فواید روغن کرچک برای پلاک های پسوریازیس و آرتریت پسوریاتیک
فواید روغن کرچک برای پلاک های پسوریازیس و آرتریت پسوریاتیک

روغن تهیه شده از دانه ها اشباع نشده بوده و دارای خواص درمانی و زیبایی بی نظیری برای پسوریازیس و بهبود درد مفاصل ناشی از آن هستند که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت.

روغن کرچک (Castor oil) یکی دیگر از گیاهان دارویی با سابقه ای بیش از ۴۰۰۰ سال است که این خود گواه ویژگی های خاص این گیاه است، این گیاه با سابقه کهن حاوی دانه های روغنی است که هنگام تهیه روغن ۶۰ تا ۷۰ درصد آن را تشکیل می دهند، روغن تهیه شده از دانه ها اشباع نشده بوده و دارای خواص درمانی و زیبایی بی نظیری برای پسوریازیس و بهبود درد مفاصل ناشی از آن هستند که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت. امید است مطلب حاضر مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد و ما را هم از دعای خیر خود بی نصیب نگذارید.

گیاه کرچک:

گیاه کرچک با نام علمی (Ricinus Communis) گیاهانی یک پایه بوده و روی گل آذین خوشه، به رنگ سبز و در بعضی از انواع گلهای یک پایه قرمز بدون گلبرگ. گلهای نر به رنگ زرد مایل به سبز با پرچم خامه ای و روغن دار برجسته در خوشه ای تخم مرغی شکل به طول حداکثر ۱۵ سانتی متر. گلهای ماده، در قسمت فوقانی خوشه به رنگ قرمز و برجسته قرار گرفته اند.

میوه کرچک به صورت کپسول کروی و خاردار متمایل به سبز (یا قرمز-ارغوانی) می باشد که در هنگام رسیدن سخت و شکننده می شود و دانه ها به شکل بیضوی پهن و و به شکل دانه های لوبیا و دارای پوسته براقی می باشند.

که درون آنها یک مغز کرم یا سفید بسیار روغنی قرار دارد. دانه گیاه متمایل به رنگ قهوه ای و تا حد زیادی سمی بوده، ریسین یک پروتئین بسیار سمی است که در دانه های کرچک وجود دارد. پوست این دانه ها حاوی این سم است که یکی از کشنده ترین سموم طبیعی دنیا است. دانه های کرچک دارای یک زائده زگیل مانند به نام Caruncle هستند، که نوعی از Elaiosome است. ترویج و پراکندگی دانه های Caruncle توسط مورچه ها صورت می پذیرد.

مصرف روغن کرچک در بیماران پسوریازیس:

روغن کرچک با دارا بودن وزن مولکولی کم به سرعت جذب پوست شده و باعث حفظ رطوبت پوست می شود و با مواد غذایی که به همراه دارد پوست را تغذیه می کند، هنگام شب ابتدا دست و پاها را با استفاده از صابون گلیسرینه شستشو کنید تا پوست هم تمیز و هم مرطوب شود سپس با استفاده از روغن ضایعات خود را چرب کرده و بپوشانید.

مسکن درد مفاصل در آرتریت پسوریاتیک:

به منظور تسکین درد مفاصل می توان این روغن را به تنهایی و هم به صورت ترکیب با روغن نارگیل و سیاه دانه استفاده کرد که تاثیر فوق العاده ای در تسکین و همچنین درمان درد خواهد داشت، برای این منظور ابتدا محل مورد نظر را با استفاده از آب گرم و صابون شستشو و پس از خشک کردن محل با روغن یا ترکیب روغنی مورد نظر چرب کرده و گرم نگهدارید.

روغن کرچک و دفع سموم کبد:

روغن کرچک استفاده های زیادی در پزشکی و درمانی دارد و همچنین کاربردهای مختلف دیگری نیز دارد. عصاره الکلی برگ های کرچک، بر روی موشهای آزمایشگاهی نشان داده است که از کبد در مقابل آسیب دیدگی از سموم حفاظت می کند. یکی از کاربردهای روغن کرچک دارویی مصرف آن به عنوان یک داروی ملین است،

روغن کرچک یک ملین طبیعی و قوی است. عصاره های متانولیکی برگها در تست ضدمیکروبی در مقابل باکتری های بیماری زا در موشها آزمایش شده و موشها خواص ضد میکروبی نشان داده اند. لازم به ذکر است که عصاره ها سمی نمی‌باشند. پوسته هسته لوبیایی شکل کرچک در دوزهای پایین تر بر روی سیستم اعصاب مرکزی تاثیر گذاشته است.

در دوزهای بالاتر موشها به سرعت مرده اند. عصاره آب پوست ریشه کرچک علایم درد را در موشها نمایان می کند. خواص ضد حساسیتی یا آنتی هیستامینی و ضد التهابی نیز در عصاره الکلی پوسته کرچک دیده شده است.

روغن کرچک ملین و ضد یبوست:

این روغن دارای خاصیت دیگری نیز است که در طب قدیم و طب جدید از خاصیت سم زدایی و ضد یبوست قوی این روغن مورد توجه قرار دارد، در انجام رادیوگرافی و تهیه تصویر از مفاصل برای خالی کردن معده و روده از بیمار درخواست می شود تا قبل از انجام عکسبرداری از روغن کرجک استفاده کنید که این امر باعث خالی شدن معده و روده از محتویات می شود همچنین با بوی نا مطبوعی که دارد باعث استفراغ و خروج سریع سم و یا مواد زائد مصرف شده توسط فرد نیز می شود.

دیگر خواص درمانی روغن کرچک:

تقویت مژه و ابرو

یکی از بهترین ها برای از بین بردن موخوره

تقویت و رشد مو

چین و چروک پوست

ملین و ضد یبوست

ضدعفونی‌کننده

از بین برنده خشکی ، ترک دست و پا

مسکن درد مفاصل

نکته ی مهم:

مصرف خوراکی روغن کرچک به افرادی که دچار مشکلات گوارشی و ناراحتی های روده ای هستند توصیه نمی شود.