتی از حمام بیرون می آیند خیلی پوست را با حوله خشک نکنند یعنی نم بدنشان را با حوله بگیرند و بعد روغن بنفشه که بسیار مرطوب کننده خوبی است تمام بدن را با آن آغشته کنند.

برخی از افراد خشکی پوست و خارش دارند و این خارش اذیتشان می‌کند. اگر که خشکی پوست به همراه خارش دارید از روغن بنفشه که ضد التهاب موضعی است استفاده کنید. روغن بنفشه و همچنین نوشیدن جوشانده گل بنفشه به جای چای روزانه؛  خشکی پوست صورت و دستها و حتی مشکلات ناشی از خشکی زیاد پوست را از بین می برد.

بنفشه، دوستی مطمئن برای پوست:

یکی از خواص درمانی روغن بنفشه خاصیت تقویت کنندگی پوست، ضد چین و چروکی و ضد خشکی و نرم کننده گی پوست است. إمام رضا علیه‏السلام در این باره می فرماید: إذا أرَدتَ ألاّ یَظهَرَ فی بَدَنِکَ بَثرَةٌ ولا غَیرُها، فَابدَأ عِندَ دُخولِ الحَمّامِ بِدُهنِ بَدَنِکَ، بِدُهنِ البَنَفسَجِ؛ اگر مى‏خواهى که در بدنت جوش و جز آن رُخ ننماید، هنگام در آمدن به حمّام، چرب کردن بدن خود را به روغن بنفشه، آغاز کن.

تهیه روغن بنفشه:

به اندازه ی یک واحد روغن زیتون (مثلا یک لیوان) در یک ظرفی ریخته و آن را از گل بنفشه پر نمائید تا جاییی که با روغن زیتون ریخته شده در یک سطح قرار گیرند (حدود یک واحد – همان یک لیوان) و بعد از آن چهار واحد (چهار لیوان) آب به آن اضافه کنید و این مخلوط را روی شعله ملایم قرار دهید تا به جوش آمده و تمام آب ان بخار گردد در آخر بعد از سرد شدن، روغن را صاف کرده ودر ظرفی برای مصارف خود نگه دارید.

نکته ی اول: این مورد روش تهیه روغن بنفشه بر پایه ی روغن زیتون بود، شما میتوانید به جای روغن زیتون از روغن کنجد استفاده کنید در این صورت روغن بنفشه بر پایه روغن کنجد خواهد بود.

در این روش بهتر است از گل بنفشه تازه استفاده نمائید البته استفاده از گل بنفشه خشک یا پودر گل بنفشه نیز مرغوبیت لازم را به روغن خواهد داد.