سرعت عجیب ریزش سلول‏ های پوست در بیماری پسوریازیس
سرعت عجیب ریزش سلول‏ های پوست در بیماری پسوریازیس

سرعت ریزش سلول‏ های پوست در بیماری پوستی پسوریازیس گاهی به سه تا چهار روز یکبار هم می‏رسد این یعنی ۵ تا ۱۰ برابر سریعتر از حالت طبیعی آن. بیماران اغلب حدود ۱۰ تا ۱۴ روز پس از ایجاد بریدگی، خراشیدگی، سائیدگی و یا آفتاب سوختگی شدید در پوست، متوجه پیدایش ضایعات جدیدی بر روی […]

سرعت ریزش سلول‏ های پوست در بیماری پوستی پسوریازیس گاهی به سه تا چهار روز یکبار هم می‏رسد این یعنی ۵ تا ۱۰ برابر سریعتر از حالت طبیعی آن. بیماران اغلب حدود ۱۰ تا ۱۴ روز پس از ایجاد بریدگی، خراشیدگی، سائیدگی و یا آفتاب سوختگی شدید در پوست، متوجه پیدایش ضایعات جدیدی بر روی بدن خود می‏ شوند که همان پسوریازیس است.

پوست:

پوست بخشی از دستگاه پوششی بدن است. بخش‌ های دیگر این دستگاه مو، ناخن و غشاء مخاطی هستند. پوست با دارا بودن سطح متوسطی حدود ۲ متر مربع، یکی از بزرگ‌ ترین اعضای بدن است. پوست یک سد محافظتی بین محیط جهان اطراف با عضلات، اعضای درونی و رگهای خونی و اعصاب بدن تشکیل می‌ دهد. مو و ناخن ها از پوست منشأ گرفته و یک حفاظت اضافی ایجاد می‌ کنند. ظاهر پوست به طور گسترده‌ای تغییر می‌ کند؛ که این تغییر نه تنها به دلیل عواملی همچون افزایش سن بوده، بلکه، نمایش دهنده نوسانات هیجانی و سلامت عمومی، نیز می‌ باشد.

سرعت ریزش زیاد سلول‏های پوست و پسوریازیس:

پوست یک عضو زنده است هرچند فوقانی‌ ترین لایه آن لایه‌ شاخی (اِستراتوم کورنِئوم) و روپوست (اپیدرم) بوده که سطح پوست را تشکیل می‌ دهند و متشکل از سلول های زنده هستند و در هر فرد حدود ۳۰ هزار عدد از این سلول ها در هر دقیقه ریزش می‌ کنند. با این وجود سلول های زنده پوست دائماً در قسمت زیری تر روپوست تولید شده تا جایگزین این سلول ها گردند. در زیر روپوست، درم قرار گرفته که حاوی عروق خونی، پایانه‌ های عصبی و غدد می‌ باشد. لایه‌ای از چربی در زیر درم قرار می‌ گیرد و به عنوان یک عایق، ضربه گیر و منبع انرژی عمل می‌ کند.

علت اصلی ابتلا به پسوریازیس هنوز معلوم نیست اما تحقیقات بسیاری در این زمینه در حال انجام است. يكي از عواملي كه باعث اختلال در تنظيم تقسيم سلولي و افزايش سرعت آن می شود، عوامل ژنتيكي است. ژن‌ های متعددی در بروز این بیماری شناسایی شده‌اند اما با اين‌ حال الگوی ارثی ثابتی در بروز این بیماری شناسایی و تایید نشده‌اند.

پوستی خوب حتی با بیماری پسوریازیس:

داشتن پوست خوب بزرگترین سرمایه زیبایی است قسمتی از آن با ژن میاید و بقیه آن دست خودمان است که چطور از پوستمان محافظت کنیم با محافظت درست از پوست حداقل می توانید ضایعات پسوریازیس خود را کنترل کنید:

به مقدار کافی بخوابید:

پوست در شب، خود را ترمیم و نو می کند. بعد از یک خواب بد، پوستتان نیز به زردی می گراید. برای همین پیشنهاد می شود، ۷ تا ۸ ساعت در شب بخوابید تا پوست عملیات جوانسازی خود را به طور مطلوبی انجام دهد.

قبل از هر چیزی آنها یک بار در روز، پوست را پاک سازی می کنند:

به پاک کننده زمانی را برای انجام فعالیت دهید. به جای آنکه صورت خود را سریع با آن مالش داده و آبکشی کنید، بگذارید چندین ثانیه روی پوست بماند تا هر گونه آرایش، آلودگی، چربی و غیره را از پوست جدا کند. صبح ها صورت خود را تنها با آب ولرم بشویید.

ماهی آزاد در برنامه غذایی ثابت و مهم باشد:

ماهی دارای مقادیر زیادی امگا۳ است که به رطوبت رسانی پوست از داخل کمک می کند و التهاباتی که منجر به قرمزی پوست می شود را کاهش می دهد. علاوه بر این، امگا-۳ در ترمیم سلول ها و دفاع در برابر آسیب های سلولی کمک می کند.

رطوبت پوست را زیاد کنید:

اگر پوستتان خشک است، بعد از حمام بهتر است با یک کرم بدون کورتون مانند رپلر، پوست خود را مرطوب کنید.

کاری را که دوست دارید، انجام بدهید:

هنگامی که از درون شاد و خوشحال هستید، پوست شما نیز شفاف تر به نظر می آید. بنابراین کارها و یا فعالیت هایی که موجب آرامش و خوشحالی شما می شود را انجام دهید، مانند گذراندن زمان با دوستان، اقوام و یا شرکت در کلاس های هنری و یا ورزشی.

ورزش رکن اصلی زیبایی پوست است:

یک بار در روز ضربان قلب خود را افزایش دهید تا پوستتان را درخشان کنید. از آنجا که ورزش قابلیت گردش خون و اکسیژن را ارتقاء می دهد، تاثیر آن روی صورت شما نیز نمایان خواهد شد.

از محصولات زیبایی که معطر است پرهیز کنید:

از استفاده کرم ها و دیگر محصولات زیبایی که معطر است پرهیز کنید بخصوص اگر پوست شما حساس است.

گردآوری:بخش اطلاعات عمومی سایت درمانی پسوریازیس