متوترکسات می تواند اثرات واکسن کرونا را بی اثر کند
متوترکسات می تواند اثرات واکسن کرونا را بی اثر کند

به گزارش سایت درمانی پسوریازیس به نقل از مدیکال اکسپرس، بر اساس مطالعه دانشمندان دانشگاه نیویورک، حداکثر یک سوم بیمارانی که متوترکسات مصرف می‌کنند، به واکسن‌های mRNA کووید-۱۹ پاسخ ایمنی مناسبی نمی‌دهند.

به گزارش سایت درمانی پسوریازیس به نقل از مدیکال اکسپرس، بر اساس مطالعه دانشمندان دانشگاه نیویورک، حداکثر یک سوم بیمارانی که متوترکسات مصرف می‌کنند، (روش درمانی متداول برای بیماری‌های التهابی با واسطهی ایمنی مانند آرتریت روماتوئید و آرتریت پسوریازیس) به واکسن‌های mRNA کووید-۱۹ پاسخ ایمنی مناسبی نمی‌دهند.

در حالی که نشان داده شده است واکسن mRNA کووید-۱۹ در بیش از ۹۰ ٪ از بزرگسالان سالم در آزمایش‌های بالینی، یک پاسخ ایمنی موثر ایجاد می‌کند، اما مشخص نیست که آیا پاسخ ایمنی در بیماران مبتلا به بیماری‌های التهابی با واسطه ایمنی (IMID) مناسب خواهد بود یا خیر.

این مطالعه سطح کافی آنتی بادی تولید شده در بیش از ۹۰ درصد از ۲۰۸ شرکت کننده سالم و ۳۷ بیمار تحت درمان با دارو‌های بیولوژیک را بررسی کردند؛ بررسی‌ها نشان داد در حالی که واکسیناسیون باعث واکنش سلول‌های CD۸ + T فعال در شرکت کنندگان سالم و بیماران مبتلا به بیماری‌های التهابی با واسطه ایمنی نشده است، اما این القا مشابه در بیماران مبتلا به متوترکسات دیده نمی‌شود. سلول‌های T بخشی دیگر از سیستم دفاعی ایمنی بدن هستند.

این یک مطالعه مشاهده‌ای است و به همین ترتیب نمی‌تواند علیت را ثابت کند. محققان اذعان می‌کنند این مطالعه حجم نمونه کمی داشته و تنها یک نوع واکسن mRNA کووید-۱۹ را ارزیابی کرده است و می‌توانست شامل بیمارانی باشد که قبلا مبتلا به بیماری کرونا بدون علامت شده‌اند.

محققان این مطالعه گفتند: اگرچه قطع دقیق ایمنی زایی که با اثر واکسن کرونا ارتباط دارد هنوز مشخص نشده است، اما یافته‌های ما نشان می‌دهد که ممکن است لازم باشد در بیماران مبتلا به بیماری‌های التهابی با واسطه ایمنی که از متوترکسات استفاده می‌کنند، استراتژی‌های مختلف مورد بررسی قرار گیرد تا احتمال بروز اثر ایمن سازی در برابر سارس-کوو ۲ همانطور که برای تقویت ایمنی به سایر واکسن‌های ویروسی نشان داده شده است. بررسی شود؛ برای مثال ثابت شده است که متوترکسات پاسخ ایمنی به واکسن آنفلوآنزا را کاهش می‌دهد.