سونا با جلوگیری از خشکی پوست در فروکش پسوریازیس موثر است
سونا با جلوگیری از خشکی پوست در فروکش پسوریازیس موثر است

مزایای درمانی دیگر شامل: کاهش درد مفاصل و عضلات، کمک به بهبود بیماری پوستی پسوریازیس و آرتریت پسوریاتیک و…

سونا با کمک به دفع فلزات سنگین  و سموم و مهار سیستم اعصاب سمپاتیک و ایجاد آرامش در بدن و سایر مزایای درمانی دیگر شامل: کاهش درد مفاصل و عضلات، کمک به بهبود بیماری پوستی پسوریازیس و آرتریت پسوریاتیک و… نقش مهمی در حفظ سلامتی بدن دارد. عرق کردن یکی از روش های بی خطریست که بدن برای دفع سموم مختلف، فلزات سنگین و مواد زائد از آن استفاده می نماید، بعد از کبد و کلیه ها پوست بدن سومین عضو برای دفع مواد زائد می باشد. همچنین سونا درمانی برای کسانی که دارای پوستی چرب، جوش و آکنه می باشند بسیار مفید است.

سونا و کنترل عوامل محرک پسوریازیس:

۱٫ کمک به دفع فلزات سنگین و سموم: فرایند تعرق به آرامی و بدون خطر به خارج شدن فلزات سنگین، مواد شیمیایی و سایر سموم از طریق پوست کمک می کند. مطالعات نشان می دهد بدن قابلیت آن را دارد که اکثر سموم را از طریق پوست دفع نماید، این امر باعث می شود از فشار و فعالیت بیش از حد کبد و کلیه ها جهت حذف سموم کاسته شود.

عرق کردن هنگام ورزش به اندازه و تأثیر سونا جهت حذف سموم نمی باشد زیرا هنگام ورزش فعالیت سیستم اعصاب سمپاتیک مانع حذف سموم می شود. همچنین با ورزش کردن انرژی زیادی صرف می شود و میزان تعرق هنگام ورزش به نسبت سونا بسیار کمتر است. ورزش مزایای خود را برای سلامتی انسان دارد اما تعرق هنگام ورزش به منظور دفع سموم خیلی موثر نمی باشد.

۲٫ گردش خون و اکسیژن رسانی بهتر: سونا درمانی باعث افزایش گردش خون و اکسیژن رسانی به اندام های مختلف بدن از جمله ریشه موها شده و خاصیت ارتجاعی رگ ها را افزایش می دهد.

۳٫ کمک به درمان عفونت ها: افزایش دمای بدن کمک فراوانی در از بین بردن باکتری ها، قارچ ها، انگل ها و ویروس ها می نماید. بسیاری از مردم دارای بدنی با دمای پایین می باشند و نمی توانند به راحتی از شر عفونت های مزمن رهایی یابند، بدن انسان هنگام ورود ویروس ها دچار تب می شود، تب و افزایش دمای بدن یک فرایند دفاعی برای از بین بردن ویروس ها و باکتری هاست، سونا درمانی نیز با افزایش دمای بدن این مکانیزم را برای از بین بردن عوامل عفونی به وجود می آورد.

۴٫ مهار سیستم اعصاب سمپاتیک: آرامش اعصاب و ریلکس بودن، گام اول در درمان تمامی بیماری هاست، سونا بدن را قادر می سازد بیشتر استراحت و خود را برای درمان و بازسازی آماده نماید. یکی از علل دخیل در ریزش مو داشتن استرس زیاد می باشد و سونا درمانی کمک شایانی به آرام سازی سیستم اعصاب مرکزی می نماید. سایر مزایای سونا درمانی شامل: کاهش درد مفاصل و عضلات، کمک به بهبود بیماری های پوستی و… می باشد.

اثر سونا بر آرتریت پسوریاتیک:

سونا برای رماتیسم های التهابی (آرتریت، پلی آرتروئید رماتوئید)، دردهای مفصلی، کشیدگی ماهیچه ها و فیبرومیلاژیا نیز اثر بخش است. نتایج پژوهش حاضر در ارتباط با تسكین درد بعد از سونا با یافته های حاصل از تحقیقات Rupp و همكاران، Harjula-Kukkonen و Kauppinen مطابقت دارد.

به طور كلی مبتنی بر نتایج این تحقیق گرمای ناشی از جلسات سونا میتواند به عنوان یكی از روشهای تسكینی غیر تهاجمی درد، مطرح گردد كه علاوه بر عاری بودن از اثرات جانبی و عوارض داروهای مصرفی، استقبال بیشتر بیماران از آن به عنوان یك روش طبیعی در كاهش درد و بهبود وضعیت حركت مفاصل را میتوان انتظار داشت. لذا با توجه  به اهمیت جایگزینی روشهای غیر دارویی با حداقل عوارض و هزینه كمتر با داشتن اصول علمی جهت كاهش درد و بازگرداندن بیماران به فعالیتهای روزانه آنان استفاده از سونا در مبتلایان به آرتریت پسوریاتیک پیشنهاد میشود.

انواع سونا:

سونای بخار: بنا بر تحقیقات کلینیکی بخار آب که معمولاً از آب لوله کشی می باشد دارای مواد شیمیایی مانند کلر، فلورید، فلزات سنگین بوده که از طریق پوست جذب بدن می شوند، پس استفاده از آن را توصیه نمی کنیم.

سونای خشک: تعرق در این سونا نسبتاً مناسب است، کمک به دفع سموم تجمع یافته زیر پوست، افزایش گردش خون و دمای بدن می نماید و همچنین باعث باز شدن منافذ پوست می گردد، استفاده از این نوع سونا هفته ای یک الی دو بار برای سلامت انسان بسیار مفید است.

سونای اینفرارد (Infrared Sauna): این سونا بیشترین خاصیت درمانی را دارد. اینفرارد بخشی از اشعه های مفید خورشید است.

نکات مهم در استفاده از سونا:

دو ساعت قبل از ورود به سونا از مصرف هر گونه مکمل غذایی، سیگار، الکل و مواد محرک مانند قهوه خودداری نمایید.

بهتر است قبل از سونا فعالیت ورزشی و بدنی انجام ندهید چون باعث تقویت سیستم اعصاب سمپاتیک می شود و کاهش دفع سموم را به دنبال خواهد داشت.

قبل از ورود به سونا یا هنگام سونا آب کافی بنوشید.

ابتدا با ۲۰ دقیقه ماندن در سونا، برنامه خود را شروع کنید و به مرور زمان در جلسات بعدی زمان آن را به ۳۰ الی ۴۰ دقیقه افزایش دهید. برای شروع هیچگاه بیش از ۲۰ دقیقه در سونا نمانید.

بعد از سونا هنگام استحمام از شامپو و صابون کم و ملایم استفاده نمایید چون منافذ پوست باز بوده و مواد شیمیایی براحتی جذب بدن می گردد. می توانید قبل از سونا دوش بگیرید و از صابون و شامپو استفاده کنید و بعد از سونا فقط با آب و لیف خالی استحمام نمایید.

بررسی های علمی نشان می دهد پریدن در حوضچه آب سرد بعد از سونا هیچ اثر مفیدی برای بدن ندارد.

بعد از سونا از رفتن به داخل آب استخر بپرهیزید، در این حالت منافذ پوست باز است و کلر و سایر مواد شیمیایی و حتی عفونی براحتی جذب بدن می شود.

به طوری کلی توصیه می شود از رفتن به استخر(مخصوصا استخرهای عمومی)خودداری نمایید، آب استخرها سرشار از کلر و سایر مواد شیمیایی می باشد که برای بدن بسیار مضر است، در خیلی از نقاط دنیا به آب استخرها سولفات مس جهت از بین بردن باکتری ها اضافه می شود که سبب ازدیاد عنصر مس در بدن انسان می شود.

در سونای خشک در حالت خوابیده(صورت رو به سقف) قرار بگیرید، از صحبت کردن با دیگران خودداری نمایید، سکوت یا گوش کردن به موسیقی ملایم جهت آرام سازی فکر و سیستم اعصاب سمپاتیک بسیار مفید است، بعد از سونا ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دراز بکشید.

بهترین زمان برای سونا رفتن، شب قبل از خوابیدن یا صبح هنگام بیدار شدن از خواب است. در این ۲ زمان، بدن در حالت آرامش قرار دارد و فعالیت سیستم اعصاب سمپاتیک در پایین ترین حد می باشد و فرد عرق بهتری کرده و سموم بیشتری از بدن دفع می شود.

به ندرت ممکن است در برخی از افراد در ابتدای آغاز سونا درمانی هنگامی که بدن شروع به حذف سموم می نماید، علائم موقتی مانند: خستگی شدید، خارش پوست، سردرد، خاطرات بد، بازگشت برخی از عفونت های قدیمی و… نمایان شود، که به مرور زمان از بین خواهند رفت.

چنانچه دچار بیماری قلبی و عروقی، تنفسی، ام اس و یا هر بیماری دیگری هستید حتما با پزشک معالجتان درباره استفاده از سونا مشورت نمایید.

سونا برای افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی شود.