قرص لوراتادین (Loratadin) ضد خارش و التهاب در پسوریازیس
قرص لوراتادین (Loratadin) ضد خارش و التهاب در پسوریازیس

لوراتادین که با نام‌های تجاری کلاریتین و کلاریتین-دی یکی از انواع داروهای آنتی‌هیستامین یا ضد حساسیت است و بدون نسخه‌ی پزشک می‌توان آن را از داروخانه تهیه کرد.

لوراتادین که با نام‌های تجاری کلاریتین و کلاریتین-دی (که حاوی لوراتادین و سودواِفدرین (Pseudoephdrine) است) به‌فروش می‌رسد، یکی از انواع داروهای آنتی‌هیستامین یا ضد حساسیت است و بدون نسخه‌ی پزشک می‌توان آن را از داروخانه تهیه کرد. از این دارو اغلب برای درمان کهیر، قرمزی و خارش پوست ناشی از پسوریازیس و اگزما استفاده می‌کنند. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در سال ۱۹۹۳ لوراتادین را تأیید کرد. شرکت محصولات مراقبت‌های بهداشتی بایر (Bayer Healthcare) اولین شرکت سازنده‌ی این دارو است.

مکانیسم اثر لوراتادین:

اثرات آنتی هیستامین این دارو به علت رقابت با هیستامین در اتصال به گیرنده H¬۱ ¬است . کاربرد آن در کاهش علائم ناشی از آسم آلرژیک ممکن است به دلیل جلو گیری از اثرات انقباضی هیستامین بر برونش ها در این بیماران باشد.

مقدار و نحوه مصرف:

بهتر است مقدار دقیق این دارو توسط پزشک تعیین گردد. به طور معمول مقدار مصرف قرص لوراتادین در بزرگسالان و کودکان بزرگتر از ۶ سال ۱۰ میلی‌گرم به صورت روزانه می‌باشد. در صورت عدم وجود نارسایی کبدی و کلیوی در بزرگسالان و کودکان بزرگتر از ۶ سال ۱۰ میلی‌گرم جهت شروع درمان و در صورت نیاز به صورت متناوب تکرار می‌گردد. در كودكان ۲ تا ۵ سال با نارسایی كبدی یا كلیوی، مقدار ۵ میلی‌گرم به صورت یک روز در میان داده می‌شود.

موارد منع مصرف لوراتادین:

در صورت هر گونه حساسیت به شربت یا قرص لوراتادین

قرص لوراتادین متلاشی شده حاوی فنیل آلانین است, بنابراین در صورت خرد شدن این دارو, قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

در صورت داشتن هر گونه بیماری مانند آسم و ناراحتی های کبدی و یا کلیوی

برای کودکان زیر ۶ سال

شایع ترین عوارض جانبی لوراتادین:

سردرد

احساس خستگی و خواب آلودگی

درد معده و استفراغ

خشکی دهان

احساس عصبانیت و یا بیش فعالی

مصرف لوراتادین (Loratadine) در دوران شیردهی:

لوراتادین به راحتی در شیر ترشح می شود. مصرف آنتی هیستامین در زنان شیرده ممنوع است.