مراقبت های پوستی برای افراد مبتلا به پسوریازیس در فصول سرد
مراقبت های پوستی برای افراد مبتلا به پسوریازیس در فصول سرد

استفاده از مرطوب کننده ها، کاهش استرس، نوشیدن آب و پوشیدن لباس نرم از راه های مراقبت پوست برای افراد مبتلا به پسوریازیس در فصل زمستان هستند.

استفاده از مرطوب کننده ها، کاهش استرس، نوشیدن آب و پوشیدن لباس نرم از راه های مراقبت پوست برای افراد مبتلا به پسوریازیس در فصل زمستان هستند. فقط ابتلا به بیماری صدف (پسوریازیس)، نمی تواند دلیل خوبی برای سپری کردن کل زمستان در رویای فرا رسیدن تابستان باشد. در زمستان تنها لازم است مراقبت های بیشتری از پوستتان انجام دهید تا بتوانید با خیالی راحت به زندگی معمولی خود ادامه دهید. زمستان را به عنوان فصلی برای ناز پروده کردن خودتان و کنترل بیماری صدف (پسوریازیس) نگاه کنید.

استفاده از مرطوب کننده ها:

برای کاهش قرمزی و خارش پوست و بهبود تکه های سفید بیماری صدف پوست خود را همواره مرطوب نگه دارید. استفاده بیشتر از پماد و کرم های مرطوب کننده، می تواند مقدار آب بیشتری را در پوست شما حفظ کند. از صابون های مرطوب کننده استفاده کرده و بعد از دوش، حمام و یا حتی شستن دست و صورت از لوسیون های مخصوص استفاده کنید. برای جلوگیری از حساسیت، از محصولات بدون رایحه استفاده کنید. از نرم‌ كننده‌های‌ پوستی‌ بدون‌ نیاز به‌ نسخه‌ مثل‌ روغن‌ معدنی‌، كرم‌ سرد یا لوسیون نوزاد یا اوسرین‌ استفاده‌ كنید. این نرم کننده ها با ایجاد لایه ای از چربی طبیعی در سطح پوست مانع تبخیر آب می شوند و درعین حال منافذ پوست را نمی بندند.

مراقب دوش آب گرم باشید:

دوش های آب گرم طولانی مدت می تواند رطوبت پوست شما را بگیرد. مدت زمان دوش آب گرم باید کوتاه باشد. حمام کردن در وان نیز گزینه ی بهتری محسوب میشود. از نمک ها و یا روغن های مخصوص وان حمام نیز می توانید استفاده کنید. ۱۵ دقیقه دراز کشیدن در وان می تواند باعث ریخته شدن پوسته ها و تسکین خارش پوست شما شود. بعد از حمام بلافاصله از کرم ها و لوسیون های مرطوب کننده استفاده کنید.

استفاده از رطوبت ساز:

برای اینکه هنگامی که از خواب بیدار می شوید پوستی لطیف و مرطوب داشته باشید، از دستگاه های رطوبت ساز استفاده کنید. برای مقابله با تاثیرات بخاری (منبع حرارتی) داخل اتاق در طول شب می توانید از رطوبت ساز استفاده کنید. برای جلوگیری از تجمع باکتری ها هر چند وقت یکبار از روی دستورالعمل دستگاه، آن را تمیز کنید.

لباس های نرم بپوشید:

باد و آب و هوای سرد می تواند باعث تحریک پوست شما و شعله ور شدن پسوریازیس شود. همچنین این شرایط آب و هوایی می تواند پسوریازیس موجود در مفاصل شما را دردناکتر کند. در هنگام خارج شدن از منزل نیز تمام پوست بدنتان که در معرض سرما قرار دارد را با لباس های نرم بپوشانید. کلاه، دستکش و شال گردن می تواند به شما کمک کند. البته آنقدر لباس نپوشید که عرق بکنید، عرق، پسوریازیس را بدتر می کند. به جای پارچه های کتانی زبر و پشم و یا سایر پارچه هایی که می توانند پوستتان را اذیت کنند، از لباس های پنبه ای استفاده کنید.

آب بنوشید:

برای مرطوب نگه داشتن پوست آب بنوشید. کم رنگ شدن ادرار یکی از نشانه های دریافت آب به اندازه و کافیست. اگر ادرار شما تیره و یا زرد پررنگ است باید آب بیشتری مصرف کنید.

استرس را کاهش دهید:

تعطیلات تابستانی معمولا پر از هیجان است اما معمولا استرس می تواند منجر به شعله ور شدن پسوریازیس شود. زمان هایی را برای ریلکس بودن در نظر بگیرید. ماساژ و آب درمانی می توانند به شما کمک کنند. فراموش نکنید که ورزش کردن استرس را کاهش می دهد و ممکن است در پیشگیری از شعله ور شدن بیماری صدف به شما کمک کند.

مراقب افسردگی باشید:

پسوریازیس احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد. اگر شما همچنین از اختلالات فصلی مانند افسردگی زمستانی نیز رنج می برید، پسوریازیس می تواند تا حدودی به چالش های شما بیافزاید. اگر احساس غم و اندوه می کنید با پزشک مشورت کنید. دارو درمانی و یا نور درمانی ممکن است برای بهبود خلق و خوی شما موثر باشد.

طرحِ درمانی خود را ارتقا دهید:

اگر زمستان ها پسوریازیس شما بدتر می شود با پزشکتان مشورت کنید. ممکن است تنها با مقداری تغییرات در برنامه دارویی خود و مقداری نور درمانی وضعیت پسوریازیس شما بهتر شود.