مشکلات اقتصادی، نایابی و گرانی دارو با بیماران پسوریازیس چه می کند؟
مشکلات اقتصادی، نایابی و گرانی دارو با بیماران پسوریازیس چه می کند؟

به گزارش سایت درمانی پسوریازیس ایران؛ افزایش مشکلات و فشارهای اقتصادی در جامعه ایرانی با تحت تاثیر قرار دادن سلامت روان همه افراد، بخصوص در بیماران مبتلا به پسوریازیس موجب بروز و تشدید بیشتر مشکلات بیماران پسوریازیس شده است. این در حالی است که قیمت داروهای وارداتی در ایران همزمان با تحریم‌ها به شدت افزایش […]

به گزارش سایت درمانی پسوریازیس ایران؛ افزایش مشکلات و فشارهای اقتصادی در جامعه ایرانی با تحت تاثیر قرار دادن سلامت روان همه افراد، بخصوص در بیماران مبتلا به پسوریازیس موجب بروز و تشدید بیشتر مشکلات بیماران پسوریازیس شده است.

این در حالی است که قیمت داروهای وارداتی در ایران همزمان با تحریم‌ها به شدت افزایش یافته و یا در داروخانه ها نایاب شده است به طوری که قیمت یک عدد ژل ۳۰ گرمی دایوبت ۲۷۸ هزار تومان و محصولاتی نظیر دایونکس، بتاکلسیدرم و یا پسوریابت به کلی یافت نمی شود. سعید نمکی، وزیر بهداشت، چندی پیش به رسانه‌ها گفته بود: «کاهش بودجه به دلیل افت شدید صادرات نفت تاثیر زیادی بر وزارتخانه او داشته و این ادعای آمریکایی‌ها که می‌گویند دارو و تجهیزات پزشکی در معرض تحریم‌ها نیستند یک دروغ بزرگ و فاحش است».

این قیمت دارو برای بیماری پسوریازیس که مادام العمر نیاز به دارو دارد مبلغ بسیار بالایی است همین موضوع باعث شده بسیاری از بیماران دچار مشکل یا از ادامه درمان منصرف شوند.

متاسفانه برخی از شرکت های پخش دارویی، برخی از داروها را به امید بالا رفتن قیمت آن و کسب سود بیشتر نگه می دارند و همین امر نیز سبب می شود تا در برخی از قلم های دارویی دچار کمبود شویم. و یا به عنوان مثال یک قلم از لوزام بهداشتی در سال گذشته در یک واحدی تولیدی تولید شده بود و بر روی این قلم از کالا قیمت درج شده است اما آن کالا به فروش نرفته و در حال حاضر که توزیع شده است، قیمت آن توسط آن شرکت تغییر یافته است. تعدادی از واحدهای تولیدی به ناحق یا یک برچسب دیگر قیمت بر روی آن کالا نصب می کنند و یا قیمت آن را قلم زده و قیمت جدید درج می کنند.

درحال حاضر مردم به لحاظ اقتصادی دچار مشکل هستند و از طرفی استرس برای آن‌ها حکم مرگ را دارد. این درحالی است که یک بیمار باید هم نگران هزینه‌های درمانی بیمارستان باشد، هم به کمتر شدن تعرفه‌های بیمه فکر کنند و هم باید نگران پرداخت پول دارو باشند.

افزایش فشارهایی از جمله بیکاری، بی‌پولی، گرانی، افزایش هزینه‌های خرید و کوچک شدن سبد کالاهای خانوارها باعث افزایش استرس و تأثیر منفی بر تعاملات افراد می‌شود. افزایش ترس عمومی، غم و ناامیدی از آینده زندگی نیز امری است که امروزه بر اثر شرایط کنونی جامعه، روابط فردی و اجتماعی مردم را تحت تأثیر قرار داده است.

بر طبق قانون اساسی و وظایف حاکمیتی، حکومت موظف است تا با برنامه ریزی و اصلاح ساختارها وتاثیر گذاری بر عوامل محیطی و اجتماعی نقش پررنگی در آرامش روانی شهروندان ایفا کنند که آمارهای مذکور نشان از ناتوانی و عملکرد ضعیف دولت در شکل گیری این آمارها دارد.