مقابله با پسوریازیس با کمپرس تهیه شده با جوشانده چند برگ کاهو
مقابله با پسوریازیس با کمپرس تهیه شده با جوشانده چند برگ کاهو

کاهو محتوی چند ماده مهم و شفابخش برای پسوریازیس و اگزما است. ۸ درصد سیلیس، ۹ درصد فسفر و مقدار سولفور موجود در کاهو برای حفظ سلامت پوست، مو و ناخن مفید است.

کاهو محتوی چند ماده مهم و شفابخش برای پسوریازیس و اگزما است. ۸ درصد سیلیس، ۹ درصد فسفر و مقدار سولفور موجود در کاهو برای حفظ سلامت پوست، مو و ناخن مفید است. این گیاه منبع غنی ویتامین A است. ویتامین A در روند بازسازی سلول ها موثر است و در نتیجه به پوست طراوت تازه ای می بخشد.

کاهو:

کاهو یکی از قدیمی ترین سبزیجات دنیا به شمار می آید که منشأ آن در هندوستان و آسیای مرکزی است. پیشینه مصرف کاهو در ایران شش قرن قبل از میلاد است. این سبزی یک قرن قبل از میلاد به روم راه یافت و جزو غذاهای مهم رومیان شد. کاهو گیاه بومی کشورهای مدیترانه ای و خاورمیانه است که در سراسر جهان از آن استفاده می شود. کاهو سرشار از مواد معدنی، ویتامین و فیبر است. کاهو از نظر طب قدیم ایران سرد و مرطوب است اشتها را تحریک و سموم را از بدن دفع می کند.

مصرف کاهو و پسوریازیس:

استفاده از کمپرس تهیه شده با جوشانده چند برگ کاهو به مدت ۲۰ دقیقه، در برطرف کردن آکنه و پسوریازیس موثر است. برای تأثیرگذاری، آب کمپرس باید به دمای اتاق برسد و به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست گذاشته شود.

همچنین می توانید مقداری برگ تازه کاسنی یا برگ سبز کاهو را بکوبید و یک سفیده تخم مرغ به آن اضافه کنید. کمی هم بزنید و روی پوست صورت و بقیه قسمت هایی که التهابات جلدی پسوریازیس یا اگزما دارند بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه با آب ملایم بشوئید.

ماسک ضد التهابی کاهو:

این ماسک کاهو برای از بین‌ بردن ضایعات پوستی و التهاب آنها مناسب است. مواد لازم برای این ماسک عبارتند‌از:

یک برگ کاهو

یک قاشق غذاخوری گلاب

یک قاشق چایخوری آبلیمو

برای استفاده از این ماسک کاهو را رنده یا کاملا ریز خرد کنید. گلاب و آبلیمو را به کاهو اضافه و خوب مخلوط کنید. مخلوط به دست آمده را بر روی ضایعات التهابی بمالید و به مدت ۱۵ دقیقه صبر کنید. سپس صورت خود را با آب گرم بشویید.

ماسک کاهو برای پوست های خشک:

این ماسک، پوست شما را نرم و لطیف می‌ کند و ویژه کسانی است که دارای پوست بسیار خشکی هستند. مواد لازم برای این ماسک عبارتند از:

یک برگ کاهو

یک قاشق غذاخوری روغن زیتون

یک قاشق چایخوری آبلیمو تازه

برای تهیه این ماسک ابتدا کاهو را به‌ صورت خیلی ریز خرد کنید و بکوبید. سعی کنید آب حاصل از کوبیدن کاهو هدر نرود و در میان قطعات خردشده کاهو بماند. روغن زیتون را به کاهو اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد یکدست شود و در آخر آبلیمو اضافه کنید و آن قدر مخلوط کنید تا آبلیمو نیز با مواد ماسک یکی شود. سپس مواد این ماسک را به آهستگی با انگشت روی پوست خود (به غیر از دور چشم‌ها) بمالید به طوری که یک لایه کامل روی پوست را بپوشاند.

دقت کنید مواد ماسک از روی پیشانی داخل چشم سرازیر نشود، چون به علت داشتن آبلیمو دچار سوزش چشم می‌ شوید. بعد از ۱۵ دقیقه پوست را با آب ولرم بشویید.

فواید کاهو برای پوست، مو و ناخن:

۸ درصد سیلیس، ۹ درصد فسفر و مقدار سولفور موجود در کاهو برای حفظ سلامت پوست، مو و ناخن مفید است.

ویتامین ها و مواد مغذی کاهو، از ریزش مو پیشگیری می کند.

مصرف کاهو در گونه ها، سرخی مطلوب پدید می آورد.

استفاده از کاهو به علت داشتن املاح فراوان به خصوص منگنز و روی برای جلوگیری از ریزش و سفید شدن مو مفید است.

همچنین با برطرف کردن کمبود هموگلوبین و نمک های معدنی باعث شادابی پوست می شود.

پتاسیم موجود در کاهو با بهبود گردش خون، روند انتقال مواد مغذی و اکسیژن را به پوست تقویت می کند.

چه نوع کاهویی انتخاب کنیم؟

کاهوی ایرانی از نظر مواد غذایی از کاهوی گرد بهتر است. کاهوی گرد ارزش غذایی چندانی ندارد زیرا دارای مقدر زیادی الیاف است که تولید گاز و نفخ در معده می کند.

موارد احتیاط:

کاهو یکی از سبزیجاتی است که بسیار مستعد آفت است. بنابراین قبل مصرف به طور کامل آن را با آب سرد بشویید.

مضرات کاهو:

در خوردن کاهو چه بصورت خام یا پخته نباید زیاده روی شود زیرا:

کاهو دارای مقدر زیادی الیاف است که تولید گاز و نفخ در معده می کند.

موجب عوارضی از جمله ازدیاد فراموشی و کم شدن حافظه

ضعف دید چشم

نفخ زیاد و کم شدن نیروی جنسی می شود.

نکته: برای رفع این عوارض می توان از نعنا، کرفس، هلیله پرورده و زیره استفاده کرد.